Nu hvor guld slår ATH (all-time high) i ny og næ, og toldkrigen raser, så tænkte jeg, at verdens største guldmineselskab fortjener sin egen tråd. Det ville være rart at høre, hvad de klogere hoveder mener om selskabet. Jeg har selv selskabet i porteføljen som en såkaldt langsigtet sikker havn-investering. Mens jeg venter på verdens ende, tikker der et lille udbytte ind i porteføljen hvert kvartal.
Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor kursen halter, selvom prisen på guld, sølv og kobber er steget kraftigt. I sidste kvartal blev der sat en all-time high rekord med en fri pengestrøm på 1,6 milliarder dollars, og kursen faldt, så vidt jeg husker, -10%.
Newmont har meget gæld, som det betaler ved at sælge sine mindste miner. Kapitalallokeringen har ikke været god. Vejledningen for 2025 var meget lav, hvilket betyder, at de producerede guldeunser vil falde betydeligt.
Newmont rapporterede et stærkt første kvartal, hvor omsætning og nettoresultat voksede markant. Stærk pengestrøm blev fremhævet, selvom guldproduktionen faldt en smule.
Den høje markedspris på guld understøttede rentabiliteten. Selskabet styrkede sin balance og returnerede kapital til ejerne.
Ledelsen fastholder sin guidance for 2025.
Newmont Corporation er verdens største guldmineselskab med hovedkontor i Colorado. Selskabet blev grundlagt allerede i 1921 og opererer i dag i flere lande, herunder USA, Canada, Australien og Ghana. Udover guld producerer Newmont også kobber, sølv, zink og bly.
I de seneste år er selskabet vokset kraftigt gennem opkøb, herunder Goldcorp i 2019 og Newcrest i 2023. Selskabet er naturligvis en del af S&P 500-indekset og beskæftiger over 30.000 mennesker globalt. Produktions- og økonomiske nøgletal har været stærke, og pengestrømmen er steget især takket være høje guldpriser.
Newmonts aktiviteter har også været forbundet med kontroverser, såsom anklager om miljøkriminalitet i Indonesien og Ghana. Selskabet har modtaget kritik fra NGO’er, men på den anden side er det en af de aktører, der udvikler ansvarlighed i branchen, eller sådan siges det i hvert fald.