NIO - Blue Sky Coming - Mycket mer än bara en bil

NIO Inc. är en pionjär på marknaden för avancerade elfordon.

De designar, tillverkar och säljer smarta och uppkopplade premiumelfordon, som främjar innovationer inom nästa generations teknologier inom uppkoppling, autonom körning och artificiell intelligens.

De erbjuder användare omfattande, bekväma och innovativa laddningslösningar och andra användarcentrerade tjänsteerbjudanden.

• Power Home, hemladdningslösning
  • Power Swap, innovativ batteribytesservice
  • Power Mobile, mobil service
  • Power Express, 24-timmars on-demand hämtnings- och laddningstjänst.
  • NOMI- AI – World’s first in-vehicle artificial intelligence

NIO:s kinesiska namn är Weilai, vilket betyder Blue Sky Coming. Det återspeglar deras vision och engagemang för en mer miljövänlig framtid.

NIO:s kontor:

• Shanghai: Huvudkontor och produktutvecklingscenter
  • Hefei: Huvudkontor och bilmonteringsfabrik
  • Beijing: Forsknings- och utvecklingscenter för mjukvara
  • San Jose: Nordamerikanskt huvudkontor och forsknings- och utvecklingscenter för teknologi.
  • München: Design- och planeringscenter i Tyskland
  • Oxford: Tekniskt forsknings- och utvecklingscenter i England

**Bilmodeller:**

EP9:

https://www.nio.com/ep9

Deras första utvecklade modell var superbilen EP9, som presenterades 2016.
EP9 erbjuder exceptionell acceleration och klassens bästa elektriska drivlineteknik.

NEDC: 427 km
Acceleration 0-100 km/h: 2.7s
Startpris: US$1,200,000

ES8:

https://www.nio.com/es8

Den första SUV:en riktad till konsumenter är ES8, som presenterades för allmänheten under NIO Day i december 2017. Leveranserna började i juni 2018.

NEDC: 580 km (100 kWh)
Acceleration 0-100 km/h: 4.9s
Startpris: US$65,000

ES6:

https://www.nio.com/es6

NIO ES6 är en helt elektrisk, 5-sitsig mellanstor SUV-sportbil. ES6 är NIO:s andra SUV-modell.

NEDC: 610 km (100 kWh)
Acceleration 0-100 km/h: 4.7s
Startpris: US$52,000

EC6:

https://www.nio.com/ec6

NIO EC6 är en helt elektrisk mellanstor lyx-SUV som NIO lanserade i slutet av 2019.

NEDC: 615 km (100 kWh)
Acceleration 0-100 km/h: 4.7s
Startpris: US$54,000

ET7:

NIO ET7: Our electric sedan with a range of up to 1000 km

NIO ET7 är en kommande mellanstor helt elektrisk Sedan, vars produktion startar 2021 och försäljning i början av 2022.

NEDC: 700 km (100kWh)
NECC: 1000km (150kWh)
Acceleration 0-100 km/h: 3.9s
Startpris: US$69,350

NIO:s försäljning 07/18- 03/21:

31 gillningar

5 gillningar

30.03.2021 Xiaomis meddelande

Den 2 april 2021 kommer en klassåterförening att innehålla VD:ar från Xpeng, Nio, Xiaomi, BYD och LiAuto.

Xiaomi är alltså en investerare i Xpeng och Nio.
Samarbete mellan Xiaomi och BYD har ryktats.
Ett mycket starkt rykte är också Baidu + Geely.

Huawei och Alibaba är också på väg, så konkurrensen är hård :slight_smile:

William Li är också 100% säker på Apples iCar.

Enligt min åsikt har både Xpeng, Nio och LiAuto alla en relativt god framtid (1-2 år) eftersom det nu blåser en stark medvind. Hård konkurrens och motvind kommer förmodligen att börja efter 2023.

1 gillning

Ganska bra sammanfattad företagspresentation, men jag måste utmana den lite. Jag förstod inte riktigt vad som är så speciellt med Nio att en investerare som vill investera i bilindustrin borde betala 100 gånger mer för det jämfört med till exempel Volkswagen?

Okej, explosiv tillväxt är att vänta, ja, precis som för alla dessa Tesla-kopior som verkar dyka upp som svampar ur jorden, men vad gör Nio till den vinnaren som slår alla andra vackra tillväxtberättelser?

