Meta - Suddar ut gränserna för verkligheten

I artikeln nedan berättas det om hur Meta nu bygger enorma mängder datacenter för AI.

Zuckerberg säger att om det uppstår överkapacitet för eget bruk, kan den säljas till andra som en molntjänst, det vill säga på samma sätt som Amazon och Microsoft gör. Samtidigt testar Meta också hur man kan tjäna pengar på AI genom till exempel betalda AI-prenumerationer.

Key Points

• Meta CEO Mark Zuckerberg said his company could enter the cloud computing market if it overspends on data centers and has excess capacity.
  • “It’s definitely on the table,” Zuckerberg said at Meta″s annual shareholders meeting, in response to a question about the company potentially competing with Amazon and Microsoft in cloud.
  • Of the four U.S. hyperscalers, Meta is the only one that doesn’t sell cloud infrastructure and services.

https://www.cnbc.com/2026/05/27/mark-zuckerberg-says-meta-starting-cloud-business-on-the-table.html

1 gillning

“De kan inte växa så här snabbt för evigt” - Mag7-haters sedan 2017.

Breaking Bad: Into the Waltiverse : r/okbuddychicanery

Att skissera Metas totalmarknad och tillväxtgränser enbart utifrån den globala reklambudgeten kan visa sig vara kortsynt. Det vore väl själva den om det inte går precis som med Google för ett år sedan, då bolaget dömdes ut som en tynande sökmotorsverksamhet vars tillväxt äntligen nått vägs ände.

Överraskande nog lyckas världens bästa företag – som har oändliga resurser att anställa världens smartaste människor och förmågan att köpa upp, konkurrera ut, kopiera eller mobba bort varje tänkbar utmanare från marknaden – fortsätta prestera starkt år efter år.

Meta sitter på världens största sociala infrastruktur, vars produkter används av över 3 miljarder människor dagligen. Zuckes förmåga att krama ur varje krona ur detta är fenomenal, och optionaliteten för att monetisera de olika plattformarna är fortfarande mycket bred. Igår lanserades betalnivåer (tiers) för WhatsApp, Instagram och Facebook.

Sedan har vi visionerna om AI-agenter som i Metas system skulle sköta hela reklam- och försäljningsstacken åt säljaren – allt från visuellt skapande till exakt AI-baserad annonsmålning, transaktioner och kundtjänst.

Företagens kundtjänstagenter skulle verka via WhatsApp och betalningar ske direkt i systemet. För köparens del skulle Metas shoppingagent sköta hela processen istället för att man själv öppnar 10 flikar och googlar priser och leverans. I varje steg tar Zucke en kommission, och här rör man sig in på andras revir och “äter lunchen” för exempelvis Adobe, e-handelsplattformar samt sälj- och kundtjänstpersonal.

Metaverse var en usel flopp och jag vet inte om det blir något av smarta glasögon till slut, men dessa nya visioner verkar betydligt mer trovärdiga än Metaverse. Att omsättningstillväxten återigen accelererar och verksamheten blir effektivare visar att man hittills fått avkastning på AI Capex (investeringar).

Det är ju uppenbart att Meta inte längre är någon “asset light” gratis kassaflödesmaskin (för tillfället), och jag är inte helt säker på om marknadens smärtgräns för Capex har nåtts än. Med dessa investeringar strävar man väl efter att säkerställa att företaget har tillgång till så mycket datorkraft i molnet (compute) som det någonsin behöver, så att ingen kan “cucka” Zucke och pressa Metas marginaler genom att höja priserna.

Narrativet är just nu ogynnsamt för Meta – man ska vara “long minneskort / short capex spenders” – och därför har man för första gången på länge kunnat köpa Meta till en fwPE under 20, precis som man kunde köpa Google till liknande multiplar för ett år sedan när storyn lät dålig.

Vi får se hur det går, själv har jag lärt mig den hårda vägen att inte satsa emot megatech.

10 gillningar

Artikeln nedan rapporterar att Meta kommer att börja sälja betalda tilläggstjänster till Facebook, Instagram och WhatsApp.

Tanken är att användaren betalar exempelvis några dollar i månaden för extrafunktioner, såsom bättre synlighet och anpassning av utseendet.

På detta sätt söker Meta efter ytterligare intäkter vid sidan av annonser, eftersom AI-investeringar sväljer enorma mängder pengar.

1 gillning

Artikeln nedan rapporterar att Meta i tysthet har lanserat en ny Forum-app som påminner om Reddit med sitt fokus på diskussioner. Samtidigt testar företaget även Instants, som är inspirerat av Snapchat. Dessutom nämns i artikeln att Meta pressas att rapportera mer öppet om sina åtgärder mot antisemitism och hatiskt innehåll, då dessa kan skada i synnerhet annonsörernas förtroende.

Det här är ett riktigt tunt argument och jag generaliserar utifrån min egen situation, men jag vill egentligen inte investera i bolag vars produkter jag inte ens vill använda. Men hur som helst, när man tittar på till exempel Facebooks och Instagrams utveckling, måste man ju förundras över deras popularitet. Mina egna flöden består i princip bara av innehåll som rekommenderas av algoritmer och en stor del är skräpiga kortvideor. Det är sällan man ser sina egna kontakter där längre. Undrar hur åldersfördelningen ser ut för de tjänsterna? Själv har jag njutit av livet så pass länge att Snapchat och TikTok gick mig helt förbi. På motsvarande sätt vet jag inte om unga faktiskt använder Facebook längre?

Det finns så många skadliga biverkningar med sociala medier att jag inte alls är säker på om dessa verkligen är framtiden längre.

Apparna har jag tagit bort för länge sedan, men kontona finns fortfarande kvar. WhatsApp använder jag av tvång eftersom en stor del av de sociala kretsarna gladeligen använder det. Där är nätverkseffekten sannerligen stark :smiley:

Men detta var bara lite innehållslöst mumlande. Förlåt :smiley:

7 gillningar

Hur skulle situationen förändras om Meta skapar en produkt som du gillar eller köper ett företag som erbjuder din favorittjänst (t.ex. Inderes​:grin:). De har råd med båda och deras kärnstrategi är att ständigt utöka sitt tjänsteutbud.

Bank of America upprepade sin köprekommendation för Meta och behöll riktkursen på 835 dollar, med betoning på bolagets framsteg inom kommersialisering av AI.

Enligt artikeln har investerare under de senaste månaderna varit särskilt oroade över de stora infrastrukturkostnaderna, men enligt Bank of America skapar nya avgiftsbelagda “konsumentprenumerationer” och så kallade företagslösningar betydande nya intäktsströmmar. Dessa tjänster kan bidra till stabil långsiktig tillväxt trots de identifierade riskerna.

BofA believes enterprise AI services and cloud infrastructure represent a potentially significant long-term opportunity, noting that the broader enterprise AI and cloud market could exceed $1 trillion by 2028. The firm said enterprise customers could provide Meta with a more durable revenue stream while also helping offset risks associated with overbuilding AI capacity.

While maintaining its bullish stance, BofA cautioned that risks remain, including heavy dependence on digital advertising, elevated AI-related spending, growing competition from AI-native platforms and ongoing regulatory challenges.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/can-meta-turn-ai-capacity-into-a-1-trillion-market-opportunity-4717918

1 gillning

Meta expanderar sina säkerhetsinställningar för tonårskonton globalt på Instagram, Facebook och Messenger.

Inställningarna ska automatiskt dölja olämpligt material för ungdomar och begränsa skadliga kontakter. Föräldrar kommer att erbjudas ett ännu striktare begränsningsläge för att kunna begränsa sina barns aktiviteter, om jag förstod det rätt. Dessutom testar Meta en funktion som ska förhindra att tonåringar ser för många inlägg av en viss typ efter varandra.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/meta-expands-teen-content-settings-globally-across-platforms-93CH-4722768

2 gillningar

Meta förlorade i EU-domstolen gällande Messenger.

Europeiska unionen får alltså behandla Messenger som en sorts stor ”grindvakt” (gatekeeper), eftersom företag använder den som en viktig kanal för att nå konsumenter. Å andra sidan befriades FB:s Marketplace från denna klassificering, men det lär inte ha någon större betydelse då EU redan hade tagit bort den från listan eller något liknande.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/meta-loses-eu-court-fight-over-messenger-gatekeeper-label-93CH-4723465

Meta har lanserat AI-verktyget Meta Business Agent för att automatisera företags kundtjänst och försäljning specifikt på WhatsApp, Messenger och Instagram.

Verktyget, som rullas ut globalt, fungerar på lokala språk och erbjuder även sammanfattningar av konversationer.

The company stated that more than one million businesses already use a Meta Business Agent on WhatsApp and Messenger to respond to customers. The AI tool can answer business-specific questions, make product recommendations, book appointments, qualify leads, and close sales, according to the announcement.

https://www.investing.com/news/assorted/meta-launches-ai-business-agents-for-customer-service-automation-432SI-4724557

4 gillningar

EU beordrar Meta att ge konkurrerande AI-chatbottar gratis tillgång till WhatsApp.

Enligt myndigheterna har Meta gynnat sin egen AI-tjänst genom att blockera konkurrenter och senare ta ut för höga avgifter för att de ska kunna verka lönsamt.

Europeiska unionen anser att avgifterna i praktiken gjorde det olönsamt för andra AI-företag att använda WhatsApp.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/meta-ordered-to-give-rival-ai-chatbots-free-whatsapp-access-93CH-4733708

Meta on alkanut purkaa kahden miljardin dollarin Manus-kauppaa Kiinan määräyksestä.

Yhtiöt ovat jo eriyttäneet toimintojaan sekä lopettaneet myös tietojen jakamisen.

Tapaus jutun mukaan kertoo Kiinan tiukentuvasta kontrollista ainakin strategista teknologiaa, osaamista ja dataa koskevissa yrityskaupoissa.

Key Points

• Meta has completed an operational split from Manus and suspended data sharing: report.
  • Both sides have scrambled to comply with Beijing’s April order to reverse the $2 billion deal.
  • Beijing has tightened tech export controls on cross-border deals involving strategic assets, as the U.S.-China tech race intensifies into a contest over talent, hardware and data.

https://www.cnbc.com/2026/06/12/meta-reportedly-begins-dismantling-2-billion-manus-deal-on-beijings-orders.html