Mercedes-Benz - bilbranchens værdiaktie

Hej alle!

Dette forum mangler en tråd om Mercedes-Benz, og på grund af virksomhedens interessante situation mener jeg bestemt, at der burde være en. Mercedes har været i min portefølje i tre år, og jeg har regelmæssigt øget min beholdning. Til at starte med skal det siges, at min interesse for Mercedes-Benz kun er på investeringsfronten, og jeg er på ingen måde fan af bilmærket. Det er derfor meget usandsynligt, at jeg nogensinde vil finde et af virksomhedens produkter i min indkørsel, men aktierne vil sandsynligvis være i min portefølje i meget lang tid. Efter min smag er Mercedes-biler for dyre køretøjer, og deres design har heller aldrig rigtig tiltalt mig. Jeg er klar over, at jeg med mine præferencer ikke repræsenterer flertallet af befolkningen, og for eksempel i Finland er Mercedes-Benz både mænds og kvinders drømmebil. Her er en relativt ny graf fra Iltalehti om emnet:

Som investor er jeg en værdi- og udbytteinvestor. Jeg forsøger at finde virksomheder, der vokser og er i stand til at øge deres udbytte fremover. Mercedes-Benz passer fremragende ind i denne kategori sammen med et par andre bilproducenter (måske åbner jeg en tråd om disse producenter senere). To ting tiltrækker mig ved virksomheden: den økonomiske situation og strategien. Baseret på den økonomiske situation er Mercedes en meget lavt vurderet virksomhed. Markedsværdien var ved sidste fredags lukkekurs kun 79 milliarder euro. Virksomheden er nettogældfri, og nettokassen er på 31,7 milliarder euro. Billedet nedenfor viser nøgletallene for 2023:

Mercedes-Benz’ P/E er 5,5, og udbyttet, der udbetales til foråret, er 7%. Mercedes investerer massivt i produktudvikling, men på trods af dette var nettokasseflowet for 2023 11,3 milliarder euro. I indeværende år er kasseflowet ifølge guidance 8,5-10 milliarder euro. Da kassen er meget robust, og investeringerne ikke forventes at eksplodere i de kommende år, vil hele kasseflowet blive distribueret til ejerne gennem udbytte og tilbagekøb af egne aktier. Mercedes-Benz har guidet, at udbyttet vil stige i de kommende år. Der er igen allokeret et betydeligt beløb til tilbagekøb af egne aktier. For næsten præcis et år siden blev et tilbagekøbsprogram på fire milliarder euro lanceret. Af dette program er der stadig 1,9 milliarder euro ubrugt, og forventningen er, at programmet afsluttes i tredje kvartal i år. Herefter starter et opfølgende program på tre milliarder euro, som afsluttes i andet halvår af 2025. Det er derfor klart, at tilbagekøbene accelereres, og det er meget sandsynligt, at tilbagekøbsprogrammerne vil fortsætte også efter juli 2025. Samlet set er der indtil videre bemyndigelse til at købe 10% af aktiekapitalen. Her er de nævnte punkter fra en slide i investorpræsentationen:

Med hensyn til de finansielle tal har jeg også primært anset Mercedes-Benz’ strategi for at være klog. En stor ændring er naturligvis elektrificeringen af transport, men jeg har været pessimistisk med hensyn til hastigheden. Mercedes har en meget stærk position inden for forbrændingsmotorer i de højere prisklasser, og dette marked forsvinder ikke i den nærmeste fremtid. Det nuværende forventede vækstdyk i efterspørgslen efter elbiler kommer de mere konservative bilproducenter til gode. Mercedes-Benz har også reageret på dette og meddelt, at milepælene for elektrificering vil blive udskudt med et halvt årti: Mercedes siirtää sähköistämistä tuonnemmas – Polttomoottorimallien tuotanto ja kehitys jatkuu | Kauppalehti . Selvom jeg slet ikke er begejstret for dette, antager jeg, at det kommende Europa-Parlament og de politiske forhold i USA ikke vil accelerere elbiler (eller den grønne omstilling generelt).

