Jag börjar bli mörkrädd för hur de europeiska bilmärkena ska klara sig. Själv har jag bara haft europeiska bilar, och i min aktieportfölj finns aktier i tre olika europeiska bilmärken. Men även om ingen kinesisk bil har tittat in i mitt garage än, har ett kinesiskt märke redan letat sig in i aktieportföljen, och det känns som att locket till portföljen står öppet för att de europeiska bilarna ska rensas ut om utvecklingen fortsätter så som det ser ut nu.
15 största kinesiska tillverkarna enligt global försäljning, ungefär från störst till minst baserat på nuvarande totalförsäljning:
- SAIC Motor (MG, Maxus)
- Geely (t.ex. Galaxy och många andra varumärken)
- BYD
- Chery
- Great Wall Motor
- Changan
- FAW
- Dongfeng
- BAIC
- GAC
- Li Auto
- Xpeng
- NIO
- Zeekr
- Hongqi
De fem största tillverkarnas årliga globala bilförsäljning på listan ligger i storleksordningen 3–5 miljoner bilar per år och tillverkare. Även de mindre av dessa säljer huvudsakligen över en halv miljon bilar om året. Mercedes säljer ca 2 miljoner och VW 5 miljoner bilar per år.
De tyska premiummärkena (t.ex. M-B och Audi) har varit uppskattade i Kina och man har tjänat bra med pengar där, men försäljningen mattas av i snabb takt. Försäljningen av kinesiska bilar i Tyskland har varit väldigt liten, men är i snabb tillväxt. Besökare i Asien har säkerligen märkt förändringen i gatubilden där (exkl. Japan); de nya bilarna är kinesiska. Även i Finland börjar kinesiska bilar synas i gatubilden och de ökar i ganska snabb takt.
Kinesiska bilar har fortfarande haft svårt att få ordning på körkänsla och pålitlighetsimage, men när man jämför de tekniska specifikationerna med de europeiska och ser till priset, framstår de europeiska priserna som dyra. Kineserna håller precis på att bygga upp sina försäljningsnätverk i Europa, och kvalitetsintrycket och körkänslan kommer helt säkert att lyftas till en konkurrenskraftig nivå med hög prioritet – tillräckliga resurser avsätts i Kina för dessa projekt.
Försöker vi skydda oss med handelstullar, eller kastar vi in handduken i Europa? Eller hur ser ni på den europeiska bilindustrins chanser i den här tävlingen?