Låt oss öppna en tråd och diskussion om ett intressant hälsoteknikföretag på Oslobörsen. Finns det Medistim-investerare på forumet?
Medistim ASA är ett norskt börsnoterat företag som utvecklar, tillverkar och distribuerar medicintekniska produkter främst för behov inom hjärt- och kärlkirurgi.
Medistims egna produkter anses vara standard för behandling i de flesta europeiska länder och Japan, medan marknadsintroduktionen fortfarande pågår och växer i USA, Asien och Mellanöstern. Medistim är marknadsledande inom intraoperativ transit time flow-mätning (TTFM) och ultraljudsavbildning. Dessa system hjälper medicinsk personal att minska risken för intraoperativa komplikationer under hjärt-, kärl- och transplantationsoperationer. De tillhandahåller kliniskt relevant information som gör det möjligt för kirurgen att fatta bättre beslut i operationssalen. Företagets utrustning utvecklas i nära samarbete med kirurger.
Rörelseresultat 90,9 MNOK EBIT, tillväxt 21,8%
Försäljningstillväxt för egna produkter 26%, varav försäljningen av produkter inom bilddiagnostikportföljen ökade med 29% och inom kärlportföljen med 21%.
Aktievärdering per 2022-04-04 till kurs 285 NOK, P/E: 57 med realiserat resultat för 2021
Företaget har utrymme att växa globalt. Företagets produkter är standarder och marknadsledande i flera europeiska länder, men det finns gott om utrymme för tillväxt i till exempel USA och tillväxtmarknader. I Indien har företaget till exempel en uppskattad marknadsandel på endast 1%. I USA är marknadsandelen cirka 28% och försäljningen i USD ökade med 28% under 2021.
Företagets mål är att maximera skapandet av aktieägarvärde. Utdelning betalas när det överensstämmer med tillväxtstrategin och de finansiella målen. I praktiken har utdelningen vuxit kraftigt:
Mielenkiintoinen firma. Avasin seurantaposition maaliskuun alussa kun osake lasketteli muiden kasvuyritysten tapaan alas tuolta vuodenvaihteen yli 400NOK huipuistaan.
Vakuuttavaa kasvua ja tekemistä. Koronapandemian päättyminen taas vauhdittanee kasvua, kun kasaantunutta leikkausvelkaa puretaan.
"Another record quarter ending at MNOK 141.8 in sales (MNOK 112.7). Full year revenue at MNOK 491.9 (MNOK 427.3) is also a new record, up 15.1 %.
Sales growth is driven by all major geographical regions. Currency neutral sales increase by 21.6 % for the quarter and 11.9 % for the year.
Currency neutral sales of own products increase 24.6 % for the quarter and 14.0 % for the year.
The Vascular business segment grows at 8.8 % for the quarter and 27.3 % for the year.
The Imaging products grows at 33.5 % for the quarter and 44.0 % for the year.
Operating profit (EBIT) for the quarter ended at MNOK 36.5 (MNOK 19.5), with an EBIT margin of 25.7 % (17.3 %). For the year, EBIT ended at MNOK 141.3 (MNOK 116.3), with an EBIT margin of 28.7 % (27.6 %).
The board suggests a dividend of NOK 4.5 (NOK 3.75) per share to the General meeting, a total dividend payout of MNOK 82.1."
Medistims aktie har sjunkit från tidigare höga värderingsnivåer, vilket enligt twittraren gör förhållandet mellan avkastning och risk attraktivt.
Företaget satsar på innovationer som uppenbarligen stärker företagets konkurrensfördel. Starkt kassaflöde, hög marginal och utdelningsavkastning gör det till en stabil långsiktig investering enligt tweeten.
Det skulle vara trevligt att höra kommentarer om detta företag från andra värderade forummedlemmar också.
Hur låter det:
80% bruttomarginaler
Över 30% ROIC
Stark balansräkning
Pengarna flödar in i kassan
Nischkompetensområde
Marknadsledare inom vissa områden
Kvalitetsbolag?
En potentiell nackdel jag ser här är att den utrustning som ska investeras i är ganska dyr, vilket innebär att försäljningsvolymerna i antal är ganska små.
EPS har stått stilla i ett par år. Men har nu börjat växa?
Värderingen ser inte dålig ut, även om man för ett halvår sedan kunde ha fått den till ett mycket förmånligt pris.