Ursäkta den negativa tonen, men en spräckt bubbla är enligt mig ett betydligt mer troligt scenario än att man skulle få någon rimlig avkastning om man köper vid dessa värderingsnivåer :man_shrugging:

14 gillningar

När man internaliserar batteribyte och BaaS-tjänsten (Battery-as-a-Service). Bilens startpris är 10 000 dollar lägre utan batteri och man behöver inte oroa sig för att batteriet tar slut när en ersättningsbil från Nio kommer. En seriös aktör inom autonom körning. Ekosystemet och kundservicen verkar lovande.
Statligt stöd och fordonsmarginaler är redan runt 17%.

4 gillningar

Att öppna en egen tråd för NIO är ingen investeringsrekommendation. Det blir bara lättare att diskutera och fundera över företaget när det är i sin egen tråd.

Det är alltid positivt med motstridiga argument. Nio är fortfarande i sin linda jämfört med Volkswagen och kan säkert inte erbjuda samma stabilitet än.
NIO är ett lyxmärke och har blivit ett riktigt stort namn i Kina.
När bilen kommer ut på de amerikanska och europeiska marknaderna kommer värderingsnivåerna att stiga på lång sikt.

1 gillning

Har inte alla specifika företagstrådar startats “i investeringsanalytisk mening”? Sedan om det är positivt eller negativt är en annan sak.
Jag vet inte, kanske har jag missförstått, men enligt mig är företagsjämförelser, negativa och positiva nyheter, analyser etc. alla välkomna texter så länge de på något sätt relaterar till tråden. Vänligen IMO.

Passar på att ställa en fråga här samtidigt;
Äger NIO själv 100% av NIO EV-bilstillverkningsfabrikerna?

Både Nio och Tesla var nära att gå i konkurs 2018 och 2019, då pengarna tog slut.
Om vi nu pratar om Nio, så står den kinesiska staten bakom, vilket ger trygghet.
Så jag tror att i framtiden handlar det inte om pengar utan om hur man håller sig konkurrenskraftig.

Enligt mig är det pågående kalla kriget mellan Kina och USA en stor fördel för både Nio och
Tesla.
Jag hoppas verkligen att VW klarar sig bra, eftersom Europa är så beroende av bilindustrin.
VW ID.4 är en riktigt bra bil och den bästa telefon jag har haft är fortfarande 3310, för närvarande använder jag en underhållningsenhet som bara har en telefonfunktion.
Om man tittar på statistiken är Alibaba ett bra företag, men inte nödvändigtvis en bra investering.
Jag köpte faktiskt Nio-aktier genom att sälja av Alibaba.

2 gillningar

Visst får det plats trådar här, jag funderade mest högt över hur det kan vara så dyrt utan att jag fortfarande hittar någon annan orsak än att Nios kurs har följt Tesla nästan slaviskt sedan förra våren.

Ett dåligt företag kan vara en bra investering om man lyckas köpa det tillräckligt billigt, och tvärtom kan även det bästa företaget vara en usel investering om man köper det till ett för högt pris.

Utan att ta ställning till NIO som företag i övrigt, anser jag att den nuvarande värderingen, trots kursfallet, fortfarande är minst sagt utmanande. Jag kan inte komma på någon annan anledning än EV-hypen till att ett företag som handlades till P/S 3x för ett år sedan nu ska betala P/S 18x multiplar.

En gammal farbror här varnar alltså de yngre och mer entusiastiska för att varje dipp inte nödvändigtvis längre är ett köptillfälle :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Nio, XPeng ansöker om noteringar i Hongkong: Rapport
av Shanthi Rexaline

NIO Limited (NYSE: NIO) och XPeng Inc. (NYSE: XPEV) har gjort ytterligare framsteg i sitt försök att notera sig utanför USA.

Vad hände: Nio och XPeng har lämnat in reglerande ansökningar för att notera sina aktier på Hongkongbörsen, rapporterade den lokala kinesiska mediekanalen cls.cn, med hänvisning till personer som är bekanta med ärendet.

Li Auto Inc. (NASDAQ: LI) har ännu inte lämnat in sin ansökan, enligt rapporten.

Talespersoner för Nio och XPeng avböjde att kommentera rapporten när de kontaktades av Benzinga.

Nyheten om den kinesiska elbilstrian – Nio, XPeng och Li Auto – som överväger noteringar i Hongkong bröts ursprungligen av Reuters i början av mars. Reuters-rapporten sade att företagen försöker erbjuda 5% av sitt utökade aktiekapital i ett försök att samla in kumulativt 5 miljarder dollar.

