Nexstim - Med hjärnstimulering till världsherravälde

Jag är lite oense här, eftersom jag själv arbetar inom industrin med försäljning. Om Nexstim lägger beställningar hos sin underleverantör allt eftersom de får affärer, det vill säga beställer 1 enhet åt gången, blir enheten dyr. Om Nexstim hade råd att beställa enheter i partier om t.ex. 5 stycken åt gången, skulle kostnaderna för komponenterna sjunka avsevärt. Jag förstår att Nexstim inte har råd med detta, men Brainlab kan ha en annan situation.

3 gillningar

Jag sa att Brainlab inte beställer produkter till sitt eget lager. Jag förnekade inte att Nexstim skulle kunna beställa flera enheter åt gången från sin underleverantör till sitt eget lager. De räknas som försäljning först när Nexstim får betalt för dem. Om Nexstim skulle hålla enheter som de låtit tillverka i sitt eget lager, kommer det säkert att börja synas på kostnadssidan när större kvantiteter börjar hanteras. Jag vet inte om man har lagt upp något i lager för egen del före dessa större beställningar. Det kommer säkert också att klarna i H1-rapporten, antingen genom siffrorna i rapporten eller i form av frågor till Mikko om det blir någon intervju.

1 gillning

Har någon en uppfattning om i vilken utsträckning produktion och leveranser har lagts ut på entreprenad? Är det t.ex. så att tillverkningen av den fysiska enheten, inklusive montering, sker externt, och att Nexstim endast utför kundspecifika konfigurationer (det finns många varianter på sexan, då dessa till stor del är mjukvarubaserade), eller går produkten direkt till kunden utan att ens passera Nexstims kontroll?

2 gillningar

Det finns ingen information om detta, men jag skulle tro att monteringen och inköpet av komponenter är helt utlagt på entreprenad. Den slutgiltiga testningen av enheten skulle förbli hos Nexstim, men även det kan ske i montörens lokaler. Jag ser det också som att anpassningar görs av tillverkaren, åtminstone när det gäller mekaniken. Jag uppskattar att leveranstiden för en sådan enhet ligger på ca 15 veckor.

GPV skulle kunna vara tillverkaren av dessa.

Baserat på uppgifter från LinkedIn har Nexstim ingen egen montering.

7 gillningar

Det verkar som att Innokas monterar Nexstims apparater… Hur långt det har outsourcats vet jag dock inte.

1 gillning

Jag vet inte hur Nexstim arbetar, så detta är rena gissningar.

Jag räknar priser på olika metallkomponenter som en del av mitt jobb, så jag vet mycket väl vad skillnaden är mellan att beställa 1, 5, 10 eller 100 stycken från en underleverantör.

Jag drar tillbaka en del av mina kommentarer, då det utifrån Linkedin-uppgifter är svårt att bedöma om företaget utför montering. Ingen av produktionspersonalen på min egen arbetsplats finns på Linkedin.

Jag är inte heller av åsikten att Brainlab skulle beställa 10 enheter till lagret för säkerhets skull. Det kan ha funnits en innevarande order på t.ex. 2–3 enheter, och om det har funnits 2 enheter nära avslut i försäljningspipelinen, så blir jag förvånad om man inte har utnyttjat kostnadsfördelen som uppstår vid en ökad volym. Det finns åtminstone potential här att sänka enhetskostnaderna när volymerna ökar.

6 gillningar

Nexstim ville stärka sin position som global marknadsledare och behövde därför en globalt verksam primär tillverkningspartner inom elektronik som även har verksamhet i Finland för att bistå med hantering av leveranskedjan samt montering och testning av avancerad utrustning. Valet föll på Sanmina, som är verksamt i Haukipudas

( https://www.sanmina.com/wp-content/uploads/2018/02/haukipudas_fi_cs.pdf

17 gillningar

Nexstims enheter är inte särskilt jämförbara med metallkomponenter. Hur som helst är serierna små, några tiotal per annum, så försörjningskedjan är anpassad därefter, och skalfördelar uppstår sannolikt inte genom en klumporder på ett dussin.

I själva enhetens pris utgörs den största delen av immateriella tillgångar.

8 gillningar

Kan de pengar som samlades in genom nyemissionen ha använts till detta?:thinking: https://www.sanmina.com/wp-content/uploads/2018/02/haukipudas_fi_cs.pdf