Jag är inte elnätsingenjör. Men jag beräknar batteriers lönsamhet, optimerar deras funktion etc. i mitt arbete, så det ligger nära till hands.
- Antagandet att batteriet skulle användas på energimarknaden är felaktigt. Batterier används huvudsakligen för FCR och FFR. Dessa är lågenergiska frekvensmarknader som är rikstäckande i Finland.
Med andra ord, förenklat sagt, spelar platsen ingen roll; regleringarna utförs baserat på nätets frekvens som är densamma i hela Finland.
Fler begränsningar orsakas av transformatorer som har förmåga att ta emot batterier.
Användningsändamålet framgår bland annat av effekt-energiförhållandet, som jag tror var 1.
Den där batterienergin, vad var det, 30 MWh? Det skulle räcka i cirka 5 minuter, om ens det, för en större stads förbrukning.
Fingrid kan använda batteriet i specialregleringar där platsen spelar roll, men Merus batterier är inte på mFRR-marknaden där dessa specialregleringar skulle genomföras.
Även här är indelningen på energisidan gjord i endast 3 delar.
Södra - Mellersta - Norra, även om Fingrid i princip skulle kunna aktivera dem baserat på plats. Dessa batterier är alltså inte på en sådan marknad.
Det är inte huvudsakligen lönsamt för dem. Kostnaden per cykel är för hög.