Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Hej alle sammen!

Der har manglet en Porsche-tråd her på forummet. Jeg vil med det samme præcisere, at denne tråd handler om Porsche AG (officielt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), hvis ticker er P911. Dette skal ikke forveksles med Porsche SE, som er et børsnoteret holdingselskab, hvis primære ejerandele er Volkswagen og Porsche AG. Hvordan man er endt i denne krydsejerstruktur, går mere end 15 år tilbage, da Porsche forsøgte at overtage hele Volkswagen. Det involverede interessante ejerbevægelser samt stridigheder mellem Piëch- og Porsche-familierne, som det sandsynligvis ikke er nødvendigt at diskutere yderligere i denne sammenhæng. Man kan selv sætte sig ind i dem, for eksempel via Wikipedia. Det vigtigste er, at ejerforholdene i øjeblikket er nogenlunde fornuftige, og de fremgår af det vedlagte diagram:

Porsche startede sin børsrejse i slutningen af september 2022, efter at Volkswagen børsnoterede dets aktier i en aktieemission. Efter min mening gjorde Volkswagen i sidste ende en dum bevægelse set fra deres egen side, og timingen af børsnoteringen blev også forsinket så meget, at de mest vilde priser for Porsche ikke blev opnået. Volkswagen har ikke rigtig gjort noget fornuftigt med de kontanter, de fik fra børsnoteringen, men som et resultat af det hele er denne luksusbilproducent nu et uafhængigt børsnoteret selskab. Siden sidste år er uafhængigheden vokset, da de økonomiske relationer med moderselskabet er blevet afklaret.

I min egen portefølje har jeg gennem årene haft både Porsche SE (en frygtelig kronisk værdifælde) og Volkswagen (har altid skuffet mine forventninger). Jeg har fulgt Porsches børsrejse meget nøje hele tiden. På tidspunktet for aktieemissionen var jeg ikke i stand til at købe aktier, og da kursen startede en ret voldsom stigning, konkluderede jeg, at selskabet ikke rigtig passede til min strategi. Kursen er dog faldet, og i midten af januar i år konkluderede jeg, at aktien var på købsniveau i forhold til mine egne parameterpræferencer. Udbytteafkastet er indtil videre for lille, men forventes at vokse. Baggrunden for min købsbeslutning var både selskabets stærke økonomi og efter min mening gunstige fremtidsudsigter. Jeg kan også godt lide Porsches produkter, selvom jeg ikke har nogen direkte kontakt med dem, udover at jeg har brugt meget tid på at rode med en motor designet af Porsche.

Den stærke økonomi fremgår af Porsches årsregnskab, der blev offentliggjort i dag, hvis vigtigste tal er her:

De seneste finansielle tal og investorpræsentation kan findes her: Financial Information | Porsche AG .

Porsche er en yderst rentabel bilvirksomhed, og dens P/E er 15,9 ved dagens lukkekurs. Markedsværdien er omkring 82 milliarder euro, hvilket er meget på linje med en anden sportsvognsproducent, Ferrari, hvis markedsværdi er 75 milliarder euro. Ferraris værdiansættelse er i en helt anden klasse med en P/E-multipel på 56. Sammenlignet med Ferrari er Porsche i øjeblikket meget moderat prissat, selvom Porsche er dyr sammenlignet med andre tyske bilproducenter. Analytikernes konsensus for kursmål er i øjeblikket 95 euro, men jeg ville forvente, at de stiger i forbindelse med dagens årsregnskab. Aktiekursen var i hvert fald i god form og endte med et plus på 11,47%.

Porsches salg har været meget godt, taget i betragtning at det er et ret dyrt produkt. Udviklingen i salgsmængder fremgår af følgende tabel:

Kuva4

Det indeværende år bliver ikke et stort vækstår, da vejledningen var meget flad:

Årsagen til nulvæksten er relateret til fornyelsen af modelprogrammet. Alle modeller er enten lige blevet fornyet eller er snart ved at blive det. Cayenne og Macan er lige nu i en sådan limbo, og den nye 911, der er vigtig for imaget, præsenteres midt på året. Selskabets egen antagelse er, at salgsmængderne vil stige efter lanceringerne. Jeg tror ikke, de tager fejl i den henseende. Porsches forretningslogik er ikke den samme som masseproducenternes, og denne producent vil ikke deltage i biludsalg. Det er interessant, at Porsche i øjeblikket vurderes som det mest værdifulde brand blandt luksusprodukter: Brandirectory

37 Synes om

Her er endnu et godt tre timer langt afsnit om Porsche fra Acquired

6 Synes om

Tak for det krydsejerskabsdiagram, jeg kunne ikke finde hoved eller hale i det setup bare ved at læse selskabernes meddelelser :grin:

2 Synes om

Det var godt nok en indviklet affære, men det var endnu mere forvirrende at gennemskue, hvordan euroerne bevæger sig mellem kontiene i denne udskillelse. Altså hvordan Porsches kassebeholdning egentlig ender med at se ud. Jeg nåede ikke frem til en endelig forståelse, før selskabet meddelte, at transaktionerne var afsluttet.

Med hensyn til ejerstrukturen mener jeg, at det vigtigste er at bemærke, at kun 12,5 % af Porsches aktier er frit omsættelige. Porsche SE’s og Volkswagens ejerandele flytter sig ikke, så der handles kun aktier for en værdi af lidt over 10 milliarder.

2 Synes om

Selvom det måske falder lidt uden for trådens emne, kan du så sige noget om, hvad den forklarende faktor er? Hvorfor er Porsche SE en kronisk værdifælde? Med de ejerandele burde markedsværdien vel ligge tæt på 0,31 * 65 + 0,125 * 81 = 30 milliarder, men i virkeligheden er den 15 milliarder. Hvorfor? Burde dette ikke på et tidspunkt føre til enten en meget høj udbytteprocent eller en konstant voksende kassebeholdning?

