“De kan inte växa så här snabbt för evigt” - Mag7-haters sedan 2017.

Att skissera Metas totalmarknad och tillväxtgränser enbart utifrån den globala reklambudgeten kan visa sig vara kortsynt. Det vore väl själva den om det inte går precis som med Google för ett år sedan, då bolaget dömdes ut som en tynande sökmotorsverksamhet vars tillväxt äntligen nått vägs ände.
Överraskande nog lyckas världens bästa företag – som har oändliga resurser att anställa världens smartaste människor och förmågan att köpa upp, konkurrera ut, kopiera eller mobba bort varje tänkbar utmanare från marknaden – fortsätta prestera starkt år efter år.
Meta sitter på världens största sociala infrastruktur, vars produkter används av över 3 miljarder människor dagligen. Zuckes förmåga att krama ur varje krona ur detta är fenomenal, och optionaliteten för att monetisera de olika plattformarna är fortfarande mycket bred. Igår lanserades betalnivåer (tiers) för WhatsApp, Instagram och Facebook.
Sedan har vi visionerna om AI-agenter som i Metas system skulle sköta hela reklam- och försäljningsstacken åt säljaren – allt från visuellt skapande till exakt AI-baserad annonsmålning, transaktioner och kundtjänst.
Företagens kundtjänstagenter skulle verka via WhatsApp och betalningar ske direkt i systemet. För köparens del skulle Metas shoppingagent sköta hela processen istället för att man själv öppnar 10 flikar och googlar priser och leverans. I varje steg tar Zucke en kommission, och här rör man sig in på andras revir och “äter lunchen” för exempelvis Adobe, e-handelsplattformar samt sälj- och kundtjänstpersonal.
Metaverse var en usel flopp och jag vet inte om det blir något av smarta glasögon till slut, men dessa nya visioner verkar betydligt mer trovärdiga än Metaverse. Att omsättningstillväxten återigen accelererar och verksamheten blir effektivare visar att man hittills fått avkastning på AI Capex (investeringar).
Det är ju uppenbart att Meta inte längre är någon “asset light” gratis kassaflödesmaskin (för tillfället), och jag är inte helt säker på om marknadens smärtgräns för Capex har nåtts än. Med dessa investeringar strävar man väl efter att säkerställa att företaget har tillgång till så mycket datorkraft i molnet (compute) som det någonsin behöver, så att ingen kan “cucka” Zucke och pressa Metas marginaler genom att höja priserna.
Narrativet är just nu ogynnsamt för Meta – man ska vara “long minneskort / short capex spenders” – och därför har man för första gången på länge kunnat köpa Meta till en fwPE under 20, precis som man kunde köpa Google till liknande multiplar för ett år sedan när storyn lät dålig.
Vi får se hur det går, själv har jag lärt mig den hårda vägen att inte satsa emot megatech.