Neste - I frontlinjen i kampen mot klimatförändringarna

Neste stiger kraftigt idag. :green_heart:

Hur högt kan den stiga denna gång?

Analytikernas nuvarande konsensus riktkurs är 33,24 (22 deltagare (Inderes 34,50). Det finns en betydande spridning mellan Köp (10) och Behåll (9).

Senaste betydande nyhet:

2 gillningar

{“content”:“Intressant artikel i nyheter om biobränslen:\n\nEtt team av forskare från Sydkorea har utvecklat en ny strategi för att effektivt producera fettsyror och biobränslen från glukos.\n\nhttps://biofuels-news.com/display_news/14858/researchers_develop_new_strategy_to_produce_biodiesel_from_glucose/",“target_locale”:"sv”}

2 gillningar

_20190726_173438

Från Petris webbplats. Någon anläggning stängdes också där i Texas.

Jag undrar över de finländare som betalar 20 cent extra per liter för Neste MyDiesel.
De enorma marginalerna för förnybart i Nestes resultat är under press.
Om Neste och finska skattemyndigheten verkligen brydde sig om miljön skulle det inte finnas någon prisskillnad, kanske till och med tvärtom, eftersom det också har förekommit motorproblem.

1 gillning

Den artikel du länkade @Verneri_Pulkkinen måste ha varit manna för algos, nu när kursen rusar :space_invader:

1 gillning

Nyare dieslar får vanligtvis problem med EGR-ventilen förr eller senare. Jag tänker att EGR-ventilen kanske håller längre med MyDiesel, vem vet. Ingen har nog forskat om detta. MyDiesel används såvitt jag förstår en del när man försöker få igenom en gammal diesel “kadaver” genom besiktningen.

Men jag gissar att Neste förr eller senare kommer att möta lite hårdare konkurrens i Amerika. MyDiesel-beskattningen visar bara hyckleriet hos skattemyndigheterna. Även Finlands skattemyndigheter älskar billig Urals-råolja.

https://www.diamondgreendiesel.com/ Bakom detta står alltså Valero.

Igår informerade Neste om IT-problem. Idag verkar det vara radiotystnad eftersom inget nytt hörs. Kursens nedgång igår avtog men inte för att problemen hade åtgärdats? Kan det vara någon form av IT-sabotage/attack eller har någon några trovärdiga spekulationer om bakgrunden till situationen?

Neste Oyj, pressmeddelande, 2019-10-15 kl. 11.45\n\nVi publicerade igår ett meddelande om en IT-störning som påverkade Nestes verksamhet.\n\nUtredningarna har bekräftat att orsaken till störningen var ett tekniskt maskinfel i vår tjänsteleverantörs datacenter i Finland. Vår produktion fortsätter normalt och säkert, och vi har kunnat fortsätta med bränsleleveranserna.\n\nExperter arbetar intensivt för att återställa systemen till normalt skick så snabbt som möjligt.\n\nVi kommer att informera ytterligare om utvecklingen av situationen när mer information finns tillgänglig.\n\n----\nDetta som ytterligare information från Neste idag. Igår rapporterades det ju redan att felet låg i statliga förvaltningens nätverksanslutningar och att problemet hade åtgärdats.

3 gillningar

Jag tänkte börja med att sätta mig in i Neste genom att öppna en omfattande rapport, men den visade sig vara gammal som påven.

@Petri_Gostowski, får man förvänta sig en ny omfattande rapport inom en snar framtid? Om inte, varifrån borde man leta efter information om Nestes nästa steg inom produktutveckling? Jag skulle vara intresserad av att veta vad som kommer efter dessa bilbränslen? Finns det något nytt och revolutionerande på gång i produktionskedjan?

Jag minns en kommentar från en före detta chef på Neste: “Jag är en starkt utvecklingsorienterad person. Det räcker inte för mig att bara skala upp.” Detta är naturligtvis en oroande kommentar om det betyder att utvecklingsarbetet består av att bara koka mer av samma soppa som har kokats i åratal.

2 gillningar

Tyvärr kan jag inte lova en ny omfattande rapport inom en snar framtid :frowning:

Jag rekommenderar att du går igenom bilderna från kapitalmarknadsdagen i februari, där fanns mycket information om vad företaget planerar vid sidan av förnybar diesel!

1 gillning

Är det någon här som har Neste i portföljen eller funderar på det? Jag har läst igenom årets analyser och årsredovisningen för 2018 lite översiktligt. Efter det får jag en känsla av att jag skulle kunna göra några köp för en låååångsiktig portfölj.

Eftersom min egen horisont är av typen extra-lång, är mitt intresse särskilt fokuserat på nya genombrott inom flygindustrin och plast-/kemikalieindustrin.

Jag såg att man samtidigt har inlett ett omfattande samarbete med Lufthansa (och naturligtvis även med många andra flygbolag och flygplatser) och anställt en före detta Lufthansa-chef som ny chef för förnybara flygbränslen. Det finns tydliga tankar om ett nära samarbete där. Jag förstår själv nästan ingenting om möjligheterna med förnybara bränslen inom flygindustrin, men jag måste fördjupa mig mer i marknaden och dess realiteter. Åtminstone är den ekonomiska situationen så god att det borde finnas tillräckligt med spelrum för att utveckla nya initiativ.

