Hexagon Purus AS

Låt oss sätta upp en tråd för Purus, som idag knoppades av från Hexagon Composite. En omfattande företagspresentation om företaget finns här:

https://cdn.hexagongroup.com/uploads/2020/11/Hexagon-Purus-Company-Presentation.pdf

Det handlar alltså om världens ledande tillverkare av “nollutsläpps” vätgastankar och batterisystem. De är särskilt ledande inom vätgastankar av typ 4, och tillämpningarna inkluderar vätgasbilar, lastbilar, bussar, tåg, färjor, tankstationer etc:

Verksamhetsplatser:

image

Asien förväntas bli den viktigaste regionen för företaget, och de har redan fått betydande order, till exempel denna:

Dessutom ska ett JV med CIMC ENRIC offentliggöras före årets slut:

Här är företagets mål för 2025:

Företaget har för närvarande cirka 229 miljoner aktier, vilket med nuvarande kurs ger ett marknadsvärde på 9500 MNOK, cirka 900 MEUR. Före noteringen samlades cirka 750 MNOK in i en riktad emission till privata investerare. De senaste tolv månadernas intäkter (Q3) var 217 MNOK och EBITDA -113 MNOK, så värderingen är “något hög”. P/S > 40. För nästa år är målet att omsättningstillväxten ska överstiga 50 %.

Hexagon Composites kommer att hålla en virtuell kapitalmarknadsdag måndagen den 11 januari 2021, från 13:00 – 16:00 CET.

18 gillningar

2025 5000M intäkter, 10% EBITDA = 500M.

Börsvärde 10000M / 500M = P/EBITDA 20.

Multiplarna är ganska höga och tål verkligen inga missöden i verksamheten.

11 gillningar

Har företaget kommunicerat om EBITDA att “double digits” betyder strax över 10% och inte t.ex. 20%?

1 gillning

Nej, jag använde det som ett exempel. Om EBITDA är 20% är siffrorna naturligtvis mycket mer tolererbara.

1 gillning

P/S är ändå ganska högt – för min smak.

2 gillningar

Jag stötte på den här bilden och på något sätt kom den här tråden upp i mitt sinne (även om den förmodligen skulle passa bättre i SPAC-tråden), nämligen skönheten och svårigheten med att förutsäga. Jag litar i princip inte på någon 5-års prognos för ett sådant relativt nytt företag, eftersom det är väldigt svårt att bara ge vägledning för nästa år.

16 gillningar

Man ska kanske inte riktigt räkna Hexagon Purus som ett nytt företag enligt min åsikt. Hexagon har ändå en gedigen historia inom det här segmentet, före avknoppningen.

Men en bra påminnelse. Hexagon Purus mål är dock mål, inte prognoser, och de innehåller en stor mängd osäkerhet.

Insiderköpen visar förresten på ett ganska bra engagemang.

4 gillningar

Detta är helt sant och jag jämför absolut inte Puru med bluff-Bedifon-Geosynt.

Väte måste lagras och det finns inte många aktörer på marknaden, så potentialen finns.

4 gillningar

Nu när Purus-aktierna äntligen dök upp på Danskes aktiesparkonto, vill jag fråga hur ni framöver planerar att vikta era ägarandelar mellan Purus och moderbolaget? Vi vet att Purus verkar inom den hetaste sektorn just nu, men finns det någon särskild anledning att äga just moderbolaget? Om Purus börjar generera starka vinster, hur tror ni att det kommer att synas i moderbolagets kurs?

Eftersom kursen har svajat har jag länge övervägt att ta hem vinsterna, men jag har tydligen blivit lite “förälskad” i bolaget. Till slut bestämde jag mig för att stanna kvar i vagnen på grund av Purus-avskiljningen.

EDIT:
Från RedEye-communityn hittade jag en artikel publicerad igår som handlar om ämnet. Det är alltså inte en RedEye-analytikers artikel, utan en text skriven av en communitymedlem!

Länk: Hexagon Purus – purfärsk vätgasnotering. | Redeye.se - Community (Archive)

3 gillningar

Jag lade till detta här från den allmänna tråden.

2 gillningar

Från Shareville, en bild på Nikolas portfölj:

1 gillning

“…fritt float är extremt begränsat, uppskattat till endast 15 %.”
Om denna beräkning stämmer, är detta extremt dåligt ur likviditetssynpunkt inför framtiden.

• edit: det slår mig att moderbolaget kanske har tänkt att när/om priset stiger (vilket det redan gör med multiplarna), så samlar man in pengar genom emissioner, vilket också gradvis ökar float genom utspädning. Detta skulle inte nödvändigtvis vara bra för småägare.
6 gillningar

Jag tror att det är precis det de letar efter. Jag gissar att Everfuel har samma idé.

4 gillningar

Har Purus aktier dykt upp i era portföljer, ni andra ägare av Hexagon Composites? Jag ser dem åtminstone inte än.
Borde jag inte ha fått 0,15 aktier för varje Hexagon Composites-aktie jag äger?

Jag fick det från Nordnet. Betalades ut som utdelning, med 25 % källskatt. 10 % får man tillbaka från norska skattemyndigheten: som pengar eller aktier?

Finns det t.ex. en länk till det norska skatteverkets formulär för att ansöka om 10 % avdrag?

1 gillning

Är det här: Dividends from Norwegian companies to foreign shareholders - The Norwegian Tax Administration

1 gillning

https://www.skatteetaten.no/globalassets/skjema/alltid/1-refusjonsskjema-skatteavtale-person
De godkände inte vår egen beräkning. De krävde en beräkning gjord och verifierad av en mäklare. NN debiterade 90,-/timme. Processen tog nästan ett år.

2 gillningar

Företaget har följts i några veckor, får se hur det går.
Enligt min åsikt steg priset för högt jämfört med t.ex. Nel Asa.
Jag hade förväntat mig max 27 Nok men det steg direkt till 40 Nok.
Om man väntar en stund så faller det säkert?

Väckar förtroende:
Bred verksamhet
Purus ledning bland aktieägarna
Moderbolagets ägare (t.ex. Mitsui)
Goda avtalsmöjligheter och kontakter

Misstro:
Framtida konjunkturer
Risk för förlust vs nuvarande bevis
Konkurrens i branschen
Resultat

Slutsats, jag köper inte ännu, jag väntar tills priset faller lite.
För/emot?

3 gillningar