Småningom börjar utrustning levereras till Terveystalo och Mehiläinen i en allt snabbare takt. Som jag tidigare konstaterat måste processerna först sättas på plats, och först därefter kan tjänsteutbudet expanderas till att omfatta hela Finland.
Man kan få en viss uppfattning om den framtida volymen genom att se på hur många enheter som erbjuder magnetkamera (MRT) för huvudet:
Terveystalo
Kampen, Helsingfors
Gräsviken, Helsingfors
Dickursby, Vanda
Myrbacka, Vanda
Kouvola
Lahtis
Tavastehus
Kotka
Hyvinge
Kuopio
Joensuu
Idensalmi
Villmanstrand
S:t Michel
Nyslott
Varkaus
Jyväskylä
Pulssi, Åbo
Björneborg
Raumo magnetkamera-lastbil
Tammerfors
Seinäjoki
Vasa
Karleby
Uleåborg
Rovaniemi
Ylivieska
Kajana
Kemi
Totalt 29 enheter
Mehiläinen
Tavastehus
Borgå
Vasa
Dickursby, Vanda
Tölö, Helsingfors
Jyväskylä
Joensuu
Hagalund, Esbo
Köpmansgatan, Åbo
NEO, Åbo
Uleåborg
Finlayson, Tammerfors
Lahtis
Kuopio
Villmanstrand
Kauppamiehenkatu, Kouvola
Björneborg
Totalt 17 enheter
Utrustning för magnetkamera är en betydligt större investering än en TMS-apparat, men trots det har man velat anskaffa dem så pass heltäckande. Det är förvisso lättare att skicka en kund till en magnetkameraundersökning på en enhet som ligger lite längre bort för ett enstaka besök, men TMS-behandling ges i serier under flera dagar, och därför är apparatens närhet till kunden ännu mer väsentlig.
Låt oss uppdatera försäljningsmätaren för år-till-år (y2y). Det saknas bara två stycken för att nå förra årets totala antal sålda, och det är fortfarande en hel del tid kvar av året.
Jag började fundera på de där två beställningarna på 10 stycken NBS6. Den 11 juni meddelades den första, där maskinerna levereras under H1 och H2. Den andra kom den 14 juli och maskinerna levereras under H2.
Försäljningscyklerna har tidigare varit 1–1,5 år. Frågan som uppstår är om vi kan förvänta oss ännu en tredje eller till och med en fjärde beställning på 10 stycken. Hur och när slutförs dessa affärer? Tidigare har Nexstim fått beställningar med en tydlig tyngdpunkt mot slutet av året och först då meddelat om affärerna. Distributören har säkert en någorlunda säker uppfattning om försäljningen av dessa 20 enheter, men är det fortfarande möjligt att få en traditionell försäljningstopp under Q4? Själv lutar jag åt tanken att det är möjligt att förvänta sig t.ex. en större beställning till för i år. Distributören vill knappast binda upp kapital i maskiner under onödigt lång tid.
Officiellt har det väl inte fastställts att det rör sig om Brainlab, men det kan man ändå anta. Detta kan i sin tur ha skapat ett behov av att förhandsbeställa den första omgången maskiner under H1, så att Brainlab inte behöver betala en garantiavgift.
En ny insikt för mig är att Brainlab kan ha köpt in till lager. Det är fullt möjligt. Nu har antalet affärer som rapporterats under H1 också ökat under två års tid. Kan det vara så att sjukhusen börjar se att den här produkten faktiskt är användbar och nödvändig, vilket gör att den skrivs in i budgeten redan i början av året? Tidigare har man väntat till slutet av året och sett hur mycket som finns tillgängligt och vad man ska investera i med de återstående slantarna.
Med denna information och dessa antaganden anser jag fortfarande att årsöversikten och den 25-procentiga tillväxt som VD:n lovat är det mest realistiska alternativet. Tillväxt kommer att ske, frågan är bara hur mycket?
Nexstim Plc (”Nexstim” eller ”Bolaget”) har mottagit en order på ett NBS 6-terapisystem från en kund i Finland. Kunden är en privat vårdgivare och befintlig Nexstim-kund som utökar sitt tjänsteutbud genom att installera ytterligare ett NBS 6-system.
Bra poäng att de skulle ha beställt hem till lagret.
Men å andra sidan, när den där andra beställningen kom en månad direkt efter den förra, så kan man tänka sig att åtminstone det första tiotalet set redan hade sålts. Annars hade man ju haft tid att vänta med den andra beställningen till slutet av året. Baserat på detta lutar jag själv åt att vänta på åtminstone ytterligare ett set fram till slutet av året.
Genomsnittet för ordrar under H2 2024/2025 var ca 20 (exklusive Sinaptica) och nu i juli 16 stycken, så tillväxtbasen ser riktigt bra ut. Jag tänker inte ens försöka gissa siffrorna, eftersom jag redan för juli hade haft helt fel. Det är verkligen rejäl tillväxt att vänta.
Om JOS försäljning följer de senaste årens cykel, kommer vinsten per aktie (EPS) för detta år oundvikligen att hamna runt 0,30 € eller mer. Detta under förutsättning att inga överraskningar dyker upp under resten av året.
Om du är skeptisk till dessa BCI-saker (precis som jag), så bör du se detta avsnitt av podcasten Open Loop, där gästen är Frank Desiere, VD för CorTec:
De utvecklar en hjärnstimulerande enhet för rehabilitering av strokepatienter. Särskilt intressant här var att behandlingsperioden bara varar i 6 veckor (“or a bit longer”), under vilken man uppnår / strävar efter att uppnå permanenta behandlingsresultat, varefter enheten tas bort från patienten. Om en sådan omsättningshastighet och de önskade behandlingsresultaten faktiskt uppnås, så kan en sådan behandling (relativt) snabbt ta fart ordentligt.
Vi ska dock komma ihåg att vara kritiska och notera att dessa enheter hittills bara har installerats på 3 patienter, så man har inte kommit särskilt långt än, men antalet strokepatienter är stort på årsbasis och därmed är marknadspotentialen också betydande.
Dessutom är den direkta kopplingen mellan CorTec och Nexstim förmodligen noll just nu, men jag väcker tankar kring huruvida BCI ändå är närmare och mer omfattande än vad jag själv tror. Åtminstone verkar det vid en första anblick vara ett mer realistiskt koncept att åtgärda måttliga / svåra motoriska problem orsakade av stroke, snarare än att hjälpa förlamade personer i dagliga rutiner genom att avkoda tankar - både medicinskt och affärsmässigt.
Podcastens ljudkvalitet är tyvärr dålig den här gången, så jag rekommenderar att lyssna med hörlurar och vid behov även följa undertexterna.