N

Hej, det er et meget interessant og bredt spørgsmål! For at forstå, hvorfor selskabet har underpræsteret, synes jeg, det er vigtigt at forstå, hvordan markedet har udviklet sig de seneste år. Jeg vil forsøge at tage os igennem det så kortfattet som muligt.

Det europæiske marked for varmepumper, som er et meget vigtigt marked for NIBE, har historisk set vist en meget stærk og stabil vækst, i gennemsnit 10-15 % i perioden 2012-2022, drevet af øget klimabevidsthed både på myndigheds- og forbrugerniveau. Denne væksttrend vendte dog i 2023 og faldt med cirka 5 %, efterfulgt af et endnu skarpere fald i 2024 på over 20 %. Dette fald skyldes flere faktorer, men overordnet var det primært relateret til en træg økonomi med lavere købekraft hos forbrugerne, usikkerhed omkring fremtidige subsidieordninger og faldende gaspriser, som gør varmepumper til et mindre attraktivt alternativ. De vigtigste spørgsmål siden da har været, hvornår vi ser en genopretning, i hvilket tempo, og hvad der vil være det bæredygtige niveau for slutforbrugernes efterspørgsel. Vi har tidligere kommunikeret og tror stadig, at de forventninger, der har været til markedsvæksten, har været urealistiske. EU har et mål om 60 millioner installerede varmepumper i unionen inden 2030 (for nuværende cirka 26 millioner), hvilket er meget høje ambitioner, taget i betragtning at dette er produkter, der kræver installation, service og for nuværende er dyre for forbrugeren at investere i (selvom subsidier kan hjælpe til en vis grad). Som følge af den kraftige vækst, vi historisk har set på markedet, og disse høje ambitionsniveauer for fremtidig vækst, har producenterne tilpasset sig dette, hvilket har medført en overkapacitet på markedet, præcis som du siger, men det har også resulteret i, at mange konkurrenter er kommet ind på markedet. Det seneste år har vi set, at renten er faldet, og forbrugernes købekraft begynder at komme tilbage, flere producenter på markedet har iværksat omkostningsbesparelser og sat planerne om at udvide kapaciteten på pause. Både markedsdata og NIBE’s rapporter i H1 signalerer, at markedet begynder at genoprette sig, men det sker gradvist og i et langsomt tempo.

For at opsummere et svar på dit spørgsmål vil jeg sige, at selskabets præstation i høj grad har at gøre med den kraftige modvind, vi har set på markedet den seneste tid. Det er ikke kun NIBE, der har det svært, men også konkurrenter som Carrier, Ariston, Bosch, Daikin for at nævne nogle. Desuden er det klart, at NIBE, som mange andre aktører på markedet, har overvurderet markedsvæksten. Min opfattelse er også, at store dele af NIBE’s indtægter kommer fra private husholdninger, som har haft det svært, sammenlignet med den kommercielle/industrielle side.

Håber du føler, at jeg gav et godt svar på dit spørgsmål. Meget interessant diskussion :slight_smile:

15 Synes om

Et meget udtømmende svar, mange tak! NIBE har netop lanceret inverterstyrede jordvarmepumper, så produktudviklingen skrider fremad selv i vanskelige år. Måske er min største kritik af NIBE rettet mod deres forbrugermarkedsføring og marketingkanaler. Virksomheden er ikke synlig på messer, deres hjemmesider kunne forbedres, og YouTube og andre sociale mediekanaler bruges ret sparsomt, hvilket gør det svært for forbrugere at få information om NIBEs fremragende produkter. Man skulle tro, at man i udfordrende tider ville satse på synlighed og markedsføring, men hvis en sådan indsats er blevet gjort, er den i hvert fald gået min næse forbi.

Jeg købte selv en NIBE 1245 jordvarmepumpe til vores enfamiliehus for knap to år siden som en erstatningsinvestering. Forskellen fra den tyve år gamle, såkaldte underdimensionerede jordvarmepumpe var ligefrem dramatisk og kom som en fuldstændig overraskelse for mig. I samme forbindelse bemærkede jeg, at det varme brugsvand var endnu varmere end før, og senere også, at der kunne tilsluttes jordkøling som eftermontering til pumpen. Jeg er altså meget tilfreds med produktet og investerede i NIBE efter Peter Lynch-princippet baseret på min egen produktviden. Min investering er ikke gået særlig godt.