Det som jag anser gör bolaget mycket attraktivt är bolagets återkommande intäkter. Bolaget säljer sensorer som kan användas 50-100 gånger beroende på sensorn, och därefter måste de förnyas. För närvarande varierar de återkommande intäkterna mellan 65-75% av omsättningen. Helst skulle det få sjunka under 60%, vilket i ett bra scenario skulle innebära att utrustningsförsäljningen ökar.
Det är också bra att notera att intäkter kommer från leasade enheter som säljs per operation, och dessutom fungerar Medistim som distributör i Skandinavien. Fördelningen är alltså inte en helt ren försäljning av utrustning/sensorer.
Bolaget har också två olika typer av produkter, nämligen flödesmätning och sedan bildbehandling. Jag förstår det som att produkterna är modulära och att en kund ofta kan börja med att köpa flödesfunktionen och senare lägga till bildbehandling. Utöver detta har bolaget lanserat ny mjukvara för att stödja beslutsfattande i operationssalen, vilket jag förstår ökar konkurrensfördelen och prissättningskraften. På detta sätt har man också kunnat hantera det höga priset, det vill säga man kan köpa i delar eller ingå ett leasingavtal.
Under Q2 lyftes också en intressant punkt fram om M&A. Ledningen ser bättre potential i organisk tillväxt, till exempel genom att övergå till direktförsäljning istället för via partner.
Och för organisk tillväxt verkar det finnas ganska goda planer.
Bolaget har en marknadsandel på 37% inom cardiac, men inom vascular finns en betydande potential att växa.
Jag lockas av bolagets prissättningskraft och starka marknadsposition. Hittills har ledningen enligt min mening navigerat bolaget väl, även genom en något mer utmanande tid, från vilken det nu finns indikationer på återhämtning.
Medistim publicerade igår sitt Q3-resultat. Jag var lite spänd, eftersom bolaget hade lovat att höja priserna i samband med nya produktfunktioner, samt för att minska effekten av tullavgifter. Jag funderade på vilka effekter detta skulle ha på efterfrågan och om bolaget har så stark prissättningsmakt som jag har trott.
Omsättningen ökade med drygt 25% och EBIT ökade med 27%. EBIT-marginalen var 24,3%. EBIT-marginalen sjönk visserligen från Q1-Q2:s toppmarginaler, vilket huvudsakligen berodde på bolagets prestationsbaserade ersättningar och provisioner. Dessa diskuterades en hel del under resultatsamtalet och ledningen kommenterade att de ökade kostnaderna också är ett tecken på att målen har uppnåtts.
Den återkommande omsättningen sjönk något under 70%, vilket jag fortfarande anser är ett gott tecken, eftersom det indikerar att fler enheter levereras, vilket i framtiden kommer att generera återkommande intäkter.
Som vi kan se ökade den återkommande omsättningen kraftigt sin relativa andel under 2024 när försäljningen av utrustning var svagare.
Omsättningstillväxten fördelades så att EMEA var svag och minskade, medan Americas hade en tillväxt på cirka 35% och APAC hela 193%. När det gäller försäljningen i Asien är det bra att notera att försäljningen under jämförelseperioden var svag, eftersom det inte fanns någon försäljning alls i Japan och distributören byttes ut i Kina, därav den stora procentuella förändringen. Å andra sidan, om APAC fortsätter att växa åtminstone måttligt, kommer dess betydelse för Medistim att vara större än EMEA under de kommande åren.
Den starka tillväxten i försäljningen i USA + övriga Amerika var en glad överraskning. Kan det också indikera något positivt för andra medtech-bolag som är beroende av USA-försäljningen? Ledningen kommenterade dock att kvartalsvisa variationer är stora och att beställningar kan flyttas mellan kvartal, så det är förmodligen bättre att följa den större bilden.
På produktsidan var det glädjande att se att försäljningen av bildbehandlingsutrustning i synnerhet har ökat betydligt. Dessa är produkter med högre pris och köps, såvitt jag förstår, modulärt så att kunden först kan köpa en flow-modul och senare köpa en bildbehandlingsenhet.
En skönhetsfläck i rapporten var att tillväxten huvudsakligen kom från Cardiac-segmentet där bolaget har nästan monopolställning. Vascular är den framtida tillväxtmotorn där bolaget söker framtida tillväxt, men konkurrensen är hårdare. Tidigare under året har Vascular vuxit mycket starkt, men Q3 var svagare. Under konferenssamtalet sades det vara normal kvartalsvariation, men detta återstår att se.
Allt som allt ett ganska bra kvartal, det återstår att se hur försäljningen i EMEA och Vascular utvecklas under kommande kvartal och om topplinjetillväxten förblir lika stark.