Herfra har jeg draget nogle paralleller til mobil-siden. Noget i den stil ville helt sikkert passe operatørerne fint, hvis en ekstern part opkøbte den overskydende regnekraft, de ligger inde med, og operatøren så ved behov selv kunne købe denne regnekraft – som befinder sig i deres egen infrastruktur – tilbage til eget brug. En sådan model har i hvert fald strejfet mine egne tanker. Der ligger helt sikkert også andet bag et sådant beløb end bare min spekulation denne gang.
Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg ellers skal sige til den artikel. Jensen har presset sit synspunkt igennem om, at deres GPU’er er som biler, hvis værdi kun stiger efter lidt brug. ![]()
Selvfølgelig er der mange flaskehalse i opførelsen af datacentre lige nu, men mon ikke de samme flaskehalse til en vis grad også lurer ovre på leasing-siden for regnekraft. Fremtidsudsigterne ser bestemt fornuftige ud, for når der opstår spidsbelastninger, ville hyperscalerne måske leje denne reservekapacitet. Og operatørerne.
Jeg har lige købt et Claude Pro-abonnement til mit eget projekt. Lad os se, om jeg med det kan indhente 5 års studier og 10 års erfaring på en måned, eller i det mindste en god del af det. ![]()