Merus Power - Elkvalitet, lagring och mer

Jag är inte elnätsingenjör. Men jag beräknar batteriers lönsamhet, optimerar deras funktion etc. i mitt arbete, så det ligger nära till hands.

1. Antagandet att batteriet skulle användas på energimarknaden är felaktigt. Batterier används huvudsakligen för FCR och FFR. Dessa är lågenergiska frekvensmarknader som är rikstäckande i Finland.
    Med andra ord, förenklat sagt, spelar platsen ingen roll; regleringarna utförs baserat på nätets frekvens som är densamma i hela Finland.

Fler begränsningar orsakas av transformatorer som har förmåga att ta emot batterier.

Användningsändamålet framgår bland annat av effekt-energiförhållandet, som jag tror var 1.
Den där batterienergin, vad var det, 30 MWh? Det skulle räcka i cirka 5 minuter, om ens det, för en större stads förbrukning.

Fingrid kan använda batteriet i specialregleringar där platsen spelar roll, men Merus batterier är inte på mFRR-marknaden där dessa specialregleringar skulle genomföras.
Även här är indelningen på energisidan gjord i endast 3 delar.
Södra - Mellersta - Norra, även om Fingrid i princip skulle kunna aktivera dem baserat på plats. Dessa batterier är alltså inte på en sådan marknad.

Det är inte huvudsakligen lönsamt för dem. Kostnaden per cykel är för hög.

7 gillningar