I løbet af min ejertid af aktien har Mercedes-Benz foretaget to større strategiske træk. Da jeg købte de første aktier, var virksomhedens navn Daimler. Lastbilsdivisionen blev udskilt i et separat selskab, og navnet ændredes. Jeg solgte hurtigt disse aktier, jeg modtog, og geninvesterede dem i Mercedes-Benz. Den anden store strategiske linje er at fokusere på marginer og bevæge sig mere mod at blive en luksusproducent. Dette betyder, at udbuddet i den billigere ende vil blive neddroslet. Overgangen ses tydeligt i gennemsnitsprisen på solgte biler. Mens den i 2019 var 51 tusind euro, var den i 2023 allerede 74,2 tusind euro. Strategien er desuden beskrevet på denne slide:

I øjeblikket er analytikernes konsensusprognose ifølge Marketscreener omkring 83,74 euro. Den laveste kursmål er 60 euro, og den højeste er 125 euro. Vurderingsmultiplerne er lave sammenlignet med andre europæiske bilproducenter, men jeg ville se (eller håbe), at der kommer en ændring på dette område. Det ser nemlig slet ikke ud til, at traditionelle bilproducenter er ved at svinde ind i de kommende år. Denne antagelse har allerede ganske pænt afspejlet sig i Toyotas kurs i år.

62 Synes om

Det kunne unægtelig være interessant. En anden ret interessant er BMW.

Aktierne er værdisat helt i bund, men forretningen har kørt ganske godt, hvis man ser på tallene, og efter min mening er skiftet mod luksus den rigtige strategi. (Ps. når man ser på producenternes tal, bør man ikke lade sig forvirre af gælden fra finansieringssegmentet – man får et mere retvisende billede ved at kigge på industri-tallene (industrial-tal)).

Kineserne kommer, og jeg tror selv på, at elektrificering er fremtiden. Men Mercedes og BMW har allerede sendt gode EV-modeller på gaden, i hvert fald ifølge anmeldelserne.

Og måske vigtigst af alt – jeg ser, at de har en stor brandværdi. Mercedes har sandsynligvis et af de mest værdifulde brands i bilindustrien, kun overgået af måske Ferrari og et par andre. Her er det svært for kineserne at konkurrere – den historie, et luksusbrand kræver, skabes ikke ud af den blå luft. De rige kinesere køber vel også Mercedes og Ferrarier. Luksussegmentet kan være et beskyttet sted i branchens turbulens.

Det vigtigste er selvfølgelig at kunne fortsætte med at lave flotte biler af høj kvalitet, som er på mindst samme niveau som udfordrernes. Men så vidt jeg forstår, er det stadig lykkedes for både Mercedes og BMW.

11 Synes om

https://www.visualcapitalist.com/most-valuable-brands-in-2024/

Brandværdier. (Jeg ved dog ikke, om det på nogen måde er pålidelige data.)

4 Synes om

Brandmæssigt er Mercedes virkelig billig. Efter hukommelsen havde BMW lidt bedre produktionsmarginaler, men jeg ser, at Mercedes har en større evne til at prissætte højere. Dette kunne også gavne de nuværende ejere af biler med stjernen, da det sandsynligvis også ville øge værdien af brugte biler.

Jeg ser, at Mercedes i øjeblikket er i en lignende situation som den, Gucci var i før Tom Ford. Brandet udvandes med de nuværende løsninger.

Jeg vil fortsætte med at følge udviklingen. Tak for tråden!

5 Synes om

Det føles bare sådan for dem, hvis de ikke har råd til det :wink: :smile: :+1:. Som ved et tilfælde skal vi besøge Mercedes-museet i morgen, når vi er på vej tilbage til Finland fra Sydeuropa, spørg ikke hvorfor…
Vi når ikke Porsche-museet :cry:.
https://www.mercedes-benz.com/en/art-and-culture/museum/
Jeg har ikke en Mercedes i øjeblikket, men det bliver nok den næste, så meget går den “svenske”… Håkan-sofa mig på nerverne…

4 Synes om

Jeg har regnet lidt mere præcist på tempoet for tilbagekøb af egne aktier, og det står klart, at tempoet skal mangedobles, hvis målene skal nås. Mercedes har en utrolig overskuelig hjemmeside til at følge disse opkøb: https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/ . Noget tilsvarende burde alle andre, der køber egne aktier tilbage, også have.

Sidste år faldt antallet af aktier med 2,7 %, og det kostede 1,9 milliarder euro. Dermed kostede én procent af aktiekapitalen 700 millioner euro. Der var altså 2,1 milliarder tilbage fra det oprindelige tilbagekøbsprogram, og snart udvides programmet med tre milliarder, hvilket bringer det samlede beløb op på 5,1 milliarder. Hvis aktiekursen forbliver omkring det nuværende niveau, kan der med dette resterende tilbagekøbsprogram erhverves 6,5-7 % af aktiekapitalen. Det samlede antal kan altså i bedste fald nærme sig maksimumgrænsen på 10 %.

