Saule Technologies - utskrivbara solpaneler

Jag har nyligen diskuterat i en annan tråd och det fanns åtminstone lite efterfrågan på en egen tråd för Saule, så jag bestämde mig för att starta den. Jag har följt Saules verksamhet en tid, och nu när det också har blivit tillgängligt att investera i, är det mer relevant att diskutera det här.

Saule Technologies är ett polskt företag som är först i världen med att kommersialisera solpaneler tillverkade av perovskit (perovskite). Företaget befinner sig i ett tidigt skede av kommersialiseringen, där huvudfokus för närvarande ligger på marknaden för elektroniska prisetiketter (IoT), och senare på nästan alla andra applikationer för solpaneler, från persienner till laddning av elbilar och mycket mer. En utmärkt egen video från Saule om deras situation finns här.

Saules egna webbplats är https://sauletech.com/.

Saule noterades på Polens New Connect-börs för en kort tid sedan genom en omvänd notering, där de tog över 84,8 % av det tidigare Columbus Elite Global, och Saule kan nu handlas med tickern SLT:WSE. Du kan följa Saules kursutveckling och mer detaljerad information om aktien här.

Företaget genomgick en värdering för att fastställa värdet på tillgångarna i samband med den omvända noteringen, vilket jag också rekommenderar att ni tittar på, och den finns här.

Jag kommer inte att ta en mer detaljerad ställning till tekniska data, men i värderingsrapporten och dess översättning nämns: “Forskning från forskare vid Saule SA visar att effektiviteten hos solceller som använder perovskiter är jämförbar med andra ledande solcellstekniker, för närvarande cirka 20 % (som kristallint kisel, CdTe och CIGS).”

Låt oss öppna upp för diskussion: utskrivbara solpaneler praktiskt taget överallt? Saule it is then.

26 gillningar

Här är programmet från Saule Technologies på Areena: K1, J2: Printtaa omat aurinkopaneelisi | Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä | Yle Areena

4 gillningar

Jag har följt utvecklingen av perovskitpaneler i flera år (främst Oxford PV) och min känsla är att kommersialiseringen har varit i “snart”-fasen ett tag.

Såvitt jag förstår har flaskhalsen för tillverkningstekniken som ersätter kisel varit uppskalning av produktionen och särskilt hållbarhet. Perovskit “bryts ner” och förlorar en stor del av sin toppeffekt som överträffar kiselpaneler inom några år, och panelen skulle behöva ersättas med en ny. Således vänder den långsammare nedbrytningen av kiselceller TCO-beräkningen till den gamla teknikens fördel, åtminstone i applikationer där installationen är mödosam och den förväntade livslängden för slutprodukten är till exempel 10+ år.

Med prislappar tacklar perovskiterna batteribytet och panelernas livslängd är ingen begränsning. Däremot hittade jag inte på Saules webbplats hur panelerna i en carport som fungerar som laddstation har installerats och hur enkelt och med vilken cykel de byts ut mot nya. Jag förstår inte fördelarna med denna produkt ur kundens synvinkel - om inte panelbytet ingår i priset under X år?

Tack till den som startade tråden. Vi är alla överens om att det finns en stor licensmarknad för den som löser stabilitetsproblemet med perovskit. Är det just Saule som är lösningen?

4 gillningar

Bra poänger! Panelen för carporten verkar vara längre bort i utvecklingspipelinen än dessa andra produkter, och jag har inte själv hittat något svar på det. Däremot har Saule på sin webbplats berättat om de första persiennerna som installerades inomhus för ett år sedan (enligt min uppfattning “limmade” på aluminium), som samlar in energi och ändå fungerar som persienner. Dessutom har de, enligt min uppfattning, ett gemensamt projekt/teknologi med Somfy, där persiennerna själva kan vrida sig till en optimal position enligt instruktioner från väderstationen på taket, oavsett väder eller tid på dygnet när solen skiner. Det finns alltså redan flera produkter tillgängliga för inomhusbruk.

