Netum - När förändring är en möjlighet

Så jag vet förstås inte hur vi skulle agera i samma situation, jag sa bara att hos oss betalas provision till säljarna varje månad baserat på föregående månads fakturering. Tror du att även i det fallet, trots att personen permitteras, skulle utbetalningen av provision fortsätta varje månad? Det tror jag inte.

Och för övrigt vet jag inte ens vilken lönemodell Netum har. Jag tyckte bara det var konstigt varför säljare och personer som arbetar med försäljning permitteras i den här situationen, när experterna saknar projekt, tilläggsförsäljning och omsättning är i desperat behov och man just nu borde satsa på försäljning. Anledningen till detta kan väl knappast vara något annat än att företaget får behålla varenda euro från pågående projekt och uppdrag själva, och att permitteringen av anställda vars lön till stor del består av provision ger de största besparingarna i det här skedet.

Det hjälper säkert på kort sikt och förbättrar årets slutsiffror en aning, men hur blir det i fortsättningen? Bra säljare med breda, färdiga nätverk och kontakter hittar nog nya jobb. Jag tror inte att de är intresserade av att sitta och vänta på när kallelsen att komma tillbaka till jobbet kommer. Och är de sugna på att komma tillbaka ens om den kommer?

Hur tänker man då få till stånd den tilläggsförsäljning som man är i så desperat behov av med en ännu mindre säljorganisation, när det redan tidigare var svårt? Nå, ledningen och styrelsen har väl en plan för det.