Pinterest - en tynande tjänst, så torsk på gång, eller hur ligger det till?

Jag hade länge trott att denna sociala medieaktör och dess aktie hade försvunnit in i glömskan. :slight_smile:

Pinterest är en sådan “social medieplattform” som fokuserar på att dela bilder och videor. Det verkar som att många använder denna tjänst för att få idéer och inspiration. Jag har inte riktigt använt tjänsten, men enligt mina egna snabba blickar har tjänsten inte förändrats nämnvärt. Tjänsten lanserades 2010, vilket betyder att den varken är bland de första eller de senaste tjänsterna.

Jag funderar ibland om tjänsten är död:

• Pinterest hade 465 miljoner aktiva användare år 2023, vilket var 7,3 % mer än föregående år. Världens tionde största sociala medie, så det är verkligen inte en liten aktör det handlar om.

• Omsättningen var förra året 3 055 miljoner, vilket inte är så enormt om man tänker på olika sociala mediejättar, men å andra sidan är det inte ett litet företag det handlar om om man inte jämför med megabolag. :smiley:

• Marknadsvärdet är 20,42 miljarder dollar

Baserat på användarantalet skulle jag säga att det handlar om en jätte, men å andra sidan, när man överväger andra siffror, är det inte en sådan gigant, nåja, på Helsingforsbörsen skulle detta vara en megajätte.

Lite mer om denna sociala medieplattform:

Företaget är kanske obekant för många här, även om namnet är bekant, så jag rekommenderar att besöka webbplatsen: https://fi.pinterest.com/

Citerat från den nämnda webbplatsen:

Vad är Pinterest?

Pinterest är ett visuellt verktyg som gör det enkelt att hitta idéer, som recept eller inspirerande inrednings- eller stilråd.

Pinterest är ett verkligt ymnighetshorn, eftersom tjänsten har miljarder Pin-tillägg. När du ser intressanta tillägg, spara dem på dina egna anslagstavlor så att de hålls organiserade och är lätta att hitta. Du kan också skapa tillägg och dela dina idéer med andra Pinterest-användare.

Investerarens perspektiv

Pinterest är uppenbarligen ett bra alternativ för företag, då företaget kan ge den bild de önskar av sig själva och sina produkter och där behöver man inte frukta så mycket negativ kommentering eller hatprat. Dessutom har användarna av denna tjänst mer köpkraft än aktiva användare av många andra tjänster; Pinterest-användare är lite äldre.

I början av 2016 fanns det 128 miljoner användare, i början av 2020 fanns det 367 miljoner användare och förra året var det 465 miljoner. Det är alltså inte en plattform som vissnar bort.

Å andra sidan har intäktsnivån enligt vissa investerare inte varit lovvärd, och företagets utsikter och kostnader har också ökat. Och baserat på vad jag har läst har jag inte sett några större faktorer som skulle få mig att se betydande tillväxt i företagets siffror. AI har också nämnts, som sig bör, men enligt mig inte på ett trovärdigt sätt, utan bara för att det måste nämnas.

Om värderingar (2 augusti):

P/E-tal 100

P/B-tal 6,22

P/S-tal 5,90

EV/EBITDA 128

Enligt mig säger de senaste funderingarna efter det senaste kvartalet redan mycket:

https://x.com/gurufocus/status/1818395096359796849

image

Och här är lite mer från Pinterests egna sidor:

Och här är Olli Koponens tankar om Pinterests Q2, hämtade från Veckosammanfattning av resultat och videon ska börja spela från rätt ställe:

4 gillningar

Kagi är en sökmotor där användare kan ställa in domänspecifika preferenser för sina sökningar, det vill säga antingen blockera helt, sänka vikten eller höja vikten.

Här är statistik över de domäner som oftast blockeras helt av tjänstens alla användare. :smiley:

20240804_172526

6 gillningar

Bra spaning @Ilkka6. Pinterest är en del av det slutna internet, vilket innebär att utomstående inte kan använda webbplatsen utan registrering. Detta skiljer sig alltså från andra bild- och videotjänster, vilket kanske förklarar varför sajten upplevs ha dött eller förlorat i konkurrensen om användarnas och annonsörernas tid. Det lönar sig alltså inte att till exempel länka till Pinterest på sociala medier, eftersom långt ifrån alla har konton där. Likaså om man söker efter bilder med en sökmotor vill man inte ha bilder från Pinterest som svar, vilket kan förklara varför Pinterest är den mest blockerade webbplatsen där.

6 gillningar

Några saker har ibland förvånat mig med Pinterest:

1. Lågt ARPU (average revenue per user). Folk använder ju Pinterest med tanken “jag borde skaffa X”. De vill till exempel ha inrednings- eller stilinspiration och dylikt, och går i praktiken in på plattformen med plånboken öppen och är redo att spendera pengar. Hur har man inte kunnat monetisera detta bättre? Eller behövs det fler säljare, bättre teknologi eller dylikt?

2. Att Pinterest jämförs med sociala medier. Det här handlar nog om att man kämpar om samma annonsdollar, och inte om att Pinterests sociala sida är särskilt stor, då den är ganska obetydlig jämfört med de andra. Det är nog också därför man inte spenderar lika mycket tid på Pinterest som på andra sociala medier.

Ett intressant bolag verkligen. Vid något tillfälle fanns det också mycket spekulationer om att något större bolag, till exempel Microsoft eller Amazon, skulle köpa upp det.

Ibland märkte jag också att investerarvärlden är ganska mansdominerad och att männen hade ganska minimal kunskap om Pinterest, men allas kvinnliga partners kände till och använde Pinterest :slight_smile:

1 gillning

Här är lite information om bland annat Pinterests senaste utveckling. :slight_smile:

Företaget fokuserar för närvarande på att öka annonsintäkterna och införa nya verktyg, särskilt när det gäller automatisering och optimering. Den senaste kvartalets tillväxtprognos var något lägre än förväntat, men de långsiktiga utsikterna är starka tack vare AI, strategiska partnerskap och nya annonsinnovationer.

På kort sikt kan det förekomma fluktuationer, men på två års sikt förväntas tillväxten accelerera, särskilt genom större investeringar från befintliga annonsörer.

https://x.com/TheTranscript_/status/1887623072917622799
image
image

Här är en snabb titt på Pinterest. :slight_smile:

https://x.com/towardsfinance/status/1896308658340065733

image
image

Omsättning och användarantal ökade för Pinterest under första kvartalet. Företaget rapporterade också ett gott kassaflöde och lönsamhet, vilket tyder på en stark affärsgrund.

Användarnas engagemang och aktivitet fortsatte att växa på olika marknader.

Enligt VD:n har företagets strategi och framgångsrika implementering ökat dess motståndskraft i en föränderlig annonsmiljö. AI-lösningar (dadaa) stöder användarnas köpbeteende och förbättrar annonsintäkterna, vilket stärker tillväxtutsikterna på lång sikt.

https://x.com/earnings_guy/status/1920571225144791124
image
image

Företagets eget material

image

Pinterests omsättning växte starkt jämfört med föregående år och bolaget nådde återigen en ny toppnotering i antal användare. Användaraktiviteten ökade globalt och bolagets verksamhet genererade även ett starkt kassaflöde.

Enligt VD Bill Ready utgör unga vuxna, särskilt generation Z, nu över hälften av användarna. Han betonar att Pinterest har hittat en tydlig riktning genom att erbjuda användarna personlig “hjälp” med att hitta idéer & produkter och dessutom en effektiv AI-baserad plattform för annonsörer.

https://x.com/earnings_guy/status/1953552985566466490
image
image

Bolagets eget material

image
image
image

Pinterest siffror såg vid en snabb anblick helt acceptabla ut, men vid närmare granskning blev det en besvikelse, förväntningarna infriades inte. Omsättningen ökade och antalet användare växte, men resultatet låg ändå under förväntningarna och tillväxten imponerar inte längre på samma sätt som hos konkurrenterna.

Ledningen hyllade AI-satsningar och nya funktioner, men marknaden verkar vilja se mer bevis än bara prat, enbart användarantal räcker inte längre.

https://x.com/earnings_guy/status/1985816528499949652

Företagets eget material

image

1 gillning

Här är ett par små lyft relaterade till Pinterest. :slight_smile:

https://x.com/nikoliasgoninus/status/1989259949835419661

1 gillning

Pinterest spekuleras vara ett uppköpsmål för OpenAI. Det kan finnas dolt värde i bildbanken som inte återspeglas i aktiekursen.

Denna prissätts verkligen inte som ett AI-bolag… Detta skulle kunna vara ett intressant kontrabet för 2026.

4 gillningar

Pinterests VD Bill Ready kritiserade och avskedade anställda som skapat ett internt verktyg för att spåra uppsägningar. :thinking:

Företaget skär nu ner personalstyrkan med knappt 15 procent och flyttar mer resurser till AI. Ready sade att det ovannämnda verktyget bröt mot sekretess och integritet.

Key Points (Viktiga punkter)

• Pinterests VD Bill Ready gick till hårt angrepp mot anställda som skapat ett internt verktyg för att spåra uppsägningar på företaget, och avskedade de inblandade.
  • Företaget meddelade förra veckan att man kommer att säga upp mindre än 15 % av sin personalstyrka och dra ner på kontorsytor som en del av en bredare omstrukturering.
  • Flera ingenjörer på Pinterest skapade ett internt mjukvaruverktyg för att försöka kvantifiera uppsägningarna.

https://www.cnbc.com/2026/02/03/pinterest-ceo-puts-staffers-on-blast-who-created-tool-to-track-layoffs.html

Pinterest går på sätt och vis starkt, eftersom omsättningen och antalet användare slog rekord.

AI snurrar i bakgrunden och det görs fler sökningar än någonsin, men investerarna blev ändå skrämda och började sälja av sina aktier, då de färska siffrorna och framtidsutsikterna trots allt inte levde upp till förväntningarna.

Trots att kassan klirrar och det finns gott om folk kräver marknaden ett högre tempo, vilket fick kursen att rasa rejält.

Bolagets eget material

1 gillning

Pinterest hade ett strålande Q1, där omsättning, lönsamhet och resultat överträffade förväntningarna.

Antalet användare ökade på bred front och bolaget betonade särskilt hur visuell sökning samt den AI-baserade annonsplattformen driver utvecklingen. Tillväxten var stark även utanför Nordamerika, vilket tyder på att den internationella kommersialiseringen av plattformen går framåt.

Guidningen för det kommande kvartalet var bättre än marknadens förväntningar, vilket stärkte den allmänna bilden av ett gott momentum.

https://x.com/BillionsRoaring/status/2051406855986192486

Bolagets eget material

Pinterest förbinder sig att köpa molntjänster från AWS för fyra miljarder dollar fram till år 2031.

Avtalet stödjer bolagets AI-utveckling, såsom visuellt sök, rekommendationer och Pinterest Assistant.

Pinterest kommer framöver att använda mer av Amazons egna Trainium- och Graviton-chip samt gå över till en mer Kubernetes-baserad infrastruktur.

“Pinterest is building some of the most advanced visual AI systems on AWS, powering discovery for more than 600 million users,” said Dave Brown, AWS Senior Vice President of Compute and ML Services.

https://www.investing.com/news/assorted/pinterest-signs-4-billion-aws-cloud-deal-through-2031-432SI-4726771