Detta låter ganska vagt om det inte har specificerats närmare. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid om de tänker lämna ett anbud, eller planerar att lämna ett anbud, eller gör planer för ett anbud
Om det finns något positivt, så underlättar det säkert affärer och kan öka vinstmarginalerna om antalet konkurrenter inom branschen minskar. Visst finns det platser i världen där solvärme är en smart lösning, och om det inte finns många seriösa aktörer kan affärer uppstå. Savo är ett så litet företag att även en ganska marginell del av energibranschen kan räcka för dem. De måste bara hitta de potentiella kunderna någonstans i världen.
Produkterna kan vara bra, men utan bra säljare och utan lönsam försäljning och effektiv marknadsföring kommer detta inte att lyfta. Finska företags styrka ligger överhuvudtaget inte i försäljning, anser jag.
När den största aktören i branschen försvinner från marknaden, ser jag det inte som en positiv nyhet, utan snarare tvärtom. Det skulle vara riktigt trevligt att ha fel även i detta, så pass mycket har jag själv på spel.
Det är naturligtvis en tvåeggad sak att marknadsledaren ger upp efter att ha gjort stora förluster. Man kan också tänka sig att deras produkter inte var tillräckligt konkurrenskraftiga .
Man kan naturligtvis inte direkt dra några slutsatser om framtida försäljning från den rapporterade försäljningspipelinen, men deras interna kriterier i frågan förblir förmodligen konstanta, vilket innebär att det förmodligen inte är en helt onödig siffra ur investerarens perspektiv. När det gäller projekt i tävlingsfas kan naturligtvis alla misslyckas, men man skulle kunna tänka sig att något från Uniper-samarbetet som undertecknades i slutet av 2019 redan hade dykt upp i rapporten för första halvåret 2020 (eller tredje kvartalet). Och i dessa Uniper-fall kan det verkligen handla om planeringsfasen och sannolikheten för förverkligande skulle därmed redan vara ganska hög. Man kan spekulera åt ett eller annat håll, resultatet är det som avgör. Man bör vara beredd på besvikelser om man är en investerare. Jag måste ändå säga att jag personligen är ganska hoppfull när det gäller årets händelser.
Och dessa samlare är säkert en marginell sak i solenergibranschen och i princip skulle världen klara sig ganska bra utan dem. Men jag tror att de är ett bra alternativ för vissa specialsituationer, så skulle jag tänka som lekman. Å andra sidan skulle Uniper förmodligen inte ha undertecknat detta avsiktsförklaring enbart för greenwashing, vilket tyder på att det finns villiga kunder.
Savosolars sätt skulle kunna vara att sälja resultat, inte systemet. På så sätt skulle man få en inkomstström från en installation under en längre tid. Även kreativitet i lösningarna skulle vara på sin plats i övrigt. Det verkar lite som att man har förälskat sig i något som tiden oundvikligen kommer att springa ifrån. Om jag kunde få en hint om någon förändring, skulle min bevakning kunna övergå till en investering, men nu börjar det se ut som att jag stänger av hela länken.
Intressant, mycket intressant Skulle följande trick hjälpa till att sälja tekniken till nya kunder, om det inte redan är standard (det framgår nämligen inte av företagets webbplats): om Savosolar började samla in tre typer av data från alla sina nuvarande kunders levererade och pågående kollektorfält:
verklig värmeproduktion i effekt (är det MW?)
uppnådd besparing i euro (när behovet av att köpa bränsle minskar…)
mängden undvikta koldioxidutsläpp genom solvärmeproduktion i en lämplig viktenhet.
Resultaten skulle sedan kunna sammanställas på företagets webbplats som en “resultattavla” som uppdateras med en viss cykel, eller alternativt publiceras som ett pressmeddelande med jämna mellanrum. Och eftersom siffrorna skulle publiceras som ett sammanlagt resultat från alla kunder, skulle man sannolikt inte behöva oroa sig för den enskilda kundens dataskydd.
Berätta, ni andra i tråden, är ni intresserade av den här typen av information och skulle det i slutändan vara någon mening med detta…?
Det kan vara känslig information att dela fritt. Men om Savosolar skulle etablera ett solfångarfält nästan eller helt på egen risk och sälja dess avkastning, det vill säga energi, till kunden. Detta borde inte vara svårt om förtroendet för systemet är starkt, och förtroendet måste vara orubbligt för att man ska kunna erbjuda det till kunden med öppet sinne. Avtalsmässigt måste situationen naturligtvis granskas noggrant.
Men på Savosolars hemsida finns det en karta i referenserna som visar antalet levererade kollektor och det har någonstans nämnts ett produktionsrekord från en dansk, så den totala produktionen i megawatt från alla levererade fält borde inte vara känslig information, särskilt inte om produktionen rapporterades som en sammanlagd summa från alla anläggningar, då enskilda anläggningars siffror inte skulle avslöjas.
Jag menade specifikt att en säljare i en säljsituation skulle kunna presentera siffror för en potentiell ny kund som visar varifrån verksamheten började, hur den har utvecklats, vad som konkret har uppnåtts med denna utrustning och i vilken riktning utvecklingen går. Det skulle berätta företagets historia, som för övrigt berättas i försäljningspresentationer och broschyrer från många andra företag.
Jag ger ett exempel på vad säljaren Mynttinen skulle kunna berätta: ”År xx, när vi hade levererat de första fälten, producerade alla levererade fält totalt xx MW värme, sparade xx ton bränsle och xx ton koldioxid släpptes inte ut. Följande år var situationen denna, året därefter den och förra året nådde vi dessa siffror. För närvarande ser situationen ut så här, vilket också framgår av vårt företags hemsida. Efter innevarande års leveranser är vår uppskattning denna.”
