Nexstim - Med hjärnstimulering till världsherravälde

Intressant Alz-artikel från Christin Glorioso. Christin representerar det nyare tänkandet inom Alz-forskningen, där målet också är förebyggande. Artikeln ger en snabb inblick i var man befinner sig när det gäller utvecklingen av nya läkemedelsbehandlingar, samt var man befinner sig med olika apparatbehandlingar (dessa alltså i förhållande till FDA). The Alzheimer’s Pipeline Is Finally Catching Up to the Biology

Här är ett avsnitt som är särskilt intressant för oss som följer Nexstim:

"De metoder som är mest sannolika att lyckas och varför:

Sinapticas personliga rTMS är ett apparatprogram som jag tror har goda chanser att visa verklig effekt i stor skala. Jag har skrivit utförligt om TMS på min Substack. Fas 2-data visar en 44% minskning av CDR-SB under 12 månader, med statistiskt signifikanta förbättringar inom kognition, daglig funktion och beteendestörningar, och inga allvarliga biverkningar. Den viktigaste skillnaden från tidigare TMS-program är personalisering, vilket innebär kalibrering till varje individs hjärnanatomi och konnektivitet med hjälp av MRI, TMS-EEG och neuronavigation, så att stimuleringen faktiskt når det avsedda målet. Fas 3 har ännu inte lanserats i början av 2026, men FDA Breakthrough Device Designation är på plats och aktiva förberedelser pågår. Ett andra generationens system som kombinerar TMS med transkraniell elektrisk stimulering testas nu i tidig AD i Italien, med en 70% minskning av sessionstiden."

14 gillningar