Elkraftlagret som levererats av Merus är, såvitt jag förstår, just avsett för att förbättra tillförlitligheten och stabiliteten i elförsörjningen. Det vill säga, åtminstone enligt Ardian själva, och de har förmodligen beräknat att det också är lönsamt. Kanske har placeringen i Villmanstrand inget att göra med att en stor del av den förnybara elen produceras i Västra Finland och att de kunde ha placerat det någon annanstans?
\u003e Benjamin Kennedy, Managing Director Infrastructure - Renewables, från Ardian berättar: ”Färdigställandet av Mertaniemi är en betydande milstolpe för oss, då det är Ardian Clean Energy Funds första investering i elförråd i Finland. Eftersom landets vindkraftskapacitet fortsätter att växa, har behovet av lagringslösningar ökat ytterligare, vilket gör elförrådet till en mycket viktig faktor för att upprätthålla nätstabilitet och förbättra tillförlitligheten.
Och även om det elförrådet kanske skulle räcka i Åbo eller Helsingfors i 5 minuter, så räcker det i Villmanstrand, åtminstone enligt nyheten, i cirka 2 timmar. Baserat på artikeln verkar det dessutom vara redo för snabba reaktioner om nätfrekvensen så kräver.
\u003e En effekt på 38 megawatt motsvarar produktionskapaciteten hos ett litet kraftverk, och en nominell kapacitet på 43 megawattimmar skulle räcka för att täcka elförbrukningen för drygt 35 000 hushåll, det vill säga hushållen i en stad av Villmanstrands storlek, under två timmar. En av elförrådets viktigaste egenskaper är dess förmåga att reagera på nätets behov på bråkdelar av en sekund. Just sådan flexibilitet är avgörande för att stabiliteten ska bibehållas i Finlands elnät.
Det kan förstås hända att jag nu missförstår vad du försöker uttrycka. Dessutom kan det meddelandet vara ren reklam som inte nödvändigtvis berättar om just det elförrådets exakta användningsområde/syfte, utan snarare allmänna saker som man kan göra med elförråd. Du känner säkert till dessa saker mycket bättre genom ditt arbete, men som investerare i Merus vill jag också försöka förstå om sådana stora elförråd är förnuftiga för nätstabiliteten och säkerställandet av elförsörjningen, till exempel i Östra Finland. Baserat på den nyheten verkar elförrådet i Villmanstrand för mig vara just ett sådant.
Och även om det baserat på nätfrekvensen skulle vara detsamma var ackumulatorerna befinner sig ur nätets synvinkel, så är deras placering betydande för eltillgängligheten i undantagssituationer. Ett elförråd i Österbotten hjälper inte Villmanstrand om överföringsförbindelserna till Villmanstrand är brutna.
Här tar jag även med Elisas Hemmabatteri (Kotiakusto), där konsumenter kan installera Elisas batteri i sina hem, till vilket energi sedan lagras eller tas från, centralt hanterat av Elisa enligt nätets aktuella behov. Jag vet inte om dess lönsamhet för konsumenterna, men jag förstår idén med decentraliserad produktion när det till exempel är elbrist i ett visst område i nätet. Om det finns tiotusentals sådana hushåll kan det ha en betydande inverkan totalt sett.
Hur ser du @Glarin på detta förvärv av Ardian? Är det realistiskt att tänka sig att andra städer eller offentliga aktörer skulle kunna förvärva liknande elförråd, och om de gör det, på vilka grunder bör ett sådant förvärv göras?