Multitude som investeringsobjekt

Jeg er ved at foretage en berigtigelse af “for meget indeholdt” kildeskat på udbytte fra Multitude. Jeg hører gerne om andres erfaringer, hvis I tidligere har arbejdet med dette, og jeg kan naturligvis give nogle tips til dem, der har processen foran sig. Det schweiziske skattevæsen indeholder 35% kildeskat, hvoraf man i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten bør få 25% tilbage. Den endelige beskatning i Finland afhænger af, om du er underlagt person- eller selskabsbeskatning.

1. Download applikationen “Snapform viewer” til din computer; uden den kan du ikke udfylde/gemme formularen i qdt-format.
  2. Find formular nr. 88 på de schweiziske skattemyndigheders hjemmeside; det er den korrekte formular for finske privatpersoner eller virksomheder. Læs instruktionerne på bagsiden af formularen grundigt. Du finder den kurs på schweizerfranc, der skal anvendes, på de schweiziske skattemyndigheders hjemmeside. Beløbene skal altså være i franc.
  3. Bed din mægler om et “tax certificate”, der dokumenterer udbyttehændelsen og indeholdelsen af kildeskat, samt en “tax voucher”, der bekræfter, at skatten rent faktisk er betalt til Schweiz. Sproget skal være engelsk og valutaen schweizerfranc i henhold til vejledningen.
  4. Send den udfyldte formular (i alt 3 identiske sider) til det finske skattevæsen for at få den “stemplet”. I praksis bekræfter skattevæsenet, at du eller din virksomhed har fast bopæl i Finland.
  5. Send den stemplede formular med bilag til det schweiziske skattevæsen og vær forberedt på at vente op mod et år, afhængigt af beløbet. Du kan også ansøge om at få skat retur for flere år på én gang, så længe ansøgningen sendes inden for en bestemt tidsfrist (mener det er 3 år?).

Jeg forstår, at denne proces kan dæmpe lysten lidt til at investere i schweiziske virksomheder eller i det mindste at holde dem på tidspunktet for udbyttebetaling. Jeg kan rapportere her, hvordan og hvor hurtigt processen skrider frem. Multitudes IR-afdeling kan i mellemtiden sende mig en flaske god champagne, adressen kan fås via privat besked!

6 Synes om