Det er dog også muligt, at kursen vil stige netop på grund af tilbagekøbsprogrammet. Der skal indsamles så store mængder aktier fra markedet for at nå målene. På det seneste har de daglige opkøbsmængder ligget på omkring fem millioner euro. Dette tempo kan ikke fortsætte, da disse tilbagekøbsprogrammer skal afsluttes senest den 2. juli 2025. Der er cirka 310 børsdage tilbage til det tidspunkt. Det betyder, at den daglige opkøbsmængde fra nu af skal tredobles til 15 millioner, for at det afsatte beløb kan blive brugt inden midten af næste år. Hvis man holder dette op mod den gennemsnitlige daglige omsætning, svarer det til omkring 8 % af den.

13 Synes om

Tirsdag offentliggjorde Mercedes sit resultat for første kvartal, som var forventet svagt. Der kom ingen positive overraskelser, så kursen bakkede et par procent sammen med andre europæiske bilaktier. Den mest interessante del for mig var opdateringen af tidsplanen for tilbagekøb af egne aktier:

Kuva6

Fra i dag bør der være et nyt gear i tilbagekøbene. Over en periode på fem måneder skal der købes aktier for 1,7 milliarder, så de daglige opkøb vil sandsynligvis stige fra fem til over femten millioner.

4 Synes om

Er der nogen, der har solgt Trucks-aktier modtaget fra det split, der fandt sted for et par år siden?

Jeg solgte selv de førnævnte aktier sidste år, og nu skal jeg finde anskaffelsesprisen for de Trucks-aktier til min selvangivelse.

1 Synes om

28 euro var åbningsprisen. Det oplyste jeg selv, da jeg solgte.

1 Synes om

I sidste uge satte Mercedes for alvor fart på deres aktietilbagekøb. Der købes nu aktier med en hastighed på cirka en million om dagen, hvilket betyder, at det daglige samlede beløb har været lidt under 70 millioner euro. Dette svarer til en tredjedel af den samlede daglige handel.

Kuva7

På Mercedes’ hjemmeside er overvågningen af disse tilbagekøbsprogrammer blevet forbedret, og man kan nu se status for begge programmer hver for sig. https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/

Selvom tilbagekøbsprogrammet kører for fuld fart, har kursen været nedadgående i kølvandet på resten af sektoren.

1 Synes om

Teemu Liila og @Heikki_Keskivali diskuterede Mercedes og BMW som investeringsobjekter :slight_smile:

I dette afsnit sammenlignes de tyske legender fra bilverdenen, Mercedes-Benz og BMW, som investeringsobjekter.

Emner:

00:00 Intro 02:40 Historien om BMW 03:44 Historien om Mercedes-Benz 08:00 Udviklingen i bilindustrien 10:16 Forskelle mellem brands 13:52 Selskabernes forretningssegmenter 15:19 Elektrificering af bilindustrien 17:07 Værdiansættelser 22:40 Hvilken vælger Heikki og Teemu til deres konkurrenceporteføljer?

6 Synes om

Interessant åbning. Jeg har selv været med siden 2020, da jeg har arbejdet i virksomheden siden 2019, og siden 2020 har jeg kunnet købe aktier til medarbejderpris, hvilket består af en flad rabat og brug af “før-skat”-midler til aktiekøb. Jeg ville købe næsten hvad som helst på de betingelser, men Mercedes som bilproducent er i forvejen en interessant case netop af de ovennævnte grunde.
Angående brandværdien vil jeg kommentere, at det ikke kan betale sig at tænke så meget over, hvem i Finland der vil eller ikke vil købe disse biler. Det største marked er Kina, og der har Mercedes været det mest eftertragtede brand siden 90’erne; nogle husker måske, hvordan Nokia-chefer i sin tid blev modtaget i lufthavnen i S-klasse-biler osv.

P/E-værdien er selvfølgelig latterligt billig, men sådan plejer det jo ofte at være for cykliske selskaber. På den anden side modvirker fokusset på biler i den højere prisklasse til en vis grad ulemperne ved cyklikalitet; de rige har råd til biler selv i dårlige tider.

I år har en af udfordringerne været leveringsproblemer med 48-volts batterier fra Bosch, hvilket har ført til nedjusteringer og har sendt den pågældende underleverandør i kategori Ø. Det kommer de også over, men den slags små irritationer kan opstå når som helst i en anden form.

Udbyttet er solidt og en stor del af hele investeringscasen. Hvis jeg boede i Finland, ville jeg måske springe aktien helt over, da Tyskland tilbageholder de fulde 25 %, og man skulle søge de 10 % tilbage gennem bureaukrati over tid. Da jeg bor i Tyskland, fungerer det korrekt for mit vedkommende, men jeg må genoverveje situationen igen på et tidspunkt, hvis jeg flytter fra landet.

12 Synes om

Man kan godt finde ud af at få refunderet for meget indeholdt kildeskat. I dag foregår ansøgningen online. Det sværeste er at få adgang til BOP-portalen, altså Tysklands svar på ”TastSelv”-systemet.

Og så kan Nordnet, som mange foretrækker, ikke bruges som depot for tyske udbytteaktier; blandt andre Nordea og OP kan generere den udbytteskatteattest, som Tyskland kræver.

1 Synes om

Salget hos BMW og Mercedes er faldet betydeligt, især på det kinesiske marked.

Leveringerne af biler fra BMW- og Mini-brandet faldt med 30 procent, og salget hos Mercedes faldt med 13 procent, hvilket delvist skyldes svag efterspørgsel på dyre modeller som S-klassen og Maybach.

Begge selskaber har udstedt nedjusteringer og kan også blive ramt af de skærpede handelsrelationer, såsom Kinas mulige toldafgifter på importerede biler med store motorer. Væksten for elbiler i Europa er aftaget, men BMW’s leveringer af elbiler steg en smule, mens salget af Mercedes’ elbiler kollapsede.

Denne artikel burde ikke være bag en betalingsmur.

2 Synes om

Mercedes havde et par hundrede millioner til overs, da de nåede loftet på 10 % af aktiekapitalen. Det lader til, at den lave aktiekurs overraskede selskabet.

"De sidste aktietilbagekøb blev gennemført den 29.11.2024, og aktietilbagekøbsprogrammerne blev dermed afsluttet.

Ved gennemførelsen af begge programmer blev tærsklen på maksimalt 10 % af den aktiekapital, der blev besluttet på den ordinære generalforsamling i 2020, nået. Det samlede antal aktier i begge aktietilbagekøbsprogrammer i perioden fra 3.3.2023 til 29.11.2024 er 106.933.744 aktier. Der blev i alt erhvervet egne aktier til en pris på 6.803.114.858,09 euro (eksklusive ekstraordinære omkostninger). De erhvervede aktier beholdes som egne aktier og forventes annulleret inden den ordinære generalforsamling i 2025.

Mercedes-Benz Group har til hensigt at anmode om en fornyelse af bemyndigelsen til at tilbagekøbe op til 10 % af aktiekapitalen på den ordinære generalforsamling i 2025."

https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/

7 Synes om

Også festligt, 100 år siden registreringen, der forenede Daimlers tre-takkede stjerne og Benzs laurbærkrans.
Den faktiske fusion fandt sted i juni 1926.

18.2.1925: Et af verdens mest kendte varemærker blev født for 100 år siden 18.2.1925: Yksi maailman tunnetuimmista tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten | Kauppalehti

6 Synes om

Mercedes offentliggjorde sine resultater for sidste år (2024) nu.

Det ser ret dårligt ud. Salget forventes at falde i 2025, EBIT forventes at falde betydeligt, og faste investeringer stiger. Derudover falder udbyttet til 4,3 euro. Et lyspunkt er et aktietilbagekøbsprogram på op til 5 milliarder inden for de næste 24 måneder. Dette vil dog naturligvis ske inden for de grænser, som pengestrømmen tillader, hvad der er tilbage efter udbyttebetalinger og virksomhedskøb.

2 Synes om

Det går ikke godt for Mercedes-Benz, nu advarer selskabet om et markant fald i overskuddet og iværksætter et hårdt spareprogram.

Selskabet frygter, at de amerikanske toldsatser vil stige, hvilket ville svække dets rentabilitet. Faldet i efterspørgslen efter luksusbiler i Kina og det svage europæiske marked vanskeliggør situationen yderligere. Aktiekursen er selvfølgelig faldet, og selskabet agter at reducere produktionsomkostningerne samt introducere nye modeller, såsom den elektriske CLA.

https://x.com/alojoh/status/1892463662511579627

image
image
image
image

6 Synes om

Fandt du information om, hvor de markant stigende investeringer går hen? Bygger de f.eks. nye fabrikker i USA eller lignende?