Mit mål har altid været at blive velhavende, måske endda rig. Jeg begyndte systematisk at stræbe efter rigdom uden startkapital eller velhavende forældre som 16-årig. Jeg er nu under 30 år. Jeg vil kort fortælle, hvordan jeg tidligere har handlet, og hvordan jeg handler nu.
BEMÆRK! Formålet med denne tråd er ikke at fremhæve min egen (ubetydelige) økonomiske succes, men at få nye ideer og tanker fra ældre og mere velhavende mennesker.
Min gamle strategi
-Arbejdede som en gal (mange arbejdstimer)
-Investerede over 50% af nettolønnen
-Med en høj investeringsrate og en bruttoløn på ca. 3000€/måned var det nødvendigt at minimere udgifterne
-Levede meget sparsommeligt
Forretninger: -
Investeringsstrategi:
-Jeg sparede kun op i indeksfonde
Resultat: Formuen voksede kun med 25.000-30.000€/år
Hvorfor var dette ikke en god plan?
- Minimering af udgifter i årevis øger ikke livskvaliteten
- Ved minimering af udgifter når man hurtigt en grænse
- Med den strategi bliver man sikkert velhavende, men aldrig rig
- Dødsygt
Min nuværende strategi
-Hovedfokus på at tjene penge, ikke på at minimere udgifter
-At udføre de rigtige opgaver, på det rigtige sted, på den rigtige måde → Højere løn
-Selvudvikling/studier → Højere løn
-Der er ingen øvre grænse for indtjening → I dag er indkomsten 2,5x hvad den var før, men stadig for lille til at blive rig
Forretninger:
-Handel → Økonomisk fordel er ikke bundet til den brugte tid
-Kontrolleret risikotagning i handel → Hvis du kan købe en lejlighed, bil, ur eller båd klart under markedsprisen, så er det ofte værd at købe og sælge videre
-Lejlighedsvis ansættelse af andre
Investeringsstrategi:
-Investering med højere risiko → Fokus på voksende finske småvirksomheder
-Udnyttelse af informationsfordele (lovlige) og at følge de bedste har givet overnormalt afkast
-Nybyggede selskabslånefinansierede etværelseslejligheder i vækstcentre → OPO 12-16%
-Udnyttelse af sikkerhedsstillelse → halvdelen af en kvart million aktieportefølje kan gives som sikkerhed til banken og købe et par investeringslejligheder med op til 100% gearing → OPO uendelig
Resultat: Formuen er nu vokset med 35.000-40.000€/år
Nu skal den nuværende strategi udvikles, for med den bliver jeg ikke rig. Med min nuværende strategi opbygger jeg let en formue på et par millioner, men på ingen måde tyve millioner. Venner, der er iværksættere, flipper lejligheder, driver ejendomsforretning eller er partnere i virksomheder, tjener meget mere. Jeg burde altså blive iværksætter eller partner, investere i små unoterede virksomheder, finde et lønarbejde, hvor jeg ville tjene langt over 100.000€/år, eller begynde seriøst at handle med gældsgearing i lejligheder og ejendomme.
Fortæl mig, Inderes’ pengemænd og pengedamer, hvordan man tjener penge?