Det, der bekymrer mig, er, at når disse positive sider ved NIBEs varmepumpe kom som en overraskelse for mig, er det muligt, at der er mange uvidende forbrugere som mig på markedet. Jeg spekulerer derfor på, om NIBE har formået at kommunikere til forbrugerne, hvor fantastisk et produkt det i virkeligheden er. Er det muligt, at virksomheden i de vilde corona-år mistede evnen til at kommunikere med sine potentielle kunder?

4 Synes om

Lucas har kommenteret, da NIBE købte 70 procent af det italienske selskab Selmo S.r.l. :slight_smile:

Vi mener, at opkøbet er i tråd med selskabets strategi og styrker Element-forretningsområdet. Handlen er dog meget lille i forhold til NIBE’s størrelse og har ingen umiddelbar væsentlig indvirkning på vores prognoser eller vores syn på selskabet. Vi vil opdatere vores prognoser med opkøbet senest i forbindelse med selskabets Q3-rapport.

2 Synes om

Lucas har udarbejdet en forhåndsrapport om Nibe, som offentliggør sine Q3-resultater fredag den 14.11. :slight_smile:

NIBEs værdiansættelse er fortsat med at modereres, samtidig med at data fra det europæiske varmepumpemarked fortsat viser positive tegn på bedring, hvilket understøtter vores prognoser. De mellemlange værdiansættelsesmultipler (2026: P/E 21x og EV/EBIT: 17x) er tydeligt under selskabets langsigtede medianer og ser efter vores mening attraktive ud. Derfor mener vi, at selskabets interessante langsigtede investeringshistorie kan tilgås med et godt risiko/afkast-forhold med den nuværende værdiansættelse, og vi opgraderer vores anbefaling til Køb (tidl. Reducer), men gentager kursmålet på 40,0 SEK.

2 Synes om

Hej!

Vi nærmer os slutningen af rapportsæsonen, men vi har stadig nogle spændende rapporter tilbage – herunder Nibe. Flere af Nibes konkurrenter har allerede præsenteret deres Q3-rapporter, og jeg tænkte, at det kunne være interessant at samle nogle refleksioner omkring disse.

Ud fra konkurrenternes Q3-rapporter fremgår en tydelig fælles trend: det europæiske varmepumpemarked fortsætter med at komme sig, hvor især Tyskland fremhæves som stærkt. Carrier (ejer af Viessmann, en af de førende varmepumpeproducenter i Tyskland) rapporterede en salgsstigning på 15 % for varmepumper i Europa inden for residential-segmentet i Q3. I Tyskland steg salget med hele 45 %, og selskabet forventer, at trenden fortsætter.

Også italienske Ariston, endnu en konkurrent til Nibe, rapporterede en organisk salgsvækst på godt 4 %, primært drevet af en stærk udvikling i Tyskland. Det tyske marked står for cirka 20 % af Aristons samlede salg. Med tanke på den positive udvikling i årets første ni måneder og de tendenser, selskabet ser i begyndelsen af Q4, valgte Ariston at hæve sin helårsprognose til cirka 3 % organisk vækst (fra tidligere 1–3 %). Konkurrenten Daikin beskriver markedsklimaet for varmepumper i Europa som fortsat udfordrende, men understreger også, at efterspørgslen i Tyskland er stærk.

Denne udvikling er i tråd med de markedsdata, vi har fulgt i løbet af året. Det underliggende varmepumpesalg i Tyskland steg med 55 % i første halvår 2025. Landet tilbyder desuden økonomisk støtte til privatpersoner, der installerer varmepumper, med det formål at mindske gasafhængigheden og accelerere omstillingen fra fossildrevne varmesystemer. Subsidierne er naturligvis en vigtig drivkraft bag den stærke salgsudvikling. Man kan også følge antallet af ansøgninger om subsidier, hvilket fungerer lidt som en indikator for fremtidigt salg. Ansøgningerne steg med 78 % i september og 49 % i august, hvilket sandsynligvis vil påvirke producentleddet med en vis forsinkelse.

Det tyske marked er også betydningsfuldt for Nibe. Vi vurderer, at det står for cirka 10–15 % af Climate Solutions’ salg, og da Europa samlet set står for omkring 70 % af forretningsområdets omsætning, er regionen central for Nibes udvikling. På europæisk niveau steg varmepumpesalget med 9 % i første halvår 2025, hvilket signalerer en god efterspørgsel fra slutforbrugere. Udover Tyskland har også Sverige, Holland og Italien drevet væksten, mens genopretningen i Frankrig og dele af Østeuropa går langsommere.

