Nixu som investering

Atte skrev en kommentar om förlängningen av anmälningsperioden för uppköpserbjudandet. :point_down: :slight_smile:

1 gillning

DNV har förlängt anmälningstiden i sitt uppköpserbjudande avseende cybersäkerhetsföretaget Nixu till den 5 juni 2023.

4 gillningar

Där kom den äntligen:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nixu-oyj-dnv-saanut-kaikki-asianmukaiset-viranomaishyvaksynnat-kaikista-nixun-osakkeista

Edit 1: Acceptperioden för uppköpserbjudandet inleddes den 28 februari 2023 klockan 09.30 (finsk tid) och avslutas den 5 juni 2023 klockan 16.00 (finsk tid), om inte acceptperioden förlängs ytterligare eller om en förlängd acceptperiod avbryts i enlighet med villkoren för uppköpserbjudandet samt tillämpliga lagar och bestämmelser.

Här är nog det viktigaste

8 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nixu-oyj-dnvn-kaikista-nixun-osakkeista-ja-optio-oikeuksista-tehdyn-vapaaehtoisen

Baserat på det preliminära resultatet av uppköpserbjudandet representerar de 6 515 603 aktier som erbjudits i uppköpserbjudandet cirka 87,5 procent av alla aktier och rösträtter, och tillsammans med de 365 467 aktier som innehas av budgivaren representerar de cirka 92,4 procent av alla aktier och rösträtter (exklusive aktier som innehas av Nixu eller dess dotterbolag). Dessutom har 100 procent av optionsrätterna erbjudits i uppköpserbjudandet, vilket tillsammans med de erbjudna aktierna och de aktier som innehas av budgivaren innebär ett ägande på cirka 92,6 procent av alla aktier och rösträtter beaktat full utspädning.

Det betyder att erbjudandet kommer att gå igenom eftersom gränsen på 90 % har överskridits. Pengarna bör trilla in på kontot den 12.6, förutsatt att informationen bekräftas på torsdag, men jag ser personligen inga problem med att det här går igenom.

8 gillningar

Jag nappade inte på uppköpserbjudandet i våras/somras då jag tydligen var för upptagen med annat. Dessutom försvann Affectos och Technopolis aktier från portföljen vid tidigare tillfällen utan extra åtgärder, vilket påverkade mina prioriteringar. Nu kommer det dock hem information om skiljeförfarande och gode män. I sig verkar de inte kräva några åtgärder från min sida, då jag inte motsätter mig något eller bråkar om priset. Hjärtat hamnar dock i halsgropen varje gång ett brev med en advokatbyrås logotyp dimper ner genom brevinkastet. Enligt den bifogade tidtabellen ser det ut som att det kommer brev ända fram till årsskiftet.

Kan jag bara kasta ut aktierna på säljsidan eller måste jag se processen genom till slutet?

2 gillningar

Sälj av dem bara, du går då miste om den lagstadgade räntan under skiljeförfarandet, men i övrigt finns det inga hinder för försäljning.

Jag kan nästan lova att om du inte reagerade på något sätt på Affectos och Technopolis uppköpserbjudanden, så har även de gått genom ett liknande skiljeförfarande. Det hör till den så kallade obligatoriska processen när köparens ägande överstiger 90 % och skyldigheten/rätten till inlösen av de resterande aktierna aktiveras.

1 gillning

Vågar någon ägare som fullföljde Nixu-inlösen till slutet berätta när pengarna från inlösen kom in på kontot och vad räntesatsen var beräknad på inlösenpriset? Alltså om man till exempel hade 1000 aktier, vilket innebar ett inlösenpris på 13 000 euro och det betalades 260 euro i ränta (brutto), så blir räntesatsen exakt 2 % (troligtvis låg procentsatsen omkring 2,5 %).