Hållbarheten hos utomhuspanelerna är verkligen lite av ett mysterium, men enligt min uppfattning är Saule långt framme även där, eller åtminstone får man lätt den bilden utifrån det tillgängliga materialet. En mycket, mycket intressant revolutionerande teknologi, och många frågor är naturligtvis obesvarade – även här är det bara att vänta på Saules utlåtanden i ämnet.

PS. Låt oss redigera lite till, Saule har faktiskt redan sina första pilotavtal på gång och etiketterna fungerar enligt uppgift. Dessutom är en del av deras affärsverksamhet licensavtal, varav några enligt min uppfattning redan har slutits – detta hjälper till att snabba på skalningen och monetiseringen redan från början.

PPS. Detta hittade jag i den tidigare nämnda värderingen av apportegendomen: “Denna produkt (elektroniska prislappar) har en betydligt kortare väg till marknaden jämfört med andra produkter som utvecklats av företaget, såsom storpaneliga paneler och lätta strömbrytare, på grund av avsaknaden av atmosfäriska faktorer som minskar cellens stabilitet, vilka förekommer i de ovan nämnda applikationerna. När det gäller solcellsmoduler är utmaningen för Saule-teknologin att överföra de uppmuntrande tekniska parametrarna från cellnivå till en skalbar, stabil och prisvärd teknologi på modulnivå.”

3 gillningar

Ja, det låter realistiskt. Pressmeddelanden betonar lätt bättre energiutbyte än kiselceller, men att överföra en liten testcell till en försäljningsprodukt är en längre väg. (För att vara rättvis gäller detsamma för kiselpanelernas rekord; labprodukter kan kräva för stora investeringar i produktionslinjen för att försäljningsprisets premium ska täcka kostnaderna.) Ur ett affärsperspektiv är begränsningen inte nödvändigtvis ett hinder, men användningsområdet begränsas till nischområden.

Jag säger inte att jag inte skulle kunna köpa perovskitpaneler för markmontering om det är enkelt och säkert att byta dem. Med nuvarande elpriser är en timmes arbete vartannat år ingen stor sak om processen är enkel för kunden och de gamla panelerna kan returneras till tillverkaren. Om ekvationen är lönsam för tillverkaren är en annan fråga…

3 gillningar

Jag försökte gräva lite mer information om detta. Någon gång under 2021 togs ett strategiskt beslut att för närvarande fokusera på marknaden för elektroniska prislappar, eftersom marknadens storlek räcker gott och väl både i Polen och naturligtvis på andra håll, och produkten är förmodligen mest redo att lanseras.

Samtidigt lägger man säkert långa dagar på att forska kring de andra utannonserade produkterna, och dessutom (enligt min uppfattning är det ingen av dem som finns på sidorna): “Företaget har också fått finansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden för att forska om en transparent, flexibel elektrod med barriäregenskaper för användning inom optoelektronik. Projektets strategiska mål är att ta fram en barriärfilm med en elektriskt ledande elektrod. Projektet kommer att resultera i en ekonomisk lösning till ett konkurrenskraftigt pris, med stor potentiell inverkan på den flexibla elektronikindustrin.”

Det bästa jag hittade att lägga till här om ämnet vi diskuterade var en kommentar till en Youtube-teaser: “… it is highly resistant to weather conditions, it can withstand hailstorms or strong winds.” Och i den videon, i alla fall då, kanske det strategiska huvudfokuset på prislappar kom efteråt, talar man om industriell produktion/kommersialisering som skulle göras/startas 2021 även för alla dessa utomhuspaneler och produkter, så det är nog inte så långt ifrån att deras hållbarhetsegenskaper uppfyller de nödvändiga standarderna. Jag håller dock med Saule om att man inte ska börja med allt på en gång från början, utan fokusera på en spets.

Redigerat industriell produktion → industriell produktion/kommersialisering.

1 gillning

Med hållbarhet menar jag den interna fysikaliska strukturen hos perovskiten, som inte förblir stabil över tid, utan permanent förlorar sin förmåga att producera elektricitet. Såvitt jag förstår är utmaningen densamma för olika perovskitföreningar, och trots omfattande forskning har ingen silverkula ännu hittats.