Senare den 22 mars sade en IFR-rapport att företagen har anlitat investeringsförvaltare för att hjälpa till med erbjudandena. Rapporten sade vidare att Nio skulle genomföra en sekundärnotering, medan XPeng och Li Auto tvingas ansöka om primära dubbla noteringar på grund av regleringsrestriktioner.

E: Dags att gräva fram vilken praktisk skillnad det är för en finländsk småsparare mellan secondary listing och primary dual listing…

1 gillning

Det är svårt att se ett multipelbaserat pris för tillväxtaktier. Vanligtvis har mycket av framtiden redan adderats till dessa priser.
Om företaget kan leva upp till dessa “dolda multiplar” kommer förr eller senare att synas i kursen. Det är naturligtvis investerarna som bestämmer om den går upp eller ner.

Jag tror att NIO har stor potential i framtiden.

• Fabriksvolymerna ökar hela tiden
  • Försäljningen i Kina har vuxit sig stor
  • Försäljning utanför Kina närmar sig
  • Sedan-modell kommer ut i början av 2022, som redan ger 1000 km räckvidd/laddning
  • Var kommer all elektronik till bilarna ifrån? :smile:

Om vi alla visste vilket pris och när man skulle betala för en aktie med vilken multipel, vad skulle hända då?

Alla aktier bär naturligtvis en risk. Återigen är detta ingen investeringsrekommendation. Jag rekommenderar att man själv sätter sig in i de företag man investerar i.

NIO har diskuterats länge här på forumet.
Och du kommer säkert att få mycket mer information om företaget när du går igenom tråden under presentationstexten. :wink:

2 gillningar

Det är ett faktum att både Nio, Xpeng och LiAuto kommer att följa Teslas exempel under det kommande året.
Koppar är ett bra exempel i det avseendet, kopparpriset har bara fördubblats under året, men relaterade företag har ökat med 5-10 gånger. Elbilar, förnybar energiindustri… det är därför det finns ett behov av koppar.

Risk och avkastning går hand i hand, och det tog mig också relativt lång tid att hitta alternativa sätt att se det på. Det viktigaste är dock att investera i det som man känner sig mest säker på.

Jag väntar på en intressant händelse, mötet mellan Nio:s hype och det undervärderade Alibaba.

Nio Marknadsvärde 62 miljarder, 2020 intäkter 16 miljarder + hemskt kassaflöde.
Alibaba Marknadsvärde 620 miljarder, 2020 intäkter 509 miljarder (~20% tillväxt), Fritt kassaflöde 164 miljarder (~15% tillväxt)!!

1 gillning

Koncepten är ganska olika för Nio jämfört med Volkswagen.
Volkswagen har fortfarande denna börda med förbränningsmotorer. Stater vill inte riktigt stödja förbränningsmotorer längre, så det finns inte många alternativ kvar för konsumenterna?
Folkvagn räcker förmodligen som ett märke för en vanlig elbil, men som smart bil återstår det att se.
Den nuvarande generationen är ganska smartcentrerad.

2 gillningar

https://youtu.be/lTWgQTTT7jI
Nios nuvarande huvudkontor, Anhui Hefei.

Tydligen var det JAC Motors anläggning och de har samarbetat sedan 2016.
Nästa fabrik är under uppbyggnad och JAC Motors är också mycket starkt involverade där.

JAC Motors ägs till 50 % av Volkswagen. :slight_smile:

Nios huvudkontor låg tidigare i Shanghai, de flyttade precis nu till Anhui Hefei.
2020 räddade Hefeis regering Nio.
2018 räddade Shanghais regering/Shanghais Tesla-fabrik troligen Tesla.
2019.7.31 räddade Tesla Nio.
Nio sålde utrustning till Tesla och lyckades samla in pengar för att överleva under det kommande året.

3 gillningar

NIO äger inte sina fabriker själv, utan JAC Motors (en statligt ägd kinesisk biltillverkare) har hittills tillverkat dem på entreprenad åt NIO. Jag förstår dock att avsikten är att flytta bort från detta och bygga egna fabriker inom en snar framtid.

4 gillningar

6 gillningar

Li sade tidigare att det slutgiltiga målet i Kina är att nå 1 miljon leveranser per år, och en ny fabrik är nära förestående för att nå det målet

8 gillningar

https://www.luvioni.com/nio-worth-2-trillion-dollars-in-2035/

9 gillningar

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1380599983481577472?s=21

Öööö… LOL?

4 gillningar