Nokian Panimo - mission: at gøre tørst til en nydelse

[quote="Rauli_Juva, post:323, topic:59428"]\nDet er værd at huske på, at Evli var arrangør af børsnoteringen her, og deres prognoser er generelt ikke de mest forsigtige. Jeg kender ikke baggrunden for Evlis prognoser, men alkoholfrie produkter var stærkt til stede på investeringslisten allerede under IPO’en, og jeg vil tro, at de dengang var inkluderet i selskabets egne 20 MEUR omsætningsmål for 2029, som blev offentliggjort.\n\n[/quote]\n\nPersonligt forholdt jeg mig til Evlis analyse netop af den årsag, du henviser til, med tankegangen "nonsens, indtil det er bevist det modsatte".\n\nNå, det blev bevist det modsatte. Ved dækningens start ramte Evlis omsætningsprognose plet for det seneste år. Evli undervurderede driftsresultatet i deres prognose. Udbytteprognosen var også for pessimistisk, hvis man tillægger sådan noget betydning.\n\nDer blev ganske vist talt om alkoholfri øl i forbindelse med børsnoteringen, men efter min mening ret afdæmpet. Det blev på ingen måde fremhævet som en akutte investering, og tværtimod blev det understreget, hvor lang en proces det er at indføre det. Jeg tror, at de fleste investorer – mig selv inkluderet – blev overraskede over, hvor hurtigt virksomheden rykker på dette område. Og frem for alt, hvor hurtigt produktionen, ifølge nyhederne, er sat i gang.\n\nDer er helt sikkert en god portion optimisme indblandet, når jeg antager, at selskabet næsten med det samme vil snuppe samme markedsandel inden for alkoholfri øl, som det har inden for alkoholholdig øl, og derefter vokse markant hurtigere end markedet. Men hvis det viser sig at være sandt ud over at være ønsketænkning, ændrer det efter min mening opfattelsen af investeringscacen.

5 Synes om