[quote="Rauli_Juva, post:315, topic:59428"]\nEfter de kommande årens investeringar ligger ölkapaciteten redan nära mikrobryggerigränsen på 15 miljoner liter (en del går förvisso i framtiden till alkoholfri öl, som inte räknas med i gränsen), så någon märkbar ökning av den skrymmande ölkapaciteten behövs enligt mig inte under 2030-talet. Om jag minns rätt kommenterade bolget också någon gång att det finns tillräckligt med utrymme på tomten, det finns ju till exempel en ganska stor bit parkeringsplats framför för tillfället.\n\n[/quote]\n\nJag ser en stor tillväxtpotential i just alkoholfri öl. I Finland ligger andelen alkoholfri öl av totalkonsumtionen på omkring 2 %, medan vi i EU verkar ligga på över 8 %, och i vissa länder ännu betydligt högre.\n\nSamtidigt som tillväxtpotentialen är enorm finns det också utrymme på marknaden. Många budgetalternativ smakar ungefär som diskvatten (endast en liknelse; jag har inte tillbringat provningskvällar med att avnjuta diskvatten) och när det gäller kvalitetsprodukter möter vanliga konsumenter en prisgräns. Om Nokian Panimo lyckas med alkoholfri öl på samma sätt som man har lyckats med alkoholhaltig öl, det vill säga tillräckligt bra och tillräckligt prisvärt, är tillväxtmöjligheterna med det kända Keisari-varumärket stora.\n\nNär jag funderar på produktionen under 2030-talet med avseende på utrymmesbegränsningar flyttas resonemanget naturligtvis snarare till slutet av decenniet än till början. Tomtens storlek väcker funderingar inte bara kring hur mycket byggnader som ryms där, utan också kring hur mycket lastbilstrafik som ryms vid lagret.\n\nDet vore förstås ganska intressant att veta vilka litervolymer det nya lagret skapar förutsättningar för, med tanke på att konsumtionen är koncentrerad till vissa månader. Den starka ökningen av antal produktnamn underlättar knappast situationen.
4 gillningar