Låt oss se om mitt senaste intresseväckande ämne på forumet väcker intresse. Det handlar alltså om ett företag som tillhör SP500-indexet och som tillhandahåller utrustning och tjänster till halvledarindustrin. KLA:s rötter sträcker sig tillbaka till 1970-talet och det nuvarande företaget bildades när KLA Instruments och Tencor Instruments slogs samman 1997.
I likhet med många andra företag inom halvledarindustrin har KLA seglat i ganska stark medvind de senaste åren. Omsättningens CAGR-tillväxt från 2016 till det nyligen avslutade räkenskapsåret 2021 har varit över 18%. För det nuvarande räkenskapsåret förutspås enligt marketscreener en omsättningstillväxt på över 30%, och resultatet för det första kvartalet samt nästa prognos stöder detta ganska väl.
I KLA och dess konkurrenter väcktes mitt intresse av de mycket tydliga tillväxtdrivkrafterna inom halvledarindustrin och dessa utrustningstillverkares ganska imponerande kassaflödesprofiler. KLA har de senaste åren omvandlat 20-30% av omsättningen till fritt kassaflöde. Som jämförelse har till exempel vårt hemmabörsbolag Harvia de senaste åren genererat cirka 14% av omsättningen som fritt kassaflöde. Detta rikliga fria kassaflöde möjliggör i KLA:s fall även rikliga kapitalåterföringar till ägarna genom utdelningar och återköp av egna aktier. Under de senaste 5 räkenskapsåren har företaget totalt betalat ut utdelningar och köpt tillbaka egna aktier till ett värde av cirka 5,2 miljarder. För att sätta det i perspektiv var omsättningen under det senaste räkenskapsåret 6,9 miljarder, och omsättningen har alltså vuxit med cirka 99% under den perioden. Skulden uppgår till 3,4 miljarder och likvida medel till 2,4 miljarder. Med nuvarande fria kassaflöden skulle skulderna kunna betalas av på mindre än två år.
Värderingen kan inte direkt betraktas som billig med traditionella värderingsmått.
- PE(TTM) 23x
- P/S(TTM) 8x
Jag skriver detta inlägg även om jag inte helt har analyserat företagets värdering eller bildat mig en uppfattning om företagets fair value ännu. Av denna anledning är jag inte heller aktieägare, åtminstone inte än. Men baserat på vad jag hittills har grävt fram verkar företaget tillräckligt intressant för att jag tyckte att det var motiverat att starta en egen tråd för bolaget. UGH!