Jag tänker ganska likadant. Min egen portföljvikt är så hög att jag inte vill öka risken ytterligare när det kommer negativa nyheter. Den negativa nyheten rörde visserligen marknaden nu och inte bolaget.
Alla aktier som sålts för 2,5 euro är knappast UB:s försäljningar, men vid stora säljposter kan man med fog anta vem säljaren är. Se mitt tidigare meddelande. Och det är verkligen rimligt att anta att UB:s aktier börjar ta slut.
Utöver säljsidan måste man naturligtvis även tänka på köpsidan. Det kan vara så att när UB:s försäljningar väl är avklarade, är även den största köpaptiten på bolagets aktie för närvarande mättad. Det kan också vara så att Q1:s goda försäljningsvolym har lockat till sig köpare som förväntar sig att försäljningen signalerar en rasande tillväxt för bolaget och att detta sker med god lönsamhet.
Själv är jag vid gott mod vad gäller de starka volymsiffrorna. Det faktum att den synliga kampanjförsäljningen sträcker sig in i Q2, samt att försäljningen av många nya produktlanseringar märks av mer omfattande först då, ger anledning att förvänta sig att Q1 inte var någon enstaka lyckträff. Vad gäller EBITDA skulle jag vara något mer skeptisk, åtminstone när det gäller den övre delen av prognosintervallet.