I den här tråden kan forummedlemmar berätta om sin socioekonomiska bakgrund och dess inverkan på deras eget investerande. Man kan också diskutera ämnet generellt utan att berätta om sin egen bakgrund. Har dina föräldrar eller mor-/farföräldrar investerat? Har du fått ett arv? Hur har dina föräldrars socioekonomiska bakgrund påverkat din utbildning, arbetsliv, nätverkande och därmed ditt investerande?
Traditionellt har investeringar setts som en syssla för överklassen, något som vanligt folk inte borde blanda sig i. Under de senaste åren har dock den finska folkkapitalismen tagit steg i rätt riktning. Inderes forum, andra investerargemenskaper, investeringsinfluencers, unga investeringsförfattare, podcaster m.m. – den “buzz” som gör investeringar bekanta, särskilt för unga (och alltmer även för kvinnor), har enligt min mening ökat allmänhetens intresse för investeringar. Min antagelse är att personer med genomsnittligt rikare familjebakgrund diskuterar på detta forum, samt på sätt och vis de första pionjärerna i sina släkter. Jag har till exempel i tråden “Lönediskussion” glädjande nog sett personer i mycket olika inkomstklasser, men det säger ännu inte vilken bakgrund skribenten har. Att spara och investera på ett förnuftigt sätt är utan tvekan bra för vems som helst framtid, så jag hoppas att diskussionen här kommer att väcka tankar om hur fler finländare kan fås att investera. Det skulle vara bra för oss alla som bor i Finland. Inderes är väl positionerat som producent av investeringsrelaterat innehåll och kan till och med direkt påverka denna fråga.
Jag kan börja diskussionen lite från min egen sida. Jag föddes och växte upp till vuxen i en liten stad på landsbygden. Ortens “rika” var läkare, apotekare och några lokala företagare. Mina föräldrar har inte gått på universitet, men har haft ganska bra jobb och tjänat lite mer än den finska medellönen. Som barn räckte det för att jag skulle bli retad i skolan för att jag påstods vara född med en guldslev i munnen. Ja, vår familj hade en aning bättre levnadsstandard än de flesta skolkamraters familjer, men under min ungdom stötte jag aldrig på människor som var ens lite rikare än medelklassen. I vår familj pratades det inte om investeringar. Lottodragningar följdes däremot. Flitigt skolarbete, stark arbetsmoral och idrott värderades högt. Jag fick värdefulla färdigheter och en “gör-det-själv”-attityd, men ingen kunde riktigt visa mig vägen i livet. Ingen kunde ge råd om vad och var man borde studera eller vad man borde göra med de intjänade pengarna.
Militärtjänsten öppnade mina ögon enormt. Där såg man verkligen alla möjliga sorters människor, men särskilt RUK var en förvirrande upplevelse. Plötsligt kom många runt omkring från så kallade toppgymnasier och skulle studera främst inom några av de mest prestigefyllda universitetsområdena i Helsingfors. Vissa föräldrar hade mycket högt betalda jobb och överhuvudtaget yrken som man inte visste något om i småstaden. Samma sak fortsatte när jag började på universitetet. Kompisarnas pappor var läkare, VD:ar och miljonärer som företagare. Som en gemensam observation för många som kom från rikare familjer märkte jag att arbetsmoralen ofta inte var på samma nivå som hos dem med mer blygsam bakgrund. Som om världen redan var mer bäddad för dem, oavsett studieresultat. Fritid och livets nöjen vann för dem, medan jag själv grindade studierna så gott jag kunde. Visst var de flesta av dem mycket smarta och de klarade sina studier med relativt liten ansträngning, även om det inte nödvändigtvis var med de bästa betygen. Det spelade ingen roll. Investeringar var redan en bekant sak för många av dem. Förmögenhet fanns redan och den hanterades på olika sätt. Först i början av universitetet kunde jag börja bygga upp min investeringsförmögenhet helt från noll, men lyckligtvis redan då. Utan tvekan ledde alla mina tidigare erfarenheter till att jag hittade investeringar relativt tidigt, oavsett min bakgrund. Jag hade insett att de rikare alltid kan anställa någon flitigare uppkomling för att göra det hårda arbetet och samla in vinsterna. Istället för att bara grinda lönade det sig att sätta sina pengar i arbete för att generera nya pengar. Ränta på ränta-effekten sköter med åren förmögenhetsuppbyggnaden åtminstone till den nivå som i barndomen ansågs vara “rik”. Att bli rik är inte ett mål i sig, men den frihet och möjlighet att påverka livet som ökad förmögenhet ger är eftersträvansvärda saker. Mina föräldrar arbetar fortfarande hårt när pensionen närmar sig. Jag vet inte om jag vill arbeta på samma sätt i samma ålder, men jag hoppas att jag då har friheten att välja.