Den som hittar en kostnadseffektiv lösning skulle göra mänskligheten en liknande tjänst som LED-uppfinnaren gjorde – gammal teknik skulle ersättas med en produkt som är en storleksordning effektivare!

Att “paketera” panelen i en väderbeständig form bör inte vara svårt, eftersom den kiselbaserade panelen redan är hållbar i sin glas-/aluminiumstruktur och tål hårda vind- och snölaster.

Jag kanske redan har floodat tråden för mycket med meddelanden som dansar runt ämnet, så en bra sammanfattning av perovskitens utmaningar finns i artikeln nedan. Jag rekommenderar att du följer webbplatsen i övrigt också, om du är intresserad av utvecklingen inom solenergi på olika fronter.

3 gillningar

Ju fler solpaneler som installeras, desto viktigare blir det att hitta alternativ till traditionella kiselpaneler.

För närvarande, till exempel i Finland, i solcellsparker av typen “taket fullt på Prisma” utgör solpanelernas andel av investeringen mindre än hälften. Resten av kostnaderna fördelas mellan stativ, kabeldragning, växelriktare och installationsarbete. Ju mindre anläggningen är, desto större blir andelen för växelriktare och arbete. Av solpanelens kostnader är en stor del troligen aluminiumram, glas, kabel, frakt med mera, vilket finns åtminstone i viss mån även i perovskitpaneler.

I stora markmonterade system är panelkostnaden mer betydande, och å andra sidan är utbytesarbete och andra underhållskostnader för panelerna billigare i dessa.

Om “solpaneler” börjar installeras på ytor som persienner och kopplas till fastigheters elsystem, skulle dessa sidokostnader vara oproportionerligt höga.

Entusiaster har byggt olika typer av vridbara panelfästen. Ju dyrare solpanelerna är, desto mer lönar det sig att investera i dessa dyra monteringsställningar. Med undantag för de senaste två åren har priserna på traditionella solpaneler kontinuerligt sjunkit, och därmed lönar det sig allt mindre att investera extra för att optimera panelernas orientering.

2 gillningar

Jag vet inte om vi pratar om samma sak, men här är vad man pratar om när det gäller Saules persienner. Jag förstod att du pratade om att limma dem över vanliga persienner eller liknande, men från den länken kan man tydligt se vilken typ av produkt det är och även specifikationerna. Jag vet inte om dessa nödvändigtvis passar i varje hem, men i större kontorsbyggnader, till exempel de nämnda Prismabutikerna, varför inte? Jag vet inte om vanliga persienner har en liknande effekt, under den senaste värmeböljan kändes det åtminstone inte så, men på Saules hemsida står det specifikt: “They will not only provide an additional energy output but also reduce heating and air-conditioning costs, providing thermal insulation of the building.”

Det är också intressant att licenspriserna för just persienner också var synliga där: 250k-550k EUR för en femårig licens, och minst 3 länder. Till exempel verkar Skanska vara en typ av licensköpare och återförsäljare av Saules produkter i Norden, och har samarbetat med dem i några år. Detta ger ytterligare ledtrådar för aktievärdering och annat. Saules marknadsvärde är för närvarande ca 60 miljoner euro. Det skulle vara intressant att veta hur mycket det skulle vara om det vore noterat på en börs som allmänheten har tillgång till och där medvetenheten därmed skulle vara större. Ingen investeringsrekommendation, jag tänker bara högt.

Jämfört med vanliga kiselbaserade paneler har Saules produkter fördelar som vertikal installation, energisamling även från “lampans ljus”, ett bredare vinkelområde för ljus (med kiselpaneler är det tydligen mycket exakt när och i vilken vinkel de samlar in energi?), och många andra.

@ In_Der_Esche Jag hittade också en mer detaljerad länk till bil-“taket” - https://www.port4car.com/. Jag har inte kompetensen att jämföra med andra lösningar - hur ser det ut i kunniga ögon? Bredt temperaturområde för drift, och klarar 20 000 laddningar, hur är de andra specifikationerna?

