Nexstim - Med hjärnstimulering till världsherravälde

Jag gjorde en mätare åt mig själv som jag kan använda för att på ett rakt sätt jämföra hela årets situation med totala belopp i förhållande till föregående år :slight_smile:

Nu väntar jag bara på att vi även i mängderna ska hamna på plus sidan i %.

23 gillningar

Jag gick igenom årets affärsnyheter och fick det till 30 enheter för i år. Räknade jag fel :thinking:

7 gillningar

30 är korrekt.

Utöver detta kan det finnas leveranser från december 2025 samt Sinaptica och naturligtvis andra affärer som inte har tillkännagivits. Om jag minns rätt konstaterade VD:n att Sinapticas siffror kommer att synas i rapporterna, men att de inte särredovisas, och jag anser att det har funnits några sådana här andra ej tillkännagivna affärer tidigare också. Informationspolicyn är ju att väsentliga affärer tillkännages.

Det ser bra ut​:smiling_face_with_sunglasses:

20 gillningar

Leveranser som ingåtts under 2025 borde verkligen inte synas i årets siffror om inte bokföraren och revisorn är helt ute och cyklar. Så jag skulle inte räkna med något baserat på dessa.

Det ser bra ut, men Kyöstis minskningar förvånar mig faktiskt, men det är väl bara att försöka tanka på mer.

Edit: Jag mindes fel, omsättningen bokförs enligt leveranserna. Så försäljning från 2025 kan faktiskt synas i siffrorna.

2 gillningar

Tja, jag kan inte säga om beställningar betalas vid beställningstillfället eller efter leverans. Det beror säkert på betalningsupplägget i vilket resultat leveransen syns. Om jag själv skulle beställa en pryl för 300–500 k, så skulle jag knappast betala hela summan t.ex. 5 månader före leverans.

1 gillning

Jag undrar hur snabbt resultatet kan fyrdubblas. Med ett P/E-tal på 80 nu, krävs en fyrdubbling av resultatet bara för att nå ett P/E på 20. Det verkar finnas en del entusiasm på forumet kring detta, men jag misstänker att mycket förväntat positivt redan är inbakat i priset. Vad anser ni som har följt detta närmare?

5 gillningar

Det fixas under innevarande räkenskapsår om inget oförutsett inträffar. Vinstmarginalerna är starka.

11 gillningar

Det krävs nog att man säljer drygt 50 maskiner för att nå upp till det. Om vi nu ligger på 33 maskiner så verkar det förstås inte alls vara omöjligt.

15 gillningar

Jag måste korrigera/förtydliga mitt tidigare svammel lite: utöver dessa levererades även 4 maskiner för forskningsändamål.

“Bolaget sålde under räkenskapsåret totalt 4 nya NBS 6-system som en del av sin forsknings- och neurovetenskapsverksamhet.” – en sådan text hade jag missat i årsredovisningen, och jag antar att dessa inte ingår i de där 33 maskinerna.

1 gillning

Sinapticans VD-podcast är ute igen:

EDIT:

43:55 Så, optimistiskt eller realistiskt, beroende på hur du vill besvara frågan, vad är tidsplanen här?

44:25 … vi rusar mot en avgörande (pivotal) studie. Det är en snabb avgörande studie som vi har diskuterat med FDA. Jag vill inte gå in på för många detaljer kring det, men det är relativt effektivt för att få ut oss på marknaden. Vi skulle kunna vara på marknaden till 2030. Det är förmodligen slutklämmen du letar efter. Kanske kan vi tidigarelägga det till 2029 om allt går bra. Det händer alltid saker, men jag skulle konservativt räkna med att vi är på marknaden senast 2030.

13 gillningar

Ja, de borde ingå, citat från årsredovisningen:

"Bolaget sålde under räkenskapsåret totalt 19 nya diagnostikenheter; 7 till Nordamerika och 12 till Europa och övriga världen.

Bolaget sålde under räkenskapsåret totalt 14 nya terapienheter; 9 till Nordamerika
och 5 till Europa.
"

3 gillningar

Ja, jag läste också igenom det en stund och kom till slut fram till att de inte ingick i de där 33 maskinerna, eftersom den här undersökningen etc. nu hade tagits ut för att rapporteras separat.

Jag är förvisso varken modersmålslärare eller jurist, så det är möjligt att jag missförstår den punkten.

2 gillningar

Ja, eller så kanske de inte såldes med helt vanliga marginaler.

Nå, hur som helst så gillar jag att fokusera på Den Stora Bilden, och ett par maskiner påverkar inte den. Det som däremot påverkar är: kommer vi att överträffa förra årets försäljning i år? Och kan vi rentav nå över 20 %? Ja, det verkar sannerligen så.

Och om man ser till den stora bilden och antar att vi redan är ungefär på “break even”-nivå, så är det här ett ganska bra läge för att också göra en rejäl överträffning av EPS (vinst per aktie) jämfört med förra året.

Och sist men inte minst, när många undrar varför P/E-talet för det här ligger på typ 80? Tja, det har inte kommit till utan vidare imponerande resultat. Och det är nog på en helt okej nivå när man tänker på ett företag som växer med över 20 % om året och printar positivt EPS. Det finns inte många sådana på Helsingforsbörsen.

11 gillningar

Resultatet är ju i samband med denna vändning mycket känsligt för tillväxt:

• Förra året var räkenskapsårets resultat 573 tusen euro
  • Bruttomarginalen var 77 %
  • Priset för en välutrustad diagnostikenhet är cirka 300 tusen euro
  • Bruttomarginalen för en enhet på 300 tusen euro skulle alltså vara ca 231 tusen euro
19 gillningar

Hjärnforskning väcker intresse när även privatpersoner bygger forskningscenter för 260 miljoner dollar.

10 gillningar