Nobina – Med grøn transport

Velkommen til at følge Nobinas nye tråd! Nobina offentliggjorde i dag sin delårsrapport for Q3, og resultatet ser lækkert ud. Resultatet er virksomhedens bedste nogensinde, og forventningerne virker, i hvert fald baseret på den rapport, virksomheden har offentliggjort, rigtig gode. De fremtidige megatrends, som bæredygtighed og urbanisering, skulle formodentlig hjælpe med at give medvind, eller mere passende, kilometer til bussers motorer.

Jeg har selv været aktionær i virksomheden siden 2017 og tror, at virksomheden som helhed vil give en stabil kørsel, så længe virksomheden kan opretholde sin resultatskabelse. Jeg tjekkede mine analyser, der lå til grund for investeringsbeslutningen i 2017, og de er stadig, efter min mening, meget beskrivende:

1. Branchen er virkelig kedelig, hvilket gør, at aktien ikke følges tæt. Fejl i prisfastsættelsen kan opstå lettere end i andre tættere fulgte sektorer.
  2. Virksomheden er markedsleder i Norden, og der er ingen trussel i syne. I en så kapitalintensiv branche er der stor fordel ved at være markedsleder, da synergifordelene kan udnyttes fuldt ud, og konkurrenterne ikke kan opnå det samme.
  3. Den finansielle position og resultatskabelse er god. Virksomheden leverer stabile resultater, og gælden er ikke for stor. Netto gæld / Ebitda er i øjeblikket 2.9, hvilket er på et godt niveau og under virksomhedens egne mål.

Her er et link til de materialer, der er offentliggjort i dag:

Fortæl mig, hvilke tanker virksomheden vækker hos jer! Jeg vil meget gerne diskutere emnet konstruktivt i et fantastisk selskab her på forummerne. For mig udgør denne cirka 10% af min portefølje.

2 Synes om

{“content”:“Så nu taler vi om den svenske Onnibus, som er mere miljøvenlig end den finske version med dens valg?”,“target_locale”:“da”}

Jeg ville ikke sammenligne Nobina med Onnibussen. Nobina driver for eksempel et betydeligt antal af HSL’s lokale ruter, hvilket er en ret anderledes forretning end Onnibussens billige, længere busrejser, der sælges under deres eget brand. Den stigende popularitet af offentlig transport er tydeligvis til gavn for Nobina, når det drejer sig om bustrafik.

I 2018 frasolgte Nobina en stor del af sin intercitybusvirksomhed og fik penge i kassen via opkøb. I dag er fokus stærkt på kontraktbaseret transport, og endda til faste priser. På grund af dette resulterede det krisekvartal i begyndelsen af året i et lille overskud, hvor markedet forventede et kæmpetab, og mod slutningen af året har der været nye rekorder i indtjeningsevnen.

Potentialet for kontraktbaseret transport i Sverige er sandsynligvis allerede udnyttet af virksomheden, men andre steder i Norden er der konkurstruede aktører, der skal overvindes i udbud, hvor både pris og miljøværdier vægter tungt. Nobina demonstrerede også sin evne til at være fleksibel med hensyn til sine kontrakter, muliggjort af dens finansielle position, når efterspørgslen efter transport pludselig forsvinder, hvilket næppe vil blive glemt, når ruterne udbydes igen. Konsolideringen i branchen vil forhåbentlig vågne op efter coronakrisen, og flere virksomhedsopkøbsnyheder kan forventes i de kommende år, hvis ikke måneder.

Jeg købte virksomheden første gang i foråret 2019, da jeg fandt et godt udbyttefirma i en letforståelig branche, endda med gode vækstudsigter. Dette år er gået med at købe og sælge frem og tilbage, men som følge af den seneste kvartalsrapport forbliver dette en langvarig “hold”. Virksomheden er stadig en stærk udbyttemaskine, når dette mellemår er overstået, og efter dette år tvivler jeg ikke længere på, at virksomheden har en voldgrav mod konkurrenterne.

1 Synes om

Basalt tilbød 30% præmie på den nuværende pris på 83 → 108 SEK i Nobina. Vi må se, om de får 90% af aktierne: Basalt lägger rekommenderat bud på Nobina - 108 kronor aktien och 30 procent premie - Placera.se

1 Synes om

Er der mange her på forummet, der har Nobina? Hvornår mon pengene fra Nobina skulle komme? Oprindeligt stod der sådan her:

• Erstatning for dine aktier, der er accepteret i tilbuddet, vil blive udbetalt til din portefølje anslået den 25.01.2022.

Men de er ikke dukket op endnu.

Den eneste fællesnævner mellem Nobina og Onnibus’ forretningsmodeller er, at de begge opererer gummihjulsbaseret transport med sæder. Nobina driver udelukkende trafik indkøbt af offentlige myndigheder. Nobina har ingen forretningsmæssig risiko i forhold til passagerantal eller indtægter. Trafikken udføres til en fast pris, og ordregiveren beholder billetindtægterne. Eller rettere sagt, ikke helt fast, da kontrakterne indeholder indeksklausuler, så kontraktprisen stiger, hvis omkostningerne stiger. Onnibus derimod driver udelukkende markedsvilkårlig trafik baseret på billetindtægter = ingen passagerer = ingen indtægter.

1 Synes om