Vi har allerede modtaget statistik for varmepumpesalget i Sverige og Holland for Q3, hvor begge lande viser stabil, men noget aftagende vækst (Sverige: 8 %, Holland: 6 %). I Sverige er byggeriet bremset mere op, end første halvårs mere optimistiske prognoser indikerede. Samtidig forventes det midlertidigt forhøjede ROT-fradrag til 50 % (fra 30 %) at stimulere efterspørgslen resten af året. Når fradraget vender tilbage til 30 % ved årsskiftet, er der dog en risiko for en afmatning i salget i begyndelsen af 2026.

Det hollandske marked påvirkes delvist af, at subsidierne for mindre luft-vand-varmepumper blev sænket i begyndelsen af året. Dette førte til en ordreindgangstop i Q4’24, med leverancer i de første måneder af 2025 – hvilket sandsynligvis forklarer den relativt høje vækst i første halvår. Dette indikerer, at stigningen kan have været midlertidig snarere end strukturel, hvilket gør det ekstra interessant at følge markedsdata i Holland de kommende kvartaler.

7 Synes om

Lucas har udarbejdet en selskabsrapport efter Q3. :slight_smile:

Selvom NIBE’s Q3-rapport lå en smule under vores forventninger, mener vi, at det overordnede billede forbliver uændret: en gradvis bedring i salgsvolumener og marginer fortsætter i den rigtige retning. Derfor anser vi markedets reaktion, som sendte aktiekursen ned med 13 %, for at være en smule overdrevet og ser det skabe en endnu mere attraktiv købsmulighed i selskabets attraktive langsigtede investeringscase. Som følge heraf gentager vi vores Akkumuler-anbefaling, men sænker vores kursmål en smule til 38,0 SEK pr. aktie (tidl. SEK 40,0), primært som følge af lavere estimater.

1 Synes om

Her er Lucas’ forhåndskommentarer, når NIBE præsenterer sit resultat torsdag den 12.2. :slight_smile:

Vi forventer, at rapporten vil vise, at den gradvise genopretning af omsætningsvolumener og marginer bevæger sig i den rigtige retning. Selvom forretningsmiljøet fortsat er udfordrende, især på markedet for nybyggeri, forventer vi, at en forbedret efterspørgsel på Europas vigtigste varmepumpemarkeder og effektiv omkostningskontrol vil understøtte resultatet. I Q4-rapporten fokuserer vi på ledelsens opdaterede kommentarer om marginmålene for 2026.

1 Synes om

Her er en frisk selskabsrapport om NIBE fra Lucas :slight_smile:

NIBEs Q4-rapport landede lidt under vores forventninger, primært på grund af stærkere valutamæssig modvind end forventet. Den underliggende organiske vækst og marginerne var dog stærke, især i det vigtige forretningsområde Climate Solutions, hvilket giver os yderligere tillid til den nuværende vending. På trods af den seneste stigning i aktiekursen mener vi fortsat, at værdiansættelsen (P/E 2026-2027: 25x og 21x) er attraktiv. Som følge heraf gentager vi vores Akkumuler-anbefaling, men hæver vores kursmål til 44 kroner pr. aktie (tidl. 38 kroner pr. aktie), primært på grund af opjusterede estimater og en anelse reduceret risikoprofil.

1 Synes om

De nye inverter-jordvarmepumper er i hvert fald rigtig effektive ifølge specifikationerne, og man skulle tro, at det ville skabe nye markeder for Nibes produkter.

1 Synes om

Her er Lucas’ kommentarer om, hvordan den tyske regering ændrer varmeloven, og hvordan det kan påvirke Nibe.

Her er kommentarer fra Lucas om, hvordan de tyske ansøgninger om støtte til varmepumper er vokset kraftigt. :slight_smile:

1 Synes om

Disse dage er vindende aktier få. Men når man kæmper sig fri af olie og naturgas, er jordvarme en vindende løsning. Midt i al panikken stiger NIBE’s aktie. Frøen er ved at blive en prinsesse-

4 Synes om

Så tilfældigvis nyheden om, at siden uroen i Den Persiske Golf er forespørgsler på varmepumper i Tyskland steget med 30 %, og samtidig har Handelsbanken forbedret sin anbefaling fra sælg => hold.

Faktisk er der udover selskaber, der producerer naturgas og LNG (flydende naturgas), ikke mange, der nyder godt af stigende naturgaspriser, men Nibe er en klar vinder. Nu er det et godt tidspunkt at sælge nye inverter-jordvarmepumper.

2 Synes om