Og en lignende overvejelse gælder naturligvis for Volkswagen. Dets markedsværdi er 65 mia. og ejerandelen i Porsche er 59 mia. værd, og nettokassen er 40 mia. Giver det ingen mening?

3 Synes om

https://www.tradingview.com/news/reuters.com,2024:newsml_L3N3FQ3S7:0-vehicle-software-maker-applied-intuition-raises-250-mln-from-porsche-others/
Porsches kursudvikling er også i en interessant fase, og jeg har selv ventet længe på, at bunden blev fundet. Nu begynder det at se sandsynligt ud, at 72 kunne være det, så længe resultatet fra kvartalsregnskabet lige bliver tygget igennem af markedet. EV er omkring 88 mia., med en gæld på 10,5 mia.

Jeg ser personligt, at Porsche/Ferrari er den type bilproducenter, hvis biler med forbrændingsmotor stadig vil have efterspørgsel i lang tid, hvis lovgivningen er fleksibel i forhold til tidsfristerne. Elektrificering kræver kapital, og her skal man naturligvis lykkes i første forsøg. Der er altid efterspørgsel på kvalitet.

1 Synes om

Tak for åbningen af tråden. Understøtter grafen ikke netop køb af Volkswagen-aktier, når man tænker på, at man inden for ca. 6 måneder har kunnet købe Volkswagen VOW3-aktien til under 100 €? Ved at købe Volkswagen får man del i Porsche P911-succesen. Peter Seligson har i det mindste promoveret VOW3 som en gratis aktie, når man tænker på alt det, man får gennem ejerskabet.

1 Synes om

Efter min mening giver Volkswagens markedsværdi ingen mening, men faldet i Porsche SE er lettere at forstå. Det er ganske vist en vild “rabatprocent”, men bagved ligger Porsche SE’s dårligt timede træk i forhold til Porsche AG’s børsnotering (IPO). For at Porsche SE kunne tegne de Porsche AG-aktier, var selskabet nødt til at stifte massiv gæld. Dette skete netop, da renterne for alvor begyndte at stige. Tidligere var Porsche SE et gældfrit selskab. Porsche SE har ingen problemer med sin gæld, men den er selvfølgelig en belastning i øjeblikket.

Ja, det synes jeg også, det understøtter, men alligevel virker Porsche heller ikke overvurderet. I Volkswagen-tråden skrev jeg netop om denne uforståelige situation. Som det fremgår af diagrammet, ejer Volkswagen 75 % af aktierne i det børsnoterede Porsche AG. Beregnet ud fra den nuværende kurs er værdien af disse aktier over 59 milliarder euro. Hele Volkswagens markedsværdi er 65 milliarder til den nuværende kurs. Volkswagens nettokassebeholdning er 40,3 milliarder. Derudover får man ved at købe aktien en andel i bilforretningen, som genererer 18 milliarder euro i overskud årligt.

Men ikke mere om denne situation i denne tråd.

3 Synes om

Lad os vende tilbage til nyhederne og analytikeropdateringerne efter Porsches arrangement i Leipzig.

I avisernes overskrifter blev der især lagt mærke til det gode salg af den fuldt elektriske Macan. Ifølge Oliver Blume har E-Macan allerede modtaget over 10.000 bestillinger, og de opstillede forventninger er klart blevet overgået.

Ved analytikermødet var der også mange spørgsmål og en 45-minutters Q&A-session. Her er de direkte links til lydoptagelsen af Porsches Analyst and Investor Conference 2024-præsentation samt Q&A og slides, hvis man ønsker at vende tilbage til dem senere.

https://investorrelations.porsche.com/en/annual-call-2024

Porsches forsigtige rentabilitetsudsigter for 2024 syntes at være i centrum i Q&A-sessionen. Spørgsmålene kom i denne rækkefølge:

• 2 min. - Goldman Sachs
    • 7 min. - Deutsche Bank
    • 13 min - UBS
    • 16 min. - BNP Paribas
    • 18 min. - HSBC
    • 23 min - Societe Generale
    • 26 min. - Citi
    • 30 min. - BofA
    • 35 min. - Bernstein
    • 40 min. - Stifel

https://a.storyblok.com/f/274296/x/53811f56f0/fy-2023-presentation.pdf

I den lange præsentation på 70 sider findes de økonomiske nøgletal først i den sidste del. Her er et billede af kapitalallokeringen:
Porsche FY2023 - 2

Financial Times offentliggjorde for et par dage siden en kommentar om Porsches situation. Artiklen var i hvert fald i dag frit tilgængelig. I artiklen blev indholdet fra denne uges arrangement kort opsummeret. Desuden fremhævede FT Ferraris gode udvikling sammenlignet med Porsche. Ifølge artiklen kræver succesen for Porsches elbiler et fald i produktionsomkostningerne, og der er stadig et stykke vej endnu. FT mener, at der kræves masser af tålmodighed fra investorerne, som en analytiker fra Bernstein kommenterede.

“Porsche forventer en træg efterspørgsel efter elbiler i år og forudser en udbredelse så lav som 2023-niveauet på 13 procent. Det ser overdrevent konservativt ud, givet at virksomheden har ambitioner om at øge salget af elbiler til 50 procent inden 2025 og har nye elektriske modeller på vej i år, siger analytikere fra Bernstein.”

https://www.ft.com/content/410e33d7-1b30-4453-a6b3-d5c538e0ba02

Af grafen i FT-artiklen kan man se, at Ferraris aktie har udviklet sig ganske pænt siden starten af 2023. Ferrari blev børsnoteret i efteråret 2015, og introduktionsprisen var 53 dollars. På NYSE er aktