Etikettfunderingar kring bolagsstämmor

{“content”:“Nu när jag sporadiskt har orkat gå på bolagsstämmor i några år har jag märkt hur tråkiga evenemang de är. Man skulle kunna få ut mer av dem genom en mer aktiv diskussion mellan olika ägare och ledning.\n\nJag irriterar mig till exempel på den märkliga antagonismen mellan ägare och ledning under mötena. Till exempel tilltalar ägaren ledningen med "ni" (t.ex. "hur ska ni nu klara er på den här marknaden?"), när alla på bolagsstämmorna egentligen sitter i samma båt, det vill säga "vi", särskilt om ledningen har betydande ägarandelar i företaget.\n\nMin poäng är att bolagsstämmorna kunde vara mycket, mycket fruktbarare och mer konstruktiva evenemang, kanske till och med som strategimöten, eller hur?”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

Ja, det är onödigt med artighetsfraser när ledningen och styrelsemedlemmarna har (betydande) ägande i företaget. Det är dock bra att komma ihåg, vilket är en lite avstötande situation, att det inte alltid är så, varvid (små)ägarnas attityd gentemot ledningen kan vara mycket mer ifrågasättande om de upplever att ledningen till exempel tömmer företagets kassa olönsamt men inte själva bär risken som ägare.

2 gillningar

Haha! Jag njuter bara av den mäktiga ägarfeelingen samtidigt som jag trycker i mig så många bullar jag vågar (resten i den stora handväskan) och såklart av att det äntligen är jag som blir uppassade. Där sitter VD:n så nöjd och låtsas intresserad, fast han inte har en aning om hur många aktier som simmar på värdeandelskontot. Det kan ju vara bara en. Dessutom försöker jag klä mig så dåligt som möjligt och strunta i att kamma håret på morgonen. En dålig hårdag kan kompenseras med en orange-svart köpar-keps. Crocs på fötterna. Lite kladdigt läppstift, även lite på tänderna, så fördjupas kontrasten och känslan av makt maximeras.

Nej, men säkert skulle det kunna finnas utrymme för förbättringar här också, och kanske något progressivt företag tänker annorlunda kring detta (inom lagens ramar såklart) och visar andra vägen. Visst skapar det distans när företagens ägare oftast är så långt borta från det operativa, och olika ägare har olika motiv för att äga företaget och är alltså oftast inte en enhetlig och organiserad grupp. Och å andra sidan behöver företaget inte mer från ägarna än finansiering, även om ägarna kanske har en vision om framtida riktning eller vald strategi och kanske till och med bra förslag.

I mindre finska företag kan det visserligen förekomma drama och vändningar på möten, som i värsta fall påminner om en årsstämma i en bråkig bostadsrättsförening, men annars brukar det enligt min erfarenhet klubbas igenom som förut.

2 gillningar

De skulle kunna vara det, men… :smiley:

Taaler kan lyftas fram som ett gott exempel, där bolagsstämman “på riktigt” görs med ägarna i fokus och där det, såvitt jag förstår, finns ordentliga frågestunder i stil med Berkshire Hathaway.

Kom igen, Taaleris bolagsstämmoupplevelse är verkligen lite “rikare”.

Det skulle också ligga i ägarnas intresse att göra dessa mer diskussionsbaserade. Men det är oftast en ganska stram tillställning där man bara sitter och lyssnar…

Jag måste själv bli mer aktiv där, det är så den stela kulturen definitivt skulle börja brytas.

1 gillning

Här är en marknadsnisch för Inderes! Ni konceptualiserar den elektroniska bolagsstämman som en tjänst :wink:

7 gillningar

Jag har funderat på om jag ska delta i mitt första bolagsstämma för ett börsbolag den här våren. Men hur ska man egentligen bete sig på sådana? Vad måste man veta i förväg? Kan man åka dit helt blankt bara för att undra och äta en torr mötesmacka?

Har någon på forumet redan bolagsstämmor inbokade i kalendern?

2 gillningar

Ytterkläderna i garderoben, det brukar finnas vaktmästare på plats. Servering antingen före eller efter mötet, det brukar nämnas om det är före. Anmälan görs på plats vid disken som motsvarar din efternamns initial, t.ex. A-H kön om du heter Bullero :slight_smile: Mötesmaterial och röstsedlar får du i samband med anmälan (ha legitimation redo), röstsedeln kan kontrolleras vid ingången till möteslokalen. Styrelseordföranden håller ett anförande och därefter presenterar verkställande direktören föregående års resultat. Frågor får ställas efter detta, mötesassistenter tar vid behov fram en mikrofon. Glömde jag något :slight_smile:

På min egen lista över bolagsstämmor: Wärtsilä; Lassila & Tikanoja, Tokmanni, NOKIAN RINKULAT (medvetet med stora bokstäver) och Sampo.

3 gillningar

En annan sak är avstämningsdagen för bolagsstämman, det vill säga att man måste vara registrerad i Euroclears aktieägarförteckning vanligtvis en vecka eller två före bolagsstämman. Man kan alltså inte köpa aktier och gå på stämman på ett infall.

Tillägg: Och naturligtvis måste man anmäla sig till stämman i god tid, instruktioner och länk finns i kallelsen till bolagsstämman.

Menar du “helt förblindad”? :smiley:

1 gillning

Vad händer med bolagsstämmor om massmöten ställs in, skjuts upp och undviks? @Yu_Gong kommer knappast att resa runt med sina maskiner och kameror till alla evenemang.

1 gillning

Bolaget kan flytta mötet en viss tid, men det måste då hållas. Enligt lagen ska det hållas senast sex månader efter räkenskapsårets slut. Inderes har kapacitet att hantera varje Helsingforsbörs möte med kameror om det behövs virtuellt.

6 gillningar

Fantastiska nyheter. Förhoppningsvis börjar så många företag som möjligt att dra nytta av denna möjlighet. :sunglasses:

3 gillningar