Låt oss notera datumet och se om Nimbus fortfarande kostar 20 kronor om ett par år
Tillväxten på den amerikanska marknaden är så stark att jag tror att hela marknaden (och Nimbus resultat) kommer att vända uppåt redan under nästa år. När kursen frontar (eller följer) denna vändning återstår att se.
Vid den här tiden när jag var bearish här flaggades och togs mina inlägg bort, eftersom meddelandet inte behagade. Nu har ett par år gått och Nimbus hade kunnat köpas för tio kronor, vilket tycktes vara botten (möjligtvis) runt november 2025. Resultatet tillkännagavs i början av förra månaden och vi var på minus. Group Beneteau, Brunswick till exempel, är på plus hela tiden och inte ens dåligt, Beneteau säger att marknaden är på väg att piggna till och många båtmodeller är redan slutsålda till och med för 2027, även om de inte offentliggör tillverkningsvolymer per modell. Så om man tror att båtmarknaden är på väg att piggna till som fransmännen säger, kan Nimbus också utveckla en köpmöjlighet… eller inte.
Grok berättar:
De senaste uppgifterna om ägarstrukturen (februari 2026):
-
R12 Kapital (huvudägare) ≈ 38,3 % – den största enskilda ägaren, svensk riskkapitalist/familjeföretag.
-
Celox Holding AB (ofta kopplat till Jonas & Christina af Jochnick Foundation) ≈ 11,4 %.
-
Håkan Roos / RoosGruppen ≈ 10,45 %.
-
Fort Cambridge Investments S.A. ≈ 6,7 %.
-
Nordnet Pensionsförsäkring ≈ 4,3 %.
-
Övriga institutionella och mindre investerare (t.ex. ODIN Fonder, Omnets Holdings m.fl.) utgör resten.
Bolaget har bland annat gjort riktade emissioner och teckningsrätter (t.ex. 2024–2025), där R12 Kapital och Celox har varit de största åtagarna och garanterna.