Oavsett om persiennerna sitter mellan fönstren eller på utsidan är sidokostnaderna för kabeldragning med mera alltid betydande.

Om fönsterstorleken till exempel vore två kvadratmeter och panelens effektivitet vore i samma storleksordning som kiselbaserade paneler och persiennerna inte hölls helt öppna utom under skymningen, skulle solpanelerna på ett fönster producera i storleksordningen 200–400 kWh/år. Detta förutsatt att väderstrecket är någorlunda okej och att det inte finns betydande skuggning. Om elpriset till exempel är 0,1 €/kWh, skulle årsavkastningen vara cirka 30 euro. Om solpanelsfunktionen på en sådan persienn skulle kosta extra, till exempel 300 euro, skulle den direkta återbetalningstiden vara 10 år. Om man sedan räknar in kabeldragning, växelriktare med mera, skulle återbetalningstiden snabbt mer än fördubblas.

Ja, traditionella kiselpaneler har även i Finland installerats på vertikala ytor under lång tid. Inte ens en kiselpanel är kräsen med avseende på vilken riktning ljuset kommer ifrån eller ens vad som fungerar som ljuskälla. Ljusmängden är det som avgör.

Detta flerfamiljshus i Viks torde vara den första “större” installationen där paneler monterats på fasaden. Såvitt jag vet är de 20 år gamla panelerna fortfarande i bruk: https://www.napssolar.fi/2017/09/25/as-oy-salvia-viikki-helsinki-24-kwp/

2 gillningar

Jag förstår att antalet laddningar och driftstemperaturen hänvisade till batteriets livslängd. När det gäller solpaneler kan man inte tala om “laddningar”, eftersom panelen är i drift 24/7?

Baserat på webbplatsen skulle den nuvarande versionen av carporten använda en traditionell solpanel (tunnfilm?) och version 2 skulle använda en perovskitpanel. Webbplatsen anger inte tydligt när version två kommer att lanseras. Jag antar att man inte ska hålla andan för det.

Red: Företagets material skulle överhuvudtaget kunna vara tydligare. Paneltillverkare som har funnits längre har lättillgängliga tekniska specifikationer, så man behöver inte gissa vad produkten gör och hur länge.

1 gillning

Bil carportar med solpaneler på taken är inte direkt en ny uppfinning. Med en enkel bildsökning på Google hittar man massor av bilder på olika implementeringar. Om man vill kan man installera en laddstation för elbilar i en sådan carport och till och med ett batteri där elen från panelerna lagras när bilen inte laddas.

Som ett tillägg till diskussionen ovan framkom det att Saule på kort sikt siktar på solpaneler som kan installeras på exempelvis lager och andra tak som inte tål vikten av vanliga solpaneler. Dessutom är fasader ett intresseområde, och Saule försöker nu få finansiering även för byggnadsintegrerad solelproduktion för att kunna skala upp ordentligt.

Q2/22 är ute från Saule. I mina ögon ganska väntat; de går minus, men kassan är på en mycket bra nivå. Avtal har enligt min mening tecknats väl, och nu gäller det bara att få ut produktionen. Tydligen samarbetar de även med Google Cloud i flera olika ärenden och från båda håll.

Ett intressant tillägg för mig var ett avtal där Saule levererar strömbrytare utrustade med perovskitelement till en kund. Här lyftes garantin fram: 2 år för installationen och 10 år för komponenter och aluminiumkonstruktioner! Åtminstone inomhus verkar produkten hålla/förväntas hålla. Å andra sidan ges en 24 månaders garanti för elektroniska prislappar, om jag läser översättningen rätt.

Saule publicerade igår en artikel skriven tillsammans med några andra och ett rekord i verkningsgrad inomhus (31 %): Länk till Twitter .

Saules Q2-rapport: https://sauletech.com/wp-content/uploads/2022/08/SLT_SSF-za-IIQ2022.pdf.

1 gillning