Nixu som investering

Vilket av dessa skulle då kunna vara föremål för uppköp? Jag tänkte att den här nyheten kanske skulle kunna lyfta bland annat SSH, och jag köpte också på morgonen, men den steg inte direkt nämnvärt.

1 gillning

Finns det några andra utöver det än F-Secure?
edit: som efter WithSecures avknoppning är en likadan cybersäkerhetskonsultfirma som Nixu.

Edit: eller blandar jag ihop företagen?

Vad uppnår man med den där ilskan? Ingen tvingar säkert någon att investera i något bolag, utan man har tagit risken av egen fri vilja.

Lång väg, men företaget har förts i rätt riktning på sistone.. Kanske kommer belöningen ännu.

Hah, tack Mikael för pärlorna ur arkivet! Nu när den här investeringstråden närmar sig sitt slut, får väl lite nostalgi tillåtas. Och vi kan konstatera att vi inte ljög i samband med börsnoteringen: enligt min uppfattning var vi, i linje med din slide, tydligt Nordeuropas största security boutique-hus +5 år efter noteringen! :slight_smile:

Och tack verkligen för samarbetet under åren – Inderes gjorde alltid högklassiga analyser, och även om vi på bolaget inte alltid var överens om rekommendationer och priser, så brast det aldrig i analysen eller förståelsen!

25 gillningar

Tack även till Kimmo för sparringen under åren! År 2006 representerade fortfarande den tid då den person som ansvarade för företagens informationssäkerhet vanligtvis satt på höger sida om brandväggsservern i maskinhallen. När vi köpte en lista för kalla samtal stod en person med titeln “vaktmästare” som beslutsfattare för informationssäkerhet hos Nordea :smiley: (nåja, det berodde på listans usla kvalitet). År 2006 var informationssäkerhetsenhetens omsättning 1,5 MEUR. Av detta kom 700 kEUR från ett enda kundprojekt som oväntat avslutades vid årsskiftet. Detta skedde alltså precis efter att jag hade börjat som försäljningschef för informationssäkerhet i november 2006 :sweat_smile:

Det är också värt att minnas det stora arbete som Timo Kotilainen gjorde för att förtydliga fokuset på informationssäkerhetsstrategin och för att professionalisera Nixus praxis 2006–2013 … och det faktum att Nokia stod för >50 % av omsättningen 2011… men 2013 var det inte längre så.

21 gillningar

Det här har varit intressant att följa då det var en så trendig framtidsbransch som det var trevligt att satsa på och vara med i. 2015 tog jag min första post då priset knappt hade stigit efter börsnoteringen. Ett år senare skulle jag utöka innehavet; först gick köpet inte igenom då det inte fanns tillräckligt med säljare, nästa dag hade jag en telefontid med en placeringsrådgivare från Osuuspankki någon gång efter kl. 15, ett sådant där årligt samtal som de brukade ringa i början. Jag lade inte in köpordern på morgonen utan först efter samtalet och frågade: “Jag tänkte köpa mer Nixu, är det något du rekommenderar?”. Kommentaren var att de inte hade bolaget “under bevakning” så de rekommenderar det inte till någon kund. Jag lade sedan in köpet efter kl. 16 och det blev bara delvis fyllt då det saknades säljare, men hälften gick igenom. Senare tog OP upp bolaget till bättre bevakning.

Sedan dess har man följt med, jag kan inte alls säga om det här priset på 13 är bra eller om något bättre hade varit möjligt. Dock ett ganska litet antal aktier totalt sett.

Det som förvånar mig är var videorna om ämnet tagit vägen? Vi fick ingen bokslutskommuniké på finska; det hade varit trevligt att försöka kika om ett litet leende hade velat tränga fram då försäljningen ändå var ganska långt gången. Men var är videon om uppköpserbjudandet och andra intressanta åsikter om priset, framtiden för andra bolag av samma kaliber och finns det ens i teorin något konkurrerande bud på gång?

Det har varit roligt att följa bolagets resa från sidlinjen under dessa 8 år, även om jag inte förstår jättemycket av ämnet, men det lät alltid bra, ända ner till bolagets namn.

