{“content”:“Det er altså verdens største guldmineselskab. Berkshire Hathaway købte Barrick Gold i august. Hvad mener I om selskabets nuværende værdiansættelse og mulige udviklingsretning? Er dette et bedre køb end guld i sig selv lige nu?”,“target_locale”:“da”}
Barrick Gold +7,5% i dag. Guld er også stigende. Fortsætter med at holde…
Barrick Gold er tilføjet i dag til en pris på 23,17 USD. Aktiekursen er faldet 23% på 2,5 uger. Begrundelsen er, at det er en virksomhed med lav gæld og stor pengestrøm, og guldprisen er stadig på et højt niveau, selvom den er faldet lidt fra toppene.
Jukka Lepikkö købte Barrick Gold i dag. Han ser tilsyneladende en god handelsmulighed i aktien.
Ca. 10 % af Barrick Golds omsætning kommer fra kobber. Kobberprisen er i øjeblikket på et 8-års højdepunkt. Bl.a. boomet i elbiler driver kobberprisen op.
Er der andre på forummet, der har fulgt dette selskab? Verdens næststørste guldproducent med miner over hele verden.
Aktiekursen er faldet støt over de seneste seks måneder, som en faldende kniv.
Nu er aktien ifølge teknisk analyse oversolgt, RSI under 30.
Der er problemer med fornyelse af minetilladelsen i Papua Ny Guinea.
Spekulation om stigende råvare- og metalpriser kunne give anledning til stigninger i mineselskabernes aktier. Men ædelmetaller og deres produktion er en anden sag; Barrick Gold vil ikke nødvendigvis drage fordel, hvis kobber, uran osv. begynder at stige.
Jeg holder lidt øje med mineselskabet. Det er indirekte relateret til min egen branche. Jeg er ikke ekspert i virksomhederne i denne branche.
Det fald, der startede i efteråret, kan delvist være relateret til Chiles nye sølvmineprojekt, der blev stoppet af den lokale regering.
Der er sandsynligvis blevet investeret mange midler og tid i dette, herunder retssager.
https://www.mining.com/chile-court-orders-total-and-definitive-closure-of-barricks-pascua-lama/
Der er også “problemer” i Papua Ny Guinea med den nuværende mine. Beskyldningerne fra lokalbefolkningen er voldsomme, og situationen er eskaleret.
Selskabet er et af de stærkeste i sin branche, men der er mange faktorer forbundet med dette, hvis forudsigelighed er næsten umulig, såsom metalpriser eller miljøkrav i et bestemt område.
Sommerens prisstigning i aktiekursen skyldtes sandsynligvis den usædvanligt høje guldpris. Den er faldet fra $2000 til $1800 pr. ounce.
Aktien virker ret reduceret i forhold til, hvad den var for nylig, men sammenlignet med tidligere år har den det meste af tiden været under de nuværende $20.
Ifølge selskabets prognoser, som jeg har set, vil guldproduktionen ligge på dette niveau i de næste 10 år, hvilket betyder, at der ikke forventes produktionsvækst, eller det er ikke engang hensigten. Kobber, som selskabet også producerer, kan hjælpe, hvis prisudviklingen fortsætter med at være gunstig.
For nylig har Warren Buffett solgt sin position i selskabet, som han købte i efteråret. Tilsyneladende fik han nok af faldet eller udsigterne.
Hvad får denne virksomhed til at falde? Er fremtidsudsigterne blevet væsentligt forværret?
Jeg vil sige, at kursen har en stærk korrelation med guldprisen… Jeg har selv fyldt op på 28, 26 og 24 CAD, da kursen faldt.
Nu er der mere modvind på kort sigt… den amerikanske tiårige rente er stigende. Jeg har selv fyldt op til de samme tal og endda lidt lavere, desværre er de i USD$🤣
For et øjeblik siden dukkede en ny linje op i Nordeas Investor-oversigt med den samme mængde for Barrick Gold. Tidligere er sådanne dukket op i finske eller svenske virksomheder, hvis der har været en rettet emission. Jeg har ikke bemærket sådanne nyheder nogen steder… Må vente og se, hvad der sker…

Mon ikke dette hænger sammen med virksomhedens “Capital Reduction and Return of Capital”-tiltag?
https://www.barrick.com/English/investors/return-of-capital-tax-faq/default.aspx
Jeg fik et svar fra Nordea om, at det skyldes, at aktionæren har mulighed for at vælge at modtage udbyttet enten kontant eller i aktier. I den henseende var det overraskende, at der ikke var en sådan ekstra linje i den forrige udbytteudbetaling.
Udgangspunktet er, at udbyttet udbetales kontant, men aktionæren har også mulighed for at modtage udbyttet i aktier i stedet for kontanter.
Har nogen aktivt fulgt Barrick? Et ret kraftigt hop i dag fra støtteniveauet, og guld ser teknisk set ret bullish ud. Interessante tider venter forude.
Hej,
Jeg har fulgt lidt med, og det virker til, at selskabets aktiekurs er meget målrettet efter guldkursen. ![]()
Barrick Gold 2022. Nogle tanker, har nogen købt? Mineindustrien er tilsyneladende meget i søgelyset som investeringsobjekt lige nu.
Barrick Golds resultat var ganske godt. ![]()
Det startede med en kraftig stigning i hvert fald fra børsåbningen. ![]()
Driftsresultatet overgik forventningerne, men omsætningen og den frie pengestrøm lå lidt under prognoserne. Produktionen af guld og kobber voksede fra det foregående kvartal, og selskabet opnåede naturligvis en god pris for guldet. Selskabet fortsætter med at udbetale udbytte og tilbagekøbe aktier, derudover voksede guld- og kobberreserverne betydeligt, så fremtidsudsigterne ser lovende ud.
Meget vigtig nyhed, som snart kan føre til en ændring af kædens navn. ![]()
Barrick Gold Corp. har foreslået at fjerne ordet “Gold” fra sit navn. Virksomheden vil fremover hedde Barrick Mining Corporation, hvilket bedre ville afspejle dens skiftende produktionsprofil.
Selskabet producerede en solid mængde guld i starten af året og siges at være på vej til at nå sine produktionsmål.
Omkostningerne er faldende, og ifølge selskabet selv skrider efterforskningen i Canada og Reko Diq godt frem. Vækstprojekterne siges også at skride frem som planlagt, herunder Pueblo Viejo og Lumwana.
https://x.com/Earnings_Time/status/1920059060428198023

Selskabets eget materiale

Er der ejere af Barrick Mining Corporation her, specifikt versionen på den tyske børs? Jeg har denne i OP. Tickeren (ABR) skiftede for et par uger siden til ABRO.DE. Samtidig gik afkastet og værdien i nul.
Jeg kontaktede min kontaktperson og spurgte, hvordan dette kunne rettes, men han virker til at være “lidt” forvirret omkring sagen. Har andre ejere af Xetra-versionen af aktien haft problemer?