Var ska man investera i deflation/inflation/stagflation?

Jag tänkte starta en tråd för investeringar i en föränderlig makroekonomisk miljö.

I utvecklade ekonomier börjar den offentliga och privata skulden vara på en ohållbar nivå, och makrobilden är därför föränderlig. I utvecklade ekonomier har den offentliga skulden svällt under de senaste 20 åren, och zombiebolag är det nya normala. I västerländska demokratier verkar en real återbetalning av skulder osannolik. Centralbankernas och staternas ekonomiska politik syftar till ekonomisk tillväxt för att minska denna skuldbörda. Om tillväxten misslyckas kan inflation/stagflation eventuellt minska förhållandet mellan skuld och BNP till en mer hållbar nivå.

Vilka tillgångsklasser är det värt att investera i i dessa miljöer? Varför? Vilka olika indikatorer bör man följa för att upptäcka denna utveckling i tid? Jag har skissat några av mina egna tankar här. Rätta och komplettera!

Avtagande inflation:

• obligationer
  • tillväxtaktier

Deflation:

• kontanter/insättningar
  • obligationer
  • tillväxtaktier

Övergång från deflation till inflation/stagflation + centralbankernas yield curve control:

• värdeaktier
  • råvaror/ädelmetaller och deras producenter
  • bostadsinvesteringar
  • utnyttjande av finansiell hävstång
  • tillväxtmarknader

Övergång från deflation till inflation/stagflation + stigande räntor:

• värdeaktier
  • utnyttjande av finansiell hävstång med fast ränta

Inflation/stagflation:

• aktier i företag med prissättningsförmåga och särskilt företag vars kostnadsstruktur inte stiger med inflationen. T.ex. energiproducenter?
  • aktiemarknader i ekonomier som drar nytta av stigande råvarupriser. T.ex. Rysslands aktiemarknader?
6 gillningar

Mycket sällan (om någonsin) lever vi i deflation. Det finns alltid någon form av inflation, även om den kan vara väldigt liten, som vi har sett de senaste åren. Därför skulle jag säga att man alltid kan investera i dessa alternativ: :wink:

• värdeaktier
  • aktier i företag med prissättningsmakt
1 gillning

Det finns redan en tråd om makroekonomi

Och tydligen finns det också en tråd om stagflation

1 gillning