4 gillningar

Tyvärr hann vi inte spela in några videor om ämnet förra veckan, då nyheten dök upp under förra torsdagens hektiska rapportdag och det kom ytterligare resultat redan på fredagen. Här är dock våra kommentarer om ämnet:

6 gillningar

Nu hann vi göra en video om Nixu också, hoppas den fortfarande är till glädje även om vi inte hann reagera på nyheten i det här formatet direkt när den kom :slight_smile:

9 gillningar

Finns det någon uppfattning om varför marknaden prissätter detta med en liten rabatt (ca 12,75–12,80) i förhållande till det redan publicerade officiella uppköpserbjudandet (13,00)?

Det finns inget vettigt svar på det här. Vanligtvis rör sig priset kring budpriset, ibland över. Det beror också lite på marknadssentimentet.
Om man själv tror att affären går igenom till ett pris på 13 € per aktie, så är det ett bra läge att öka nu :smiling_face_with_sunglasses::money_bag:

Edit 1. Marknadsosäkerhet? De flesta tror dock på det här.

Det tyder på sannolikheten att ett konkurrerande bud inte direkt väntas, och det finns alltid en möjlighet – även om den inte nödvändigtvis är stor – att budet av en eller annan anledning inte går igenom.

3 gillningar

Har det hörts några nyheter om tidpunkten för när uppköpserbjudandet går igenom?

Det handlas dagligen i bra volymer på nivåerna 12,50–12,70, så det finns en liten frestelse att ta en extra post för en ganska säker avkastning, men om affären drar ut på tiden ytterligare är det inte så kul att låta pengarna ligga för bara några procents skull…

Anmälningstiden förlängdes i början av denna månad till den 3 maj för att få alla myndighetsgodkännanden i hamn.

Målet är fortfarande att slutföra uppköpserbjudandet under Q2, det vill säga i praktiken inom två månader. Med tanke på det är den tillgängliga avkastningen i förhållande till budpriset fortfarande intressant, särskilt om man kan förvärva aktien på nivåerna 12,5–12,7 euro. Nu verkade de första säljnivåerna ligga på 12,75 euro, vilket även det ger en avkastning på nästan 2 % (transaktionskostnader måste givetvis beaktas vid köp).

4 gillningar

Jag avvaktade i hopp om ett eventuellt konkurrerande bud, eftersom jag förhastade mig med Caverion och sålde aktierna. Priset i DNV:s bud verkar dock vara så pass bra att inga andra bud hörs av, oavsett hur aktuellt det än är med bekämpning av cyberhot.

1 gillning

Vad är statusen här egentligen? Inga myndighetsgodkännanden syns eller hörs, och i morgon löper anbudstiden ut.

Meddelande kom precis om att anbudstiden förlängs till 22.5.

Arbets- och näringsministeriets granskningar pågår fortfarande..

Ett av villkoren för att genomföra uppköpserbjudandet är, i enlighet med vad som anges i dess villkor, att erhålla nödvändiga godkännanden från tillsynsmyndigheter, inklusive tillstånd enligt tillämpliga lagar om utländska direktinvesteringar. Godkännandeprocessen gällande utländska direktinvesteringar i Finland pågår fortfarande och budgivaren kan inte genomföra uppköpserbjudandet innan godkännande har erhållits. Budgivaren förväntar sig att det nödvändiga godkännandet erhålls i enlighet med tillämpliga lagar uppskattningsvis senast den 21.5.2023, då arbets- och näringsministeriet slutför sin granskning.

Kan det här bero på bildandet av den nuvarande regeringen? Är det därför beslutsfattandet går så långsamt?

Hur stor är risken att den här affären inte blir av? Man tycker ju att det inte borde vara några problem med en aktör av den här storleken. Inte kan väl Nixu ha någon hemlig information eller kopplingar som inte får hamna i utländsk ägo?

1 gillning

Sannolikheten för att affären går igenom kan bedömas utifrån Nixus börskurs, som handlas ganska nära budprisets 13 euro. Marknaden anser alltså att det är mycket sannolikt att affären går igenom, och jag ser inte heller att den skulle falla på det här myndighetsgodkännandet. Det lär för övrigt inte vara första gången som en myndighetshantering blir något försenad jämfört med den ursprungliga tidsplanen :sweat_smile:

4 gillningar

Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori har ju ett gällande samarbetsavtal med Nixu enligt offentliga uppgifter. Kan det sakta ner pappersarbetet…

1 gillning