Sedan kommenterar jag det andra: bra poäng, som jag själv också har funderat på. Om Savosolar tror så starkt på sin egen teknik, produkt och kompetens, hur riskabelt skulle det vara att grunda ett eget fjärrvärmebolag för att leverera ren värme till någon ort som inkomstkälla? Och måste det absolut vara i Finland, Savosolar har ju dotterbolag i Danmark och Tyskland…? Var det detta du menade?
Nästan det. Det finns flera sätt att implementera det. Till exempel köper kunden solfångarfältet själv till energipriset (Savosolar skulle vara en nästan riskdelande partner). Eller så leasar kunden fältet, varvid Ssolar äger och underhåller det. Det finns sådana modeller. Man skulle tro att kundens intresse inte är att äga solfångaren utan att få billig energi effektivt. Fjärrvärmebolaget kunde vara kunden och de hyr ut utrustningen.
Inte dåligt… skulle någon föreslå det för Savolaxarna, vid bolagsstämman eller annars? Hur vet man om de själva har tänkt på detta som en inkomstkälla?
Sedan några saker som talar för en vändning, detta är alltså vad en lekman har tänkt ut:
Utbyggnad av ett tidigare levererat fält till en dansk kund
Ny leverans till en gammal kund i S:t Michel (Etelä-Savon energia)
=> Man beställer väl inte en dålig produkt igen, det finns ju riktigt bra referenser där
Pilotanläggning och exklusivt avtal för design av nästa för en fransk kund
=> Ryktet sprider sig
Foten i dörren i Tyskland
=> Väntar på nästa
Alla dessa är indikationer på att systemet måste vara så bra och lönsamt att de överhuvudtaget beställs.
Om de bara skulle vara smarta nog att erbjuda det till Amerika, nämligen Nordamerika, nu när nya vindar blåser där också.
Bättre en smal förlikning än en fet tvist. SS skulle ha varit död med ett krav på 2 miljoner. Men stämningen sänkte inte kursen alls, det har varit en stadig nedgång. Och resultatet kommer knappast att höja den heller. Det skulle behövas bevis. Jag behåller den på bevakningslistan.
En förväntad rapport, som inte hade mycket positivt att berätta om det gångna året. I år har de förväntade nya beställningarna inte kommit än, och corona verkar vara orsaken till detta. Om man vill tänka positivt, så kommer distributionen av vaccinet under våren, tillsammans med de fortfarande gällande stränga restriktionerna, att lätta sjukdomssituationen på huvudmarknaderna och beställningsbeslut skulle börja komma under Q2. Jag tror senast Q3.
Även om de projekt som är i planerings- och offertfasen bara är företagets eget tal, har detta tal vuxit sedan Q3-rapporten för några månader sedan, då 103 MEUR, nu 117 MEUR. Man skulle kunna tro att detta tal någon gång delvis omvandlas till beställningar och delvis försvinner, när en del av anbuden hålls/slutförs och en del av dem bara vinns.
Savo måste hålla ut ännu. Tidigare kastade jag fram ett positivt scenario om att orderboken under detta år, när coronarestriktionerna lättar, fylls och att produktionskapaciteten i slutet av året eller nästa år kommer att fungera (nästan) för fullt. Investerare kräver tålamod. Sedan får vi se vad det räcker till…
Jag försöker verkligen hitta den positiva resultatutveckling som nämns i rubriken i rapporten, men i mina ögon finns det inget stöd för detta. Omsättningen minskade jämfört med jämförelseperioden, resultatet är fortfarande negativt och orderingången utvecklades inte som önskat.
“Vid tidpunkten för offentliggörandet av detta meddelande kan Savosolar inte vara säker på tillräcklig rörelsekapital för de kommande 12 månadernas behov.”
Så visst kommer vi senast i slutet av året ATT ÅTERIGEN se en årlig ny emission, som kommer att fortsätta den olönsamma verksamheten och säkra ledningens ersättningar.
Från webbplatsen: “Företagets omsättning har fördubblats år efter år under de senaste åren. Samtidigt har investeringar i framtida tillväxt och utveckling belastat lönsamheten. Under den starka tillväxten fortsätter företaget att investera för att kunna möta marknadens efterfrågan.”
Jag kommer att följa företaget i framtiden som en dålig reality-TV-show. Jag ser det inte längre som ett potentiellt Green Energy-objekt. Det är rentav chockerande att underskatta aktieägarna och alla läsare genom att skriva sådana fantasier och drömbilder.
EDIT: Jag lade till en bild som saknas från webbplatsen. Alla kan hitta på en egen bildtext.
PS. Jag äger alltså inte företaget, men det finns trots allt en gräns.
Den konkurrensfördel som krävs är ett oerhört dyrt värmerörssystem som värmer vattensystemet till +10 C. Sedan värmer hushållen upp det ytterligare. Detta kan inte hanteras med solceller, eftersom värmen måste kunna lagras i isolerade rör. Detta är en svår bransch, men en ren energiform.
Å andra sidan är det värt att som ett egenvärde anta att Savo-Solar inte bygger fjärrvärmeledningar, utan strävar efter att utnyttja befintliga ledningar. Men som vi vet från historien kan det krävas potential i så kallade utvecklingsländer för att hjulen ska börja rulla. Som ett börsnoterat bolag strävar Savo-Solar efter att skapa fördelar för aktieägarna.