Atte skrev en kommentar om forlængelsen af tilbudsperioden for købstilbuddet.
![]()
DNV har forlænget tilbudsperioden for sit købstilbud på cybersikkerhedsvirksomheden Nixu frem til den 5. juni 2023.
Så kom den endelig:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nixu-oyj-dnv-saanut-kaikki-asianmukaiset-viranomaishyvaksynnat-kaikista-nixun-osakkeista
Edit 1: Tilbudsperioden for købstilbuddet begyndte den 28.2.2023 kl. 9.30 (finsk tid) og slutter den 5.6.2023 kl. 16.00 (finsk tid), medmindre tilbudsperioden forlænges yderligere, eller den forlængede tilbudsperiode afbrydes i overensstemmelse med vilkårene for købstilbuddet og gældende love og regler.
Her er nok de vigtigste punkter
Baseret på det foreløbige resultat af købstilbuddet udgør de 6.515.603 aktier, der er tilbudt i købstilbuddet, ca. 87,5 procent af alle aktier og de stemmerettigheder, som aktierne medfører, og sammen med de 365.467 aktier, som tilbudsgiveren besidder, udgør de ca. 92,4 procent af alle aktier og de stemmerettigheder, som aktierne medfører (eksklusive de aktier, som Nixu eller dets datterselskaber besidder). Desuden er 100 procent af optionsrettighederne blevet tilbudt i købstilbuddet, hvilket sammen med de tilbudte aktier og de aktier, som tilbudsgiveren besidder, betyder et ejerskab på ca. 92,6 procent af alle aktier og stemmerettigheder, når der tages højde for fuld udvandingseffekt.
Det betyder, at tilbuddet går igennem, da grænsen på 90 % er overskredet. Pengene bør tikke ind på kontoen den 12.6., hvis oplysningerne bekræftes på torsdag, men jeg ser ikke selv noget problem med denne gennemførelse.
Jeg slog ikke til på købstilbuddet i foråret/sommeren, da jeg angiveligt havde for travlt med andre ting. Desuden forsvandt Affecto- og Technopolis-aktierne tidligere fra porteføljen uden yderligere tiltag, hvilket var med til at påvirke mine prioriteringer. Nu bringer posten dog information hjem om voldgiftssag og beskikkede repræsentanter. I sig selv ser det ikke ud til at kræve nogen handling fra min side, da jeg hverken gør modstand eller skændes om prisen. Hjertet springer dog op i halsen hver gang, der dumper et brev med et advokatfirmas logo ind gennem brevsprækken. Ifølge den fremsendte tidsplan ser det ud til, at der vil komme breve helt frem til slutningen af året.
Kan jeg bare smide aktierne til salg på markedet, eller skal jeg se proceduren til ende?
Bare sælg dem, de lovbestemte renter i løbet af voldgiftssagen vil så gå tabt, men ellers er der ingen hindringer for salget.
Jeg kan næsten love dig, at hvis du ikke reagerede på købstilbuddene for Affecto og Technopolis, så er de også gået gennem en lignende voldgiftsprocedure. Det hører så at sige til den obligatoriske proces, når købers ejerandel stiger til over 90 %, og pligten/retten til at indløse resten aktiveres.
Er der en aktionær, der fulgte Nixu-indløsningen helt til dørs, som vil fortælle, hvornår pengene fra indløsningen gik ind på kontoen, og hvad rentesatsen beregnet på indløsningskursen var? Altså hvis man f.eks. havde 1000 aktier, hvor indløsningsprisen var 13.000 euro, og der blev betalt 260 euro i rente (brutto), ville rentesatsen være præcis 2% (sandsynligvis var satsen omkring 2,5%).