Företaget är enligt mig så på drift som det bara kan bli, av vad jag har hört.
Jag arbetar själv inom samma bransch och ett par bekanta jobbar på Netum, ett par av dem har faktiskt redan bytt arbetsplats.
Av det jag har pratat med dem om verkar det som att allt är i total oordning, eftersom stora och långvariga kunder har börjat minska sina budgetar och nya projekt inte har kunnat fyllas på i stället.
Detta beror enligt uppgift delvis på att de experter som blir lediga har arbetat med samma kunder i flera år, med teknologier och verktyg som är så pass gamla att deras kompetens har ”föråldrats” och det därmed är svårt att sälja in dem till andra kunder eller projekt.
Dessutom hörde jag att de ständiga samarbetsförhandlingarna (yt-förhandlingarna) verkligen har lett till att man inte litar alls på den nuvarande ledningen, och det finns för närvarande allvarliga utmaningar gällande de anställdas nöjdhet, engagemang och ledarskap. Det färskaste eNPS-resultatet ska också ha legat klart på minus. Företaget har dessutom haft utmaningar med att rekrytera nya erfarna experter, eftersom skickliga topptalanger knappast byter till en sådan arbetsmiljö.
Nu permitterar man även säljpersonalen, även från det mer erfarna skiktet, trots att företaget desperat är i behov av mer omsättning och nya kunder. Min bekanta uppskattade att detta beror på att företaget på så sätt slipper betala säljarnas provisioner/bonusar för redan avslutade affärer för i år och därmed får behålla alla euro själva. Permitering är också ”billigt” för Netum, eftersom ingen sägs upp och man därmed slipper betala löner för långa uppsägningstider, semesterersättningar, erbjuda omställningsskyddsutbildning osv. Vid en permittering upphör löneutbetalningen tvärt och inga övriga kostnader tillkommer.
Enligt mig visar detta att situationen redan är ganska svag och jag tror personligen inte att läget förbättras om man inte byter ut ledningen.