Hej alle sammen!
Der har manglet en Porsche-tråd her på forummet. Jeg vil med det samme præcisere, at denne tråd handler om Porsche AG (officielt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), hvis ticker er P911. Dette skal ikke forveksles med Porsche SE, som er et børsnoteret holdingselskab, hvis primære ejerandele er Volkswagen og Porsche AG. Hvordan man er endt i denne krydsejerstruktur, går mere end 15 år tilbage, da Porsche forsøgte at overtage hele Volkswagen. Det involverede interessante ejerbevægelser samt stridigheder mellem Piëch- og Porsche-familierne, som det sandsynligvis ikke er nødvendigt at diskutere yderligere i denne sammenhæng. Man kan selv sætte sig ind i dem, for eksempel via Wikipedia. Det vigtigste er, at ejerforholdene i øjeblikket er nogenlunde fornuftige, og de fremgår af det vedlagte diagram:
Porsche startede sin børsrejse i slutningen af september 2022, efter at Volkswagen børsnoterede dets aktier i en aktieemission. Efter min mening gjorde Volkswagen i sidste ende en dum bevægelse set fra deres egen side, og timingen af børsnoteringen blev også forsinket så meget, at de mest vilde priser for Porsche ikke blev opnået. Volkswagen har ikke rigtig gjort noget fornuftigt med de kontanter, de fik fra børsnoteringen, men som et resultat af det hele er denne luksusbilproducent nu et uafhængigt børsnoteret selskab. Siden sidste år er uafhængigheden vokset, da de økonomiske relationer med moderselskabet er blevet afklaret.
I min egen portefølje har jeg gennem årene haft både Porsche SE (en frygtelig kronisk værdifælde) og Volkswagen (har altid skuffet mine forventninger). Jeg har fulgt Porsches børsrejse meget nøje hele tiden. På tidspunktet for aktieemissionen var jeg ikke i stand til at købe aktier, og da kursen startede en ret voldsom stigning, konkluderede jeg, at selskabet ikke rigtig passede til min strategi. Kursen er dog faldet, og i midten af januar i år konkluderede jeg, at aktien var på købsniveau i forhold til mine egne parameterpræferencer. Udbytteafkastet er indtil videre for lille, men forventes at vokse. Baggrunden for min købsbeslutning var både selskabets stærke økonomi og efter min mening gunstige fremtidsudsigter. Jeg kan også godt lide Porsches produkter, selvom jeg ikke har nogen direkte kontakt med dem, udover at jeg har brugt meget tid på at rode med en motor designet af Porsche.
Den stærke økonomi fremgår af Porsches årsregnskab, der blev offentliggjort i dag, hvis vigtigste tal er her:
De seneste finansielle tal og investorpræsentation kan findes her: Financial Information | Porsche AG .
Porsche er en yderst rentabel bilvirksomhed, og dens P/E er 15,9 ved dagens lukkekurs. Markedsværdien er omkring 82 milliarder euro, hvilket er meget på linje med en anden sportsvognsproducent, Ferrari, hvis markedsværdi er 75 milliarder euro. Ferraris værdiansættelse er i en helt anden klasse med en P/E-multipel på 56. Sammenlignet med Ferrari er Porsche i øjeblikket meget moderat prissat, selvom Porsche er dyr sammenlignet med andre tyske bilproducenter. Analytikernes konsensus for kursmål er i øjeblikket 95 euro, men jeg ville forvente, at de stiger i forbindelse med dagens årsregnskab. Aktiekursen var i hvert fald i god form og endte med et plus på 11,47%.
Porsches salg har været meget godt, taget i betragtning at det er et ret dyrt produkt. Udviklingen i salgsmængder fremgår af følgende tabel:

Det indeværende år bliver ikke et stort vækstår, da vejledningen var meget flad:
Årsagen til nulvæksten er relateret til fornyelsen af modelprogrammet. Alle modeller er enten lige blevet fornyet eller er snart ved at blive det. Cayenne og Macan er lige nu i en sådan limbo, og den nye 911, der er vigtig for imaget, præsenteres midt på året. Selskabets egen antagelse er, at salgsmængderne vil stige efter lanceringerne. Jeg tror ikke, de tager fejl i den henseende. Porsches forretningslogik er ikke den samme som masseproducenternes, og denne producent vil ikke deltage i biludsalg. Det er interessant, at Porsche i øjeblikket vurderes som det mest værdifulde brand blandt luksusprodukter: Brandirectory