Jag hade länge trott att denna sociala medieaktör och dess aktie hade försvunnit in i glömskan. ![]()
Pinterest är en sådan “social medieplattform” som fokuserar på att dela bilder och videor. Det verkar som att många använder denna tjänst för att få idéer och inspiration. Jag har inte riktigt använt tjänsten, men enligt mina egna snabba blickar har tjänsten inte förändrats nämnvärt. Tjänsten lanserades 2010, vilket betyder att den varken är bland de första eller de senaste tjänsterna.
Jag funderar ibland om tjänsten är död:
-
Pinterest hade 465 miljoner aktiva användare år 2023, vilket var 7,3 % mer än föregående år. Världens tionde största sociala medie, så det är verkligen inte en liten aktör det handlar om.
-
Omsättningen var förra året 3 055 miljoner, vilket inte är så enormt om man tänker på olika sociala mediejättar, men å andra sidan är det inte ett litet företag det handlar om om man inte jämför med megabolag.

-
Marknadsvärdet är 20,42 miljarder dollar
Baserat på användarantalet skulle jag säga att det handlar om en jätte, men å andra sidan, när man överväger andra siffror, är det inte en sådan gigant, nåja, på Helsingforsbörsen skulle detta vara en megajätte.
Lite mer om denna sociala medieplattform:
Företaget är kanske obekant för många här, även om namnet är bekant, så jag rekommenderar att besöka webbplatsen: https://fi.pinterest.com/
Citerat från den nämnda webbplatsen:
Vad är Pinterest?
Pinterest är ett visuellt verktyg som gör det enkelt att hitta idéer, som recept eller inspirerande inrednings- eller stilråd.
Pinterest är ett verkligt ymnighetshorn, eftersom tjänsten har miljarder Pin-tillägg. När du ser intressanta tillägg, spara dem på dina egna anslagstavlor så att de hålls organiserade och är lätta att hitta. Du kan också skapa tillägg och dela dina idéer med andra Pinterest-användare.
Investerarens perspektiv
Pinterest är uppenbarligen ett bra alternativ för företag, då företaget kan ge den bild de önskar av sig själva och sina produkter och där behöver man inte frukta så mycket negativ kommentering eller hatprat. Dessutom har användarna av denna tjänst mer köpkraft än aktiva användare av många andra tjänster; Pinterest-användare är lite äldre.
I början av 2016 fanns det 128 miljoner användare, i början av 2020 fanns det 367 miljoner användare och förra året var det 465 miljoner. Det är alltså inte en plattform som vissnar bort.
Å andra sidan har intäktsnivån enligt vissa investerare inte varit lovvärd, och företagets utsikter och kostnader har också ökat. Och baserat på vad jag har läst har jag inte sett några större faktorer som skulle få mig att se betydande tillväxt i företagets siffror. AI har också nämnts, som sig bör, men enligt mig inte på ett trovärdigt sätt, utan bara för att det måste nämnas.
Om värderingar (2 augusti):
P/E-tal 100
P/B-tal 6,22
P/S-tal 5,90
EV/EBITDA 128
Enligt mig säger de senaste funderingarna efter det senaste kvartalet redan mycket:
https://x.com/gurufocus/status/1818395096359796849

Och här är lite mer från Pinterests egna sidor:
Och här är Olli Koponens tankar om Pinterests Q2, hämtade från Veckosammanfattning av resultat och videon ska börja spela från rätt ställe: