Selskabet er i sandhed et ekstremt eksempel på dårlig likviditet i et børsnoteret selskab.
Sidste fredag ved åbningen:
10:03 aktie 1.68 (+7 %)
10:05 aktie 1.51 (-4 %)
I dag var spændet endnu større. Ved åbningen steg den +9,5 %, og et par minutter senere var den nede med -5,5 %. Der blev stort set ikke foretaget nogen handler; det har efter alt at dømme blot været aktiens øjeblikkelige spread.
Drevet af nysgerrighed forsøgte jeg at finde ud af, hvor stor aktiens reelle float er, hvis man antager, at man medregner alle “stabile penge” (sticky money), det vil sige udover insiderne også langsigtede ankerinvestorer, større institutioner, partnere osv.
I stedet for at regne det ud selv, fodrede jeg Gemini med insidertransaktioner, de vigtigste pressemeddelelser og de seneste oversigter over de 10 største aktionærer og debatterede lidt, mens jeg rettede fejl. Det er svært at få et præcist tal, da en del af dette tunge ejerskab ligger i nominee-registre (hallintorekisteri), og derudover foregår insider-ejerskab også gennem separate holding-/investeringsselskaber.
Samlet set kan man konstatere, at mindst en god tredjedel (over 36 %) af selskabet på en eller anden måde er cementeret, altså sandsynligvis ikke aktivt i markedet (selvom der ikke er juridiske hindringer for salg). Optimistisk set kan der være op mod 60 millioner aktier i stabile penge, hvilket svarer til ca. halvdelen, hvis man laver et groft skøn over de langsigtede investorer fra tidligere emissioner.
Uanset hvad den “effektive free float” er, må man generelt antage, at den er faldet i forbindelse med 25-tegningen og 26-direkte investeringen, hvilket til en vis grad forklarer den øgede volatilitet.
Derudover er en væsentlig del af de private investorers nextcell-positioner helt sikkert i bunden af porteføljen med urealiserede tab på 70–90 %, og der er ingen interesse i at begynde at realisere de tab. Selskabets 1-måneds rekordvolumen, som målt i antal aktier kun er blevet overgået af de nylige Hong Kong-nyheder samt offentliggørelsen af 2025 Young-resultaterne + fortegningsemissionen, blev sat i september 2020 til en pris over 10 gange højere end den nuværende. Målt i euro er de ikke i nærheden.