Om du är skeptisk till dessa BCI-saker (precis som jag), så bör du se detta avsnitt av podcasten Open Loop, där gästen är Frank Desiere, VD för CorTec:
De utvecklar en hjärnstimulerande enhet för rehabilitering av strokepatienter. Särskilt intressant här var att behandlingsperioden bara varar i 6 veckor (“or a bit longer”), under vilken man uppnår / strävar efter att uppnå permanenta behandlingsresultat, varefter enheten tas bort från patienten. Om en sådan omsättningshastighet och de önskade behandlingsresultaten faktiskt uppnås, så kan en sådan behandling (relativt) snabbt ta fart ordentligt.
Vi ska dock komma ihåg att vara kritiska och notera att dessa enheter hittills bara har installerats på 3 patienter, så man har inte kommit särskilt långt än, men antalet strokepatienter är stort på årsbasis och därmed är marknadspotentialen också betydande.
Dessutom är den direkta kopplingen mellan CorTec och Nexstim förmodligen noll just nu, men jag väcker tankar kring huruvida BCI ändå är närmare och mer omfattande än vad jag själv tror. Åtminstone verkar det vid en första anblick vara ett mer realistiskt koncept att åtgärda måttliga / svåra motoriska problem orsakade av stroke, snarare än att hjälpa förlamade personer i dagliga rutiner genom att avkoda tankar - både medicinskt och affärsmässigt.
Podcastens ljudkvalitet är tyvärr dålig den här gången, så jag rekommenderar att lyssna med hörlurar och vid behov även följa undertexterna.