Vad har du i portföljen?

Dags för den årliga portföljuppdateringen. Andra året i rad med ett resultat på cirka +/- 0. YTD var +1,4% och karriärens totala saldo nu +8,23% CAGR. Lite blandade känslor, många ganska bra framgångar i sig, men också många dumma misstag görs fortfarande. Jag har också varit något överviktad i robotik och artificiell intelligens, men det syns inte som någon fantastisk raketuppgång, eftersom vändningen för till exempel Enphase inom förnybar energi inte har setts i år ännu (om den kommer att ses).

Antalet positioner i portföljen minskade inte alls. Endast två nya öppningar kom från mig själv (Workiva och Neste på OST-sidan), men från NEL:s och Magnoras avknoppningar kom det fler minipositioner, som inget gjordes med.

image

Årets försäljningar:

• I år sålde jag knappt hälften av Googles aktier, eftersom värderingen känns stram och jag antar att sentimentet någon gång kommer att försämras något även för megacaps. Jag vill dock inte hoppa av helt, eftersom man aldrig kan ha för många sådana vinnare i portföljen.
  • Solar Foods köpte jag som en onoterad aktie 2023, och sålde den så snart den blev publikt handlad. Verkar ha varit ett smart drag.
  • Jag lättade något på min iShares Robotik -ETF, eftersom detta tema med AI-hypen verkar vara överbelastat åtminstone på sina ställen. Inte heller här vill jag dock helt avstå från positionen.
  • Lifeline / Canatu sålde jag också strax efter att målet offentliggjordes, eftersom jag själv hoppades på något mer cleantech-relaterat mål. Så jag höll fast vid den ursprungliga planen, säljer ut om det inte passar min nisch, och det gjorde det inte.
  • Med Microvast har jag ett slags hatkärleksförhållande, det är den överlägset mest i plus-positionen i min portfölj i år, men det beror bara på den handel (förluster har ackumulerats) som jag har gjort under åren, vilket jag också gjorde i år.
  • Och när vi gick in på vägen med ex-SPAC-företag, bör det nämnas att de procentuellt sett rejäla förlusterna realiserades i år från Nuvve.

Allmänna kommentarer:

För nästa år hoppas jag att jag hittar lite mer tid för att följa investeringarna. Naturligtvis är det helt okej med en så diversifierad portfölj att man inte hinner följa alla företag supernoggrant, men jag har nu lärt mig den hårda vägen att man inte ska fatta beslut för hastigt baserat på enskilda kvartal (t.ex.: förra året sålde jag Siemens Energy vid den andra eller tredje negativa vinstvarningen från Gamesa, och träffade ganska väl botten av kursen. I år – 2024 – verkar det företaget sedan ha slagit Nvidias YTD-avkastning). Å andra sidan KAN ett enskilt kvartal vara just den nödvändiga väckarklockan att detta företags verksamhet inte utvecklas i rätt riktning och att det vore bra att flytta sig till åskådarplats för en tid. Flera sådana exempel finns i portföljens långa svans.

16 gillningar