Musti Group - Med i husdjursmegatrenden?

SalkunRakentaja har skrivit lite om Musti Groups Q2 och bolaget i övrigt. :slight_smile:

Den jämförbara omsättningen ökade på alla Mustis nordiska marknader. Från den nya baltiska marknaden har vi ännu inga jämförbara data, men omsättningen har utvecklats gynnsamt och Musti förväntar sig att den fortsätter att växa. Enligt Rönnberg optimerar Musti sitt produktsortiment bland annat genom att lägga till egna och exklusiva produkter i sortimentet.

2 gillningar

Det är tyst, men låt oss uppdatera lite om aktieaffärerna här också. En stor blockaffär på cirka 7,0 miljoner euro gjordes med bolagets aktier den 29.9.2025. Enligt KL skulle antingen huvudägaren Flybird eller Pensionsbolaget Varma ligga bakom. Jag kontrollerade ägarlistorna och märkte ingen förändring i någonderas position. Vem har handlat och till vem? Kan det ha något att göra med förvaltarregistrerade aktier? Musti Groupilla tehtiin 7 miljoonan euron blokkikauppa – taustalla joko Varma tai Flybird | Kauppalehti

Obs. korrekt datum redigerat i meddelandet! Tack @Critter1

2 gillningar

Det gjordes ju den 29.9, de affärerna syns inte ännu på ägarlistan för 30.09. Köparen är väl som vanligt den där Nordea-aktören och försäljningarna från förvaltarregistret.

3 gillningar

En annan observation från ägarlistorna: Mikko Mäkinen och Ville Hemmings investeringsbolag Nomad Invest verkar ha fallit bort helt från listan. Ännu i slutet av augusti hade bolaget cirka 2 000 aktier i Musti Group. I augusti hade positionen även ökats med 500 aktier. Investeringsbolaget dök upp på ägarlistan i samband med uppdateringen i juni.

3 gillningar

Jag trodde själv först att försäljningen bara kommit från förvaltarregistret, men när hela förvaltarregistret (där det finns/fanns flera ägare och den största av dem hade 294000 aktier kvar) på fredagen den 26.9.2025 bara hade totalt 327263 aktier och blockaffären i sin tur var 351860 aktier, så är det något som inte stämmer?

Idag gick det igenom ett block på 199k igen, kan det vara block som gjorts inom Nordeas försäkringsskal(?).

1 gillning

Nu kommer det mer blockhandel : 14.25.00 20,00 199 000 NRD NRD

Uppenbarligen händer något nu, om köparen i båda dessa, det vill säga dagens och måndagens affärer, var Nordea Bank, så borde snart en flaggning komma om överskridande av 5%-gränsen

1 gillning

I denna första blockaffär, det vill säga måndagen den 29.9, fanns två olika parter som säljare, det vill säga EVLI (306 090 aktier) och Kyrkans Pensionsfond (45 770 aktier). Dessa parter hade tillsammans just de 351 860 aktier som utgjorde blockaffärens storlek. Köparen var Ilmarinen

Om denna blockaffär har det väl inte sipprat ut någon information ännu? Vem har sålt till vem :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Stora blockaffärer har det faktiskt varit tre, och alla på olika dagar, med olika antal och till olika priser. Totalt har 767 597 aktier bytts i dessa.

Baserat på mina egna utredningar verkar det i denna första blockaffär, det vill säga måndagen den 29.9, finnas 2 olika parter som säljare, nämligen EVLI (306 090 aktier) och Kirkon Eläkerahasto (45 770 aktier). Dessa parter hade tillsammans just de 351 860 aktier som var blockaffärens storlek. Köparen verkar å sin sida vara en ny bekantskap, nämligen Ilmarinen, som blev ägare först under september och därmed ökade sitt ägande till över 400 000 aktier.

Finns det någon källa om detta någonstans? Jag kan inte riktigt hitta den själv.

Det finns ingen egentlig källa, webbplats eller liknande att ge, utan det är mina egna efterforskningar. Om någon vet någon webbplats eller liknande där detta kan kontrolleras, vänligen lämna information.

Ny blockhandel:

16.04.01 19,46 198 263 NRD NRD

Totalt i euro alltså 3,858 miljoner.

1 gillning

Och återigen en blockaffär, denna gång 198 263 stycken. På drygt en vecka är detta nu den fjärde blockaffären och totalt 965 860 aktier har bytt ägare i dessa.

@osakemonni Du kan ringa Euroclear eller besöka dem på plats för att se aktieägarregister. Mer information här:

https://www.euroclear.com/finland/fi/services/Public_register.html

1 gillning

Blockaffärerna bara blir större, idag såldes 541 000 st till priset 19,50€. På drygt en vecka har över 1,5 miljoner aktier bytt ägare i blockaffärer.

2 gillningar

Om det i alla dessa blockaffärer finns samma köpare och man har startat från 0 aktier, så närmar sig 5%-gränsen (nu skulle 170 tusen aktier saknas). Jag kom i min beräkning fram till slutsatsen att ägandet nu skulle vara 4,49%.

1 gillning

Jag kom fram till samma resultat med de antagandena. Å andra sidan gick den första blockaffären till Ilmarinen och de hade exakt 416 000 aktier den 30.9. Om de återstående fyra också gick till Ilmarinen, skulle de nu ha exakt 1 571 000 aktier, det vill säga ca 4,68% av aktierna.

1 gillning

Jag missade i stort sett hela Musti-övertagandet/försäljningen. Förstår jag rätt att den största ägaren för närvarande äger en så stor andel att de i praktiken när som helst skulle kunna utlösa tvångsinlösen av de andra aktierna? Finns det någon anledning till varför denna aktie överhuvudtaget fortfarande handlas på börsen?

1 gillning