5 gillningar

Jag har varit lång (longina), men sålde (tyvärr) positionen för länge sedan när oddsen kändes för höga. Jag har väntat på att priset ska sjunka, men det jäkla odjuret vill inte sjunka tillräckligt för att kunna motivera ett köp. Det såg ut att börja sjunka, men rapporten (osari) lyfte kursen igen. Är det statens ytterligare försäljningar (Valtion lisämyyntejäkö) eller ett fall i råoljepriset man ska vänta på här?

Hittills har priset varit ett hinder för tillväxten i förbrukningen av biojetbränsle. Flygbolagen är under enormt kostnadstryck och har varit det länge. Biljettpriserna kan inte höjas tillräckligt, trots att kostnaderna stiger hela tiden. Detta är säkert en möjlighet, men det verkar vara för långt in i framtiden för att man ska kunna räkna med det. Biodiesel verkar vara drivkraften, men Neste är å andra sidan marknadsmässigt begränsat till ett för litet område.

Jag skulle verkligen önska en diskussion om detta, eftersom deras produktionsanläggningar verkligen är toppklass. Det finns ännu inga bevis från den nya VD:n (toimarista).

3 gillningar

Jag googlade lite nyheter och diskussioner om förnybara bränslen inom flygtrafiken. En snabb bedömning är att det finns en liten potential att bygga en tunn “honungspåle” (tillgång som lockar) här. Jag tror att framför allt västerländska resenärers attityd till flyg och flygets utsläpp snabbt kommer att bli mer kritisk (jfr Sveriges flygskatt, flygskam osv.). Här kan det ske en överraskande snabb förändring i det kollektiva tänkandet, liknande det som hände med t.ex. rökning. I så fall skulle lösningarna grovt sett kunna vara följande:

1. Fortsätta flyga med fossila bränslen → flygandet minskar → absoluta utsläpp minskar

2. Öka användningen av förnybara bränslen inom flygtrafiken → absoluta utsläpp minskar, även om flygandet inte minskar

Jag läste någonstans att Sveriges flygskatt (inrikes och Europa 6€/flygning, medellånga 15€/flygning och interkontinentala 30€/flygning) hade minskat flygresorna ganska snabbt med cirka fyra procent. Jag kontrollerade inte om det handlade om antalet flygningar, antalet flygkilometer eller något annat. Jag fördjupade mig inte heller i skattens bakgrund mer i detalj, men jag kan tänka mig att ett centralt motiv är just att minska flygtrafikens utsläpp. Med tanke på det är skatten fortfarande ett ganska billigt sätt att begränsa flygandet, då jag läste någonstans att bio-jetbränsle kostar 3-4 gånger mer än traditionellt jetbränsle. I verkliga situationer späds jetbränsle förstås ut ganska lätt med biobränslen, vilket gör både prishöjningar och utsläppsminskningar ganska måttliga.

På lång sikt kommer alternativa energiformer att öka inom flyget i alla fall, men kommer det då att vara Nestes bio-jetbränsle i tanken eller något helt annat? Jag instämmer med @DayTraderXL:s åsikt att detta snarare är en (stark) drivkraft.

Försäljningen av biodiesel för vägtrafik kan förväntas fortsätta att växa rejält, särskilt genom att utöka distributionsnätet både i Finland och i Baltikum och Sverige. Jag försökte snabbt hitta siffror för produktion och (landsspecifika) försäljningsvolymer av biodiesel, men det dök inte upp vid en snabb googling.

Har någon en bättre bild av Nestes positionering inom plast- och kemiindustrin? Har dessa Ikea-samarbeten någon verklig effekt eller framtida potential?

Värderingsmultiplarna är visserligen lite höga, men potentialen verkar också finnas på medellång och lång sikt.

Edit: Finns det förresten någon vettig konkurrentanalys, särskilt när det gäller förnybara bränslen? Eller en analys av politiska risker, som är ganska stora (här är en lite sidorelevant diskussion: https://www.sijoitustieto.fi/sijoituskeskustelu/osakkeet/neste?page=1)?

Det verkar som om premiärministerns beställda bot har lanserats för försäljning :slight_smile:

Neste fortsätter att falla. Nu har priserna sjunkit under 30 €. Är det Trumps galenskaper som pressar ner även detta?

Staten/Solidium på säljsidan?

Det är väl den här strejken som har ställt till det. Flera enheter i Borgå och Nådendal är nere och resten körs på minimala matningsnivåer.

1 gillning

Beror nog på strejken och december.

Bra köplägen, efter lång tid fick jag Neste till portföljen.

1 gillning

Bank of America Merrill Lynch återupptar bevakningen av Neste med rekommendationen ”minska”, riktkursen 26 euro

7 gillningar

Motiverade de varför? Kan man se analyserna någonstans?

1 gillning