Synspunkter om valutakursernes udvikling?

Mange af os har investeringer uden for eurozonen. For disse investeringer udgør valutakurser en betydelig risiko, da valutakursændringer kan udhule stigninger på titusindvis af procent. Hvilke synspunkter har I på valutakursernes fremtidige udvikling?

Efter min egen hukommelse har den norske krone praktisk talt altid været stærkere end den svenske krone, men nu er det omvendt, så det kunne være et gunstigt tidspunkt at investere i Norge. Norge har også andre ressourcer til at håndtere eftervirkningerne af krisen end mange andre allerede forgældede lande. Den russiske rubel ser ud til at følge udviklingen i olieprisen.

4 Synes om

Norge bør holde kronen svag. Så sælger olie og andre varer bedre, og oliefonden investerer primært i andre valutaer.

{“content”:“I de seneste uger er den amerikanske dollar svækket en smule i forhold til euroen. Jeg har selv en stor del af mine investeringer i dollar, så dette har påvirket porteføljens udvikling negativt. Det bliver spændende at se, hvordan udviklingen fortsætter, der er stadig forudset en vis svækkelse.\n\nDen norske krone har derimod styrket sig mærkbart fra det historiske lavpunkt, der blev set i marts. Det var det rigtige tidspunkt at investere.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Som aktieinvestor bør man ikke bekymre sig om, i hvilken valuta en aktie er noteret: nogle er noteret i flere. Valutakursernes indvirkning på aktieinvestors euroafkast skyldes hovedsageligt, at konkurrenceevnen for økonomier, der bruger deres egne “små valutaer”, og dermed virksomhedernes indtjeningsevne afhænger af valutaens værdiudvikling i forhold til euroen. Man skal altså ikke ærgre sig over, at SEK-afkastet fra svenske aktier har været højere end euroafkastet, da en svag valuta har fremmet virksomhedernes succes. Dog er USA’s økonomi/hjemmemarked så uafhængigt, at EUR/USD ikke påvirker mange af de amerikanske børsnoterede selskabers USD-afkast. Men da det drejer sig om verdens to største valutaområder, forbliver begge parters “terms of trade” og dermed den gensidige valutakurs ret stabil (sammenlignet med andre krydskurser, især råvarevalutaer). Hvis euroområdet begynder at gå i opløsning, er amerikanske aktier naturligvis en god afdækning (i hvert fald bedre end andre aktier).

Kernebudskaberne er altså:

1. En svækkelse af valutaen betyder ikke, at euroafkastet for en aktie noteret i denne valuta er dårligere end for en tilsvarende virksomhed, der opererer i euro. Virksomhedernes eksponering over for kursudsving afhænger af deres indtægts- og omkostningsstruktur.
  2. Valutakurser afspejler makroøkonomiske tendenser, som også korrelerer med aktiemarkederne. For investoren er uafhængige afkastfaktorer (“hovedkomponenter”) afgørende.

Dette kunne analyseres meget dybere, men det bliver samtidig teknisk. Valutakurser i sig selv er primært et hovedbrud inden for “fixed income”-området. (Det er i øvrigt morsomt, hvordan man aldrig har hørt en intelligent udtalelse om emnet fra bankernes cheføkonomer/strateger mv.)

3 Synes om

Er valutakurser overhovedet en risiko? Jeg kiggede på en kvartalsrapport fra et svensk selskab, jeg ejer. Selskabet havde lavet profit i kvartalet, men styrkelsen af den svenske krone trak det omfattende resultat i negativ retning. Der var ingen andre poster end resultat og kursændringer. Egenkapitalen, der tilhører aktionærerne, var den 30. juni 97,81 % af, hvad den var den 31. marts. Samtidig var kursen for krone/euro steget i perioden fra 0,09027 til 0,09552, dvs. 5,81 % (kilde: XE).

0,9781 * 1,0581 -1 = 3,50 %

Hvis man ser bort fra valutakurseffekten, ville selskabet have øget aktionærernes formue med 3,21 %. Det ser ud til, at disse stort set ophæver hinanden.

EUR/USD noteres nu til 1,1834. Med virus, genopretning og potentielle globale handelsudfordringer i horisonten, ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre med min dollarkonto, da jeg ikke planlægger at sælge amerikanske aktier, og der er heller ikke mange tilbage – nogen ideer? Ved hvilke værdier ville kursen være attraktiv, så a) I ville købe dollars til en valutakonto, b) hvad med at veksle dollars til euro?

Den amerikanske dollar er faldet ca. 10 % i forhold til euroen siden foråret. Man får allerede over 1,20 dollars for en euro. Dette niveau er sidst set i foråret 2018.

1 Synes om

Nu skulle man vist udnytte den kurs til USD-køb. Guldkøb noteres også i dollars, og guldprisen er netop vendt opad, forhåbentlig for længere tid. Ved hjemtagning af gevinster bør man nok lade gevinsten stå på dollarkontoen og afvente en bedre kurs.

1 Synes om

Hvilke tanker har I om udviklingen af dollar/euro i den nærmeste fremtid? I dag faldt dollarkursen på et øjeblik med ca. 0,6 % som følge af dårlige beskæftigelsestal i USA, og i løbet af aftenen fortsatte faldet. Når man har dollar liggende på en valutakonto, gør sådanne bevægelser ondt. Euroen er styrket med godt 10 % i forhold til dollaren i løbet af året. Hvordan tror I, forholdet mellem dollar/euro vil udvikle sig fremover?

Jeg spekulerer her i udviklingen af dollar/euro. Hvilke synspunkter har I på dollarens udvikling? I januar-marts styrkedes dollaren ganske pænt, men siden er den faldet støt. Har stigningen i den 10-årige rente i begyndelsen af året forårsaget dollarens styrkelse, eller hvad er der tale om her? Nyheder om arbejdsløshedsdata har forårsaget ret store intraday-udsving i den ene og anden retning, men det store billede af dollarens udvikling interesserer mig.

Det ville være interessant at forstå dollar/euro-adfærden og de bagvedliggende faktorer bedre, for at kunne forudsige, hvilken retning valutakurserne vil udvikle sig i fremtiden. Hvis dollarens styrkelse er relateret til rentemarkedet, kunne man forestille sig, at dollaren ville styrkes yderligere i den nærmeste fremtid, når pengepolitikken begynder at blive strammet. Det er dog sandsynligt, at stramningen af pengepolitikken vil forårsage så kraftige fald i aktiekurserne, at en styrkelse af dollaren ikke vil gøre den store forskel på det tidspunkt.

1 Synes om

Wall Street Pros er lige så forvirrede som alle andre over dollarens skæbne (yahoo.com)

Det ser ud til, at overvejelserne er aktuelle, og der ikke ser ud til at være et sikkert svar på spørgsmålet hos andre heller.

Jeg fortsætter monologen om dagens dollar/euro-overvejelser: Først en stigning på 0,5% og umiddelbart derefter et fald af samme størrelse, og faldet ser ud til at fortsætte. Nyhederne om højere inflationsrater end forventet syntes at udløse en styrkelse af dollaren, men hvad skyldtes den pludselige vending nedad?

Var det her et spørgsmål om, at de højere inflationsrater end forventet fik en til at antage, at den 10-årige rente igen ville begynde at stige, men at renterne på trods af antagelserne faktisk faldt?

1 Synes om

Det tager tid og hårdt arbejde for Nordea at forudsige disse ting. Jeg har dog ikke fulgt med i, hvor ofte de rammer rigtigt.

https://docs.nordeamarkets.com/Publications/financial-forecast/?page=1

Så valutakursen har ingen betydning? Hvorfor ikke?

Yep. Rent baseret på handelsbalancen kunne man tro, at rublen ville styrkes, for energiindtægterne er jo steget, selvom de skal sælge med rabat til Kina og Indien. Men hvis rublen var frit udskiftelig, så ville der nok være en ret stor kapitalflugt. Alle, der er i stand til det (inklusive Putin selv), har en eller flere konti i skattely. Det er ikke tilfældigt, at der i begyndelsen af krigen kom den 80%-regel for omveksling af valutaer til rubler for eksportvirksomheder. Oligarkernes konti på Caymanøerne ville ellers være svulmet hurtigt op :joy:

Her er forresten en fremragende artikel om rublen fra et par år tilbage, hvor man stadig levede en relativt normal tid:

1 Synes om

Rusland eksporterer råvarer, og de er prissat i dollars. Hvad de kan importere, er prissat i dollars, yuan eller hvad som helst. Da rublen ikke frit kan veksles, er det stort set lige meget, hvilken kurs den officielt noteres til. Med de nuværende oliepriser er der nok valuta til import og beskeden rejse.

1 Synes om

Køber man ikke i det mindste gas til Europa i rubler?

Aftaler er indgået i euro eller dollars. Desuden prissætter markedet olie og gas i dollars. Det er primært et spørgsmål om prestige, hvorfor Putin kræver betaling i rubler.

“Ikke rigtigt, det er en helt kunstig ordning. Betalingen udføres til en russisk bank i euro/dollars, og den veksles til rubler til en anden konto, hvorfra betalingen sendes.”

Kunne man flytte de her rubel-diskussioner til et andet forum, var der ikke en tråd her, hvor man diskuterede valutaer? De foregående beskeder er efter min mening ikke rigtigt relateret til denne tråd.

5 Synes om