Nanoform Finland - Lille er smukt

Man bør ikke lade sig narre for meget af vækstprocenterne. Efter min mening har selskabet ikke været i så usikker en situation i løbet af sin børshistorie. En omsætning på 3,5 mio. bestod af 53 projekter, så der er stadig masser af aktivitet på R&D-siden, men projekterne er meget små, og ingen af dem er endnu i selskabets børshistorie nået helt frem til produktion.

Man må i høj grad danne sig et indtryk baseret på spredte brudstykker af information, og efter min mening har afskedigelserne stor informationsværdi. Det er sandt, at der i en fase med kraftig opskalering kan ske fejlrekrutteringer og opstå behov for strukturelle ændringer, men man kan jo overveje, hvilken startup der frivilligt afskediger 30 % af medarbejderne og hjemsender resten, hvis tingene går som planlagt (hvilket selskabet hovedsageligt har kommunikeret), især når den tidligere strategi fokuserede på at øge antallet af medarbejdere! I årsregnskabet gav den adm. direktør investeringer i forsvarsindustrien skylden for de begrænsede investeringer i lægemiddeludvikling, men der er jo stadig R&D-projekter i gang ligesom før. Hvorfor er ingen af disse snesevis/hundredvis af projekter nået helt til markedet?

For en udenforstående ser det ud til, at fokus efter de store afskedigelser i endnu højere grad er på R&D-projekter, og produktionen er endnu længere væk. Man kan kun forestille sig, hvordan fastholdelsen af de hjemsendte bliver, hvis hjemsendelserne antageligt vedrører produktionssiden, hvor der sikkert også arbejder kvalificerede folk, som konkurrenterne også har brug for.

Respekt for at de forsøger og træffer svære beslutninger (fyringsrunder), men det er en god idé for investorer at overveje en tilstrækkelig risikopræmie for dette selskab.

6 Synes om

Alt har en ende, som man siger. Der var vist tidligere tale om, at når udviklingsarbejdet for et produkt eller et emne er nået tilstrækkeligt langt, så er der ikke længere brug for det samme hold i et stykke tid fremover. Dette kunne være en god forklaring på disse opsigelser. De har dog tilsyneladende været fastansatte og ikke prekære løsarbejdere.

Jeg vidste faktisk ikke, at der var så mange forskningsgrupper og dermed interne startups i Nano, og at firmaet ikke blot er afhængig af lanceringen af nogle få eller ét stærkt produkt. Der må være nået en grænse, hvis de afskedigedes kompetencer ikke kan udnyttes i nye projekter eller projekter i tidligere udviklingsfaser. Er efterspørgslen og potentialet for den ekspertise altså ophørt?

Har Jerej og I andre nået at se/høre investor-callet endnu?

Jeg lyttede i dag, mens jeg kørte bil, så jeg kunne ikke se slides.

Det, der var spændende, og som jerej også har fortalt os før, er muligheden for nanoformulering i s.c. (subkutane) biologiske lægemidler. De positive resultater fra grisestudiet og Takedas beskrivelser af, hvor godt materialet opfører sig i kanyler.

Men gik jeg glip af noget, eller blev der ikke sagt andet om de kliniske forsøg med nanoenzalutamid på mennesker, end at man nu har undersøgt fasted og fed state, at man arbejder på at indsende ansøgning om markedsføringstilladelse (tilsyneladende kun EMA på dette tidspunkt?) i Q2 med en ”adjusted” strategi (eller hvad ordlyden nu var), og at man sigter mod salgsstart i Europa i sommeren 2028? Bliver der slet ikke talt om USA længere? I et par EU-lande (var det 5?) har man fået en samarbejdspartner og i ét land uden for EU.

Denne nanoenzalutamid-afdeling virker meget uklar og langsomt udviklende; vi bliver holdt hen med meget knap kommunikation.

Nanoenzalutamid er her koblet til overvejelserne om virksomhedens finansielle situation i de kommende år. Der var 24 eller 26 millioner tilbage i kassen. Der sigtes mod et årligt burn på under 10 mio. i år. Der er vel stadig ikke kommet nogen (omsætningsgenererende) GMP-aktivitet uden for kernels? Ikke-GMP giver kun småpenge. For at forblive en troværdig leverandør kan virksomheden ikke køre kassen i nul; der er næsten 2,5 år til salget af nanoenzalutamid, og her har der været mistanke om, at det alligevel vil starte ret langsomt op.

Peter svarede angående en eventuel GMP-linje til biologiske lægemidler – fra beslutningen om at starte tages, går der ca. 24 måneder til produktion.

Det føles som om virksomhedens økonomiske situation begynder at se ret bekymrende ud på 2-3 års sigt, og man bliver måske nødt til at rejse kapital til en, for de nuværende ejere, uheldigt lav værdiansættelse?

3 Synes om

Jeg hørte det webcast i går. Jeg kan uddybe mine egne tanker i løbet af weekenden. I dette års estimat for cash burn (ca. -10 mio. €) er der ifølge den administrerende direktør ikke medregnet milestone-betalinger. Ledelsen ønsker sikkert ikke at budgettere med dem for i år, da deres timing formentlig er usikker, men hvis de kommer, vil resultatet vel primært blive justeret opad. Indsendelsen af ansøgningen om markedsføringstilladelse for nanoenzalutamid bør vist stadig ske inden for i år. Hvis det bliver forsinket, bliver virksomhedens finansieringssituation dog vanskeligere. Dog burde kassebeholdningen med den nuværende cash burn-rate række yderligere 2 år frem. Jeg antager, at milestone-betalingerne for nanoenzalutamid også er knyttet til opnåelsen af den markedsføringstilladelse.

Indtægten fra associerede selskaber (associated companies) (grå søjle) stammer sandsynligvis fra BRAFmeds signing fees. Ifølge ledelsen er disse i størrelsesordenen et lavt encifret millionbeløb (low single digit million), hvilket ville passe med det. De sorte søjler vedrører sandsynligvis mest nanoenzalutamid, som Nanoform ejer 25 % af.

8 Synes om

Handelsbanken-fondene var så sent som sidste sommer den største ejer med godt 6 mio. aktier. Nu er der godt 3 mio. tilbage.

Spørgsmålet er så, om dette salg skyldes, at S-Pankki købte Handelsbankens finske aktiviteter? Jeg har selv spekuleret på, om der lå noget større bag, men så kom jeg i tanke om den handel. Det gør det lidt lettere at tænke på selskabet, og man bliver jo også glad i butikken, når man får en pakke kaffe billigt.

1 Synes om

Det er et svært firma at vurdere på kort sigt, da en så stor del af potentialet er afhængig af projekter med kunder, som der af forståelige årsager endnu ikke kan fortælles meget om udadtil. Hvis der f.eks. var oplysninger tilgængelige om fordelingen af projekternes lægemidlers kliniske faser, ville det allerede hjælpe med vurderingen af disse. Et emne i den prækliniske fase er meget mere risikabelt end f.eks. et allerede godkendt lægemiddel, hvis egenskaber man ønsker at forbedre gennem nanoformulering. På nuværende tidspunkt er man i vurderingerne nødt til primært at gå efter de allerede offentliggjorte egne product kernels, hvilket dog på lang sigt undervurderer potentialet.

Her er listen over product kernels fra præsentationens slides:

Af disse er nanoenzalutamid nu længst fremme, og vejen frem for det er mest klar. Der bør indsendes en ansøgning om markedsføringstilladelse for dette i år, og de næste milepælsbetalinger er sandsynligvis relateret til det. Hvis dette realiseres, kan det potentielt allerede vende resultatet til et positivt næste år, men det kræver sandsynligvis, at lægemiddelmyndighederne accepterer forskellen i Cmax i forhold til referencen.

Den næste på listen er nanoapalutamid, hvis første GMP-batch ifølge meddelelsen blev produceret nu i december. På den liste er partnering-status markeret som “ongoing”. Hvis denne aftale bliver indgået, kunne man forvente en form for up-front betaling allerede i år, men det er måske bedre at forvente, at den falder i næste år. Her kan der dog være faktorer, der komplicerer sagen og forsinker aftalen, såsom apalutamids overførsel til Trumps liste over rabatlægemidler, hvilket sænker dets salgspotentiale.

GMP-produktionen af nanoencorafenib er også planlagt til at starte i år, og de første kliniske forsøg for både dette og nanoapalutamid er også planlagt til at blive sat i gang i år.

Desuden springer den “inflammation undisclosed kernel” på listen i øjnene, hvor development partner-statussen er markeret som “partnered”. Vi hører måske snart noget om dette.

På længere sigt er spørgsmålet om nanoformulering af biologiske forbindelser meget interessant for virksomhedens potentiale. Her er et billede fra CMD-slides, hvor de biologiske forbindelsers andel af lægemiddelmarkedet er vist.

Vi er nu på vej ind i en situation, hvor markedet for biologiske forbindelser allerede udgør en større del end de mere traditionelle småmolekylære forbindelser. I så fald mener jeg, at produktionskapaciteten og GMP-statussen for biolinjen/-linjerne er væsentlige drivkræfter frem mod slutningen af denne strategiperiode. Af denne grund vil jeg lægge endnu mere vægt på fremskridtene i udviklingen af disse biomolekyler.

I forbindelse med det tidligere griseforsøg blev der ikke kun testet Nanoforms trastuzumab in vivo, men også en partners nanoformulerede biomolekyle.

Det bedste gæt på nuværende tidspunkt er nok Takedas alfa-1-antitrypsin, da det tidligere er blevet nævnt andre steder, men det kan selvfølgelig også være en anden forbindelse, f.eks. et andet monoklonalt antistof.

Han nævnte desuden i det svar, at konverteringen af biolinjen til GMP-niveau vil ske på partnerens regning, så det ikke medfører særskilte omkostninger for firmaet. Forhandlingerne herom er dog stadig i gang. Hvis vi antager, at forhandlingerne falder på plads i løbet af i år, og der går ca. 24 måneder til GMP-status, kunne en GMP-biolinje være oppe at køre omkring 2029.

Vi bevæger os nu ind i en fase, hvor de indledende investeringer er foretaget, og pengestrømmen skal vendes til positiv. Jeg mener, at det er muligt i 2027, men det vil sandsynligvis stadig afhænge af voksende betalinger fra partneraftaler i løbet af denne femårige periode. Salgsprovisioner vil sandsynligvis kun påvirke det i beskedent omfang, da salget af nanoenzalutamid tidligst kan begynde i 2028, og det også vil tage sin tid at nå dets fulde potentiale.

Firmaets egne estimater for potentialet ved udgangen af 2030 findes i slutningen af slidesene. Hvis disse går i opfyldelse, vil det jo i sidste ende vende til det bedre, men der er altid det evige spørgsmål om, hvorvidt man skal lytte til virksomheders administrerende direktører. :slight_smile:

17 Synes om

Tak Jerej for dit omfattende og nuancerede svar. Jeg skal læse dette grundigt igennem på et passende tidspunkt og også lytte til webcasten, mens jeg ser på slides. Der er trods alt information der.
Det ville være en langt mere behagelig situation, hvis kassen var fuld, og investeringerne i de biologiske projekter kunne foretages selv (eller der er jo ikke noget problem i at gøre det med andres penge, hvis sagen skrider frem relativt hurtigt og rent faktisk bevæger sig).
Ærgerligt, at der ikke blev hentet mere kapital ind på et bedre kursniveau (selvom det nuværende kursfald ser ud til at være startet med den forrige rettede emission). Men bagklogskab er let; virksomheden håbede vel på, at nanoenzalutamid ville blive en lettere og mere indbringende sag. Selv omkring de tre euro købte ledelsen aktier…

3 Synes om

Dette opsummerer casen ret godt i øjeblikket. Jeg forholder mig i hvert fald stadig meget optimistisk til dette. Alt ser i det mindste ud til at skride fremad indtil videre, selvom det måske er to år bagefter det, man oprindeligt havde tænkt. Måske har mange andre investeret i dette med en kortere tidshorisont, men selv følger jeg primært med i, hvordan vendingen mod 2027 skrider frem. Indtil da kan jeg gradvist supplere op i takt med disse fondssalg. Faldende knive osv. :kitchen_knife:

Efter min mening er 2026 lidt af et mellemår, og sandsynligvis vil flere af de milepælsbetalinger så falde i 2027. I løbet af dette år bør der dog komme mere information om de andre kerner (kernels). En hel del af dem er markeret i tabellen ovenfor med status som development partnering i 2026. Det er disse, der skal bære virksomheden fremad ved udgangen af strategiperioden.

6 Synes om

Man skulle i hvert fald tro, at motivationen er tilbage hos ledelsen, da der lige er kommet info om, at de har indløst deres gratis aktieoptioner.

2 Synes om

Lige præcis, men det er også derfor, jeg smed jetonerne ind, da man skal prøve at fiske den op fra bunden.

Jeg har plottet disse Handelsbanken-beholdninger. Der har nu været salg på gennemsnitligt 500k om måneden. Hvis det er Handelsbankens hensigt at sælge hele sin ejerandel, og disse salg fortsætter i samme tempo som hidtil, vil salgspresset formentlig fortsætte indtil omkring næste sommer. Der er endnu ikke kommet en opdatering på ejerforholdene for februar i år. I grafen er tidspunktet 0 januar 2026.

Jeg vil ikke gætte på årsagerne til salgene, men det ser ud til, at aktiens likviditet muligvis begrænser salget af den post. I forbindelse med Q4-resultatet så der ud til at være et lidt større hop i volumen, men lad os se, om Handelsbankens beholdning er skrumpet til opdateringen af ejerforholdene i februar. :thinking:

10 Synes om

260.000 aktier reduceret i februar hos Handelsbanken.

Edit. Jeg havde fejlagtigt kigget på Alderts reduktioner. Beklager.

3 Synes om

Puha, dette slide fik jeg ikke nærstuderet ordentligt, da jeg kiggede på Q4/2025-rapporten. Et tilsvarende slide dateret 16.12.2025 (https://www.nanoform.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2025/12/Nanoform-Capital-Markets-Day-December-16th-2025-Helsinki.pdf) viste stadig enzalutamids markedsintroduktion i USA i 2027, i Europa i '28. Min forståelse var, at nanoenzalutamid ville være spydspidsen for det indkommende cashflow fra 2027 og frem.

Jeg finder det lidt forvirrende, hvorfor forsinkelsen (eller måske endda aflysningen?) af produktlanceringen i USA i 2027 ikke er blevet kommunikeret tydeligere fra ledelsens side. Er der nogen, der har nogle spekulationer om, hvorvidt dette muligvis skyldes Trump-administrationen eller andre forhold?

2 Synes om

Mit eget gæt er, at partnerforhandlingerne stadig er i gang af en eller anden grund. Disse er ikke blevet opdateret for nylig, men her er opdateringen for H1 2025 om den daværende situation. På det tidspunkt var Tyskland det eneste marked, hvor der allerede var underskrevet en aftale.

edit: Jeg gravede lidt mere i Astellas-rapporten. Der fandt jeg denne lille tekst med småt vedrørende Xtandi.

Global sales expected to be the similar level YoY (excl. Fx impact), with growth of ex-US markets mitigating the negative impact of U.S. Medicare Part D redesign

Det vil sige, at Medicare Part D-omlægningen påvirker salgsprisen for Xtandi i USA. Det forsinker formentlig også indgåelsen af aftalen om vilkårene for salg og distribution af nanoenzalutamid i USA. Milestone-betalinger er sandsynligvis knyttet til salgsmål, men hvis der stadig er usikkerhed om salgsprisen, kan aftalen om disse milestones blive forsinket.

8 Synes om

Der er 18 købsaktier på Helsinki-børsen – Analytikere ville hamstre fire small-cap-aktier Helsingin pörssissä on 18 ostopaperia – Analyytikot hamstraisivat neljää pienyhtiön osaketta | Kauppalehti

Tilsyneladende skyldes gårsdagens stigninger denne nyhed.

“Nanoform gennemsnitligt kursmål 2,5 € fra tre analytikere”

8 Synes om

Bestyrelsen inddrages også i den fælles indsats

“De foreslåede honorarer er 20 % lavere end i den foregående mandatperiode. Derudover foreslås det, at der ikke udbetales honorar til et bestyrelsesmedlem, som har et ansættelsesforhold i selskabet.”

10 Synes om

Insiderviden: Feedback fra europæisk videnskabelig rådgivningsmøde med referencemedlemsstat vil forsinke indsendelse af ansøgning om europæisk markedsføringstilladelse, der oprindeligt var planlagt til maj 2026

Efter mødet anerkendte myndigheden den stærke videnskabelige begrundelse og de høje kvalitetsstandarder for produktet og den understøttende datapakke. Gældende lovmæssige og reguleringsmæssige krav tillader ikke en hybrid generisk ansøgning for nanoenzalutamid i dens nuværende form, da fuld overholdelse af alle bioækvivalenskriterier er obligatorisk. Som følge heraf rådgav myndigheden om at evaluere alternative lovgrundlag (reguleringsmæssig vej og ansøgningstype) og afklarede de kriterier, hvorunder nanoenzalutamid er berettiget til at fortsætte via en generisk godkendelsesvej.

Med anerkendelse af den kompetente myndigheds råd evaluerer Nanoform og dets partnere i øjeblikket flere tilgængelige reguleringsmæssige muligheder, der vil muliggøre europæisk godkendelse, samtidig med at man sigter mod at minimere potentielle forsinkelser. Som følge heraf kan den tidligere planlagte indsendelsesdato i maj ikke overholdes. Beslutninger baseret på evalueringen af den videnskabelige rådgivning vil blive truffet i fællesskab med de kommercielle partnere for nanoenzalutamid. Opdaterede tidsplaner vil blive meddelt, når en endelig strategi er aftalt, og vil blive fremlagt i 1. kvartalsrapporten den 19. maj.

6 Synes om

Her er en meddelelse,
pænt pakket lort?

Inside information: Feedback fra European Scientific Advice Meeting med Reference Member State vil forsinke indsendelse af europæisk markedsføringstilladelsesansøgning, der oprindeligt var planlagt til maj 2026 Inside information: Feedback from European Scientific Advice Meeting with Reference Member State Will Delay Submission of European Marketing Authorization Application Planned Initially for May 2026

3 Synes om

Det er ærgerligt. Men det er nok ikke en overraskelse, for hvis Cmax ikke er mellem 80% og 125% af originalen, så er den ikke der… Hvad så nu, et non-inferiority-studie? Hvor meget vil det koste, er der penge nok?

3 Synes om

Var dette allerede kendt? Ak, det er en fejl, hvis det var. Hvis den generiske rute ikke er tilgængelig, bliver sagen meget vanskeligere. En fuld ansøgning kræver meget større undersøgelser… Partneren kan trække sig ud af projektet nu, hvis værdien af nanoformuleringen ikke er attraktiv nok til at retfærdiggøre dyrere undersøgelser…

4 Synes om