Majoritetsandelen blev erhvervet i Sortter. Roni, passer dette efter din mening ind i helheden, og hvilken form for fintech-enhed er det egentlig, der er ved at blive skabt her, eller hvordan bør man som investor se på det? Kviklånsfirma, bank, fintech osv.???
Dette træk var ikke særlig overraskende, da det var kendt, at selskabet efter tre års ejerskab (første investering foretaget i 2023) havde mulighed for at øge ejerandelen. Den præcise ejerandel og købspris blev ikke oplyst i meddelelsen, hvilket begrænser muligheden for at vurdere handlens fornuft. Men Sortters udvikling har bestemt været god, og i sig selv virker det som et stærkt selskab. Vi må spørge selskabet nærmere i morgen i forbindelse med resultatet om, hvilken driftsmodel man vil følge med Sortter fremover, og hvilke synergier der søges. Men det er bestemt en interessant konstellation, at en låneudbyder også ejer en sammenligningsplatform. Selskabet får sandsynligvis værdifuld indsigt i dynamikken omkring indhentning af tilbud, og selskabet får i det mindste en bid af værdien, selvom slutbrugeren vælger et lån fra en anden udbyder. I sig selv repræsenteres denne indkomstdiversificering også af ejerskabet i Lea Bank, hvorigennem selskabet får mere eksponering mod prime-lån.
Her er Ronies kommentarer, efter Multitude øger sin ejerandel i Sortter ![]()
Multitude meddelte i går, at de har underskrevet en aftale om at erhverve en majoritetsandel i den finske sammenligningsplatform for finansielle tjenesteydelser, Sortter Oy. Multitude ejede tidligere en minoritetsandel på 19,97 % i selskabet, som de erhvervede i 2023. Sortters væksthistorik har været imponerende de seneste år, og forretningen blev også overskudsgivende sidste år. Multitude havde en option på at øge sin ejerandel efter tre års ejerskab, så stigningen i ejerandelen kom ikke som en overraskelse. Da Sortter er et profitabelt selskab, medfører den øgede ejerandel et vist opadgående pres på vores resultatestimater. Multitude præsenterer sin Q1-rapport i dag, og vi vil forsøge at få yderligere oplysninger i løbet af dagen.
Her er Roni’s hurtige kommentarer til Multitudes Q1-resultat ![]()
Multitudes omsætning udviklede sig i overensstemmelse med vores forventninger, men resultatet blev lavere end forventet på grund af en højere omkostningsstruktur. Guidancen (30 MEUR i nettooverskud) blev gentaget, men efter et blødere Q1 end forventet ser vi sikkerhedsmarginen for guidancen som lav. Vi mener dog, at det er værd at bemærke, at erhvervelsen af majoritetsejerskabet i Sortter hjælper med at opnå guidancen. Du kan følge selskabets webcast her.
Her er en selskabsrapport om Multitude fra Roni efter Q1 ![]()
Multitudes Q1-resultat lå under vores forventninger, selvom selskabet gentog sin forventning (guidance) for hele året. Der er tydelige drivere for lønsomheden i resten af året, men vi ser en begrænset sikkerhedsmargin i forventningerne. Sortter understøtter fortsat resultatudsigterne og styrker væksthistorien. Da værdiansættelsen forbliver meget lav, gentager vi vores Køb-anbefaling og vores kursmål på 7,8 euro.
Jeg er ved at foretage en berigtigelse af “for meget indeholdt” kildeskat på udbytte fra Multitude. Jeg hører gerne om andres erfaringer, hvis I tidligere har arbejdet med dette, og jeg kan naturligvis give nogle tips til dem, der har processen foran sig. Det schweiziske skattevæsen indeholder 35% kildeskat, hvoraf man i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten bør få 25% tilbage. Den endelige beskatning i Finland afhænger af, om du er underlagt person- eller selskabsbeskatning.
- Download applikationen “Snapform viewer” til din computer; uden den kan du ikke udfylde/gemme formularen i qdt-format.
- Find formular nr. 88 på de schweiziske skattemyndigheders hjemmeside; det er den korrekte formular for finske privatpersoner eller virksomheder. Læs instruktionerne på bagsiden af formularen grundigt. Du finder den kurs på schweizerfranc, der skal anvendes, på de schweiziske skattemyndigheders hjemmeside. Beløbene skal altså være i franc.
- Bed din mægler om et “tax certificate”, der dokumenterer udbyttehændelsen og indeholdelsen af kildeskat, samt en “tax voucher”, der bekræfter, at skatten rent faktisk er betalt til Schweiz. Sproget skal være engelsk og valutaen schweizerfranc i henhold til vejledningen.
- Send den udfyldte formular (i alt 3 identiske sider) til det finske skattevæsen for at få den “stemplet”. I praksis bekræfter skattevæsenet, at du eller din virksomhed har fast bopæl i Finland.
- Send den stemplede formular med bilag til det schweiziske skattevæsen og vær forberedt på at vente op mod et år, afhængigt af beløbet. Du kan også ansøge om at få skat retur for flere år på én gang, så længe ansøgningen sendes inden for en bestemt tidsfrist (mener det er 3 år?).
Jeg forstår, at denne proces kan dæmpe lysten lidt til at investere i schweiziske virksomheder eller i det mindste at holde dem på tidspunktet for udbyttebetaling. Jeg kan rapportere her, hvordan og hvor hurtigt processen skrider frem. Multitudes IR-afdeling kan i mellemtiden sende mig en flaske god champagne, adressen kan fås via privat besked!
Jeg fik selv det indtryk, at det er en ret tung proces, så jeg solgte min største position inden x-dag. Nu har jeg købt lidt op igen, da man kan få dem “billigt”. Jeg vil meget gerne høre, hvordan processen forløb for dit vedkommende. Da mine tilgodehavender er ret små, tænkte jeg at søge om refusion senere, hvis/når der har samlet sig en større pulje.
Her er Ronies kommentarer om, hvordan Multitudes engrosbankvirksomhed (wholesale banking) tildeler en finansieringsfacilitet på 16 millioner euro til Nordecum ![]()