Hej, det er et meget interessant og bredt spørgsmål! For at forstå, hvorfor selskabet har underpræsteret, synes jeg, det er vigtigt at forstå, hvordan markedet har udviklet sig de seneste år. Jeg vil forsøge at tage os igennem det så kortfattet som muligt.
Det europæiske marked for varmepumper, som er et meget vigtigt marked for NIBE, har historisk set vist en meget stærk og stabil vækst, i gennemsnit 10-15 % i perioden 2012-2022, drevet af øget klimabevidsthed både på myndigheds- og forbrugerniveau. Denne væksttrend vendte dog i 2023 og faldt med cirka 5 %, efterfulgt af et endnu skarpere fald i 2024 på over 20 %. Dette fald skyldes flere faktorer, men overordnet var det primært relateret til en træg økonomi med lavere købekraft hos forbrugerne, usikkerhed omkring fremtidige subsidieordninger og faldende gaspriser, som gør varmepumper til et mindre attraktivt alternativ. De vigtigste spørgsmål siden da har været, hvornår vi ser en genopretning, i hvilket tempo, og hvad der vil være det bæredygtige niveau for slutforbrugernes efterspørgsel. Vi har tidligere kommunikeret og tror stadig, at de forventninger, der har været til markedsvæksten, har været urealistiske. EU har et mål om 60 millioner installerede varmepumper i unionen inden 2030 (for nuværende cirka 26 millioner), hvilket er meget høje ambitioner, taget i betragtning at dette er produkter, der kræver installation, service og for nuværende er dyre for forbrugeren at investere i (selvom subsidier kan hjælpe til en vis grad). Som følge af den kraftige vækst, vi historisk har set på markedet, og disse høje ambitionsniveauer for fremtidig vækst, har producenterne tilpasset sig dette, hvilket har medført en overkapacitet på markedet, præcis som du siger, men det har også resulteret i, at mange konkurrenter er kommet ind på markedet. Det seneste år har vi set, at renten er faldet, og forbrugernes købekraft begynder at komme tilbage, flere producenter på markedet har iværksat omkostningsbesparelser og sat planerne om at udvide kapaciteten på pause. Både markedsdata og NIBE’s rapporter i H1 signalerer, at markedet begynder at genoprette sig, men det sker gradvist og i et langsomt tempo.
For at opsummere et svar på dit spørgsmål vil jeg sige, at selskabets præstation i høj grad har at gøre med den kraftige modvind, vi har set på markedet den seneste tid. Det er ikke kun NIBE, der har det svært, men også konkurrenter som Carrier, Ariston, Bosch, Daikin for at nævne nogle. Desuden er det klart, at NIBE, som mange andre aktører på markedet, har overvurderet markedsvæksten. Min opfattelse er også, at store dele af NIBE’s indtægter kommer fra private husholdninger, som har haft det svært, sammenlignet med den kommercielle/industrielle side.
Håber du føler, at jeg gav et godt svar på dit spørgsmål. Meget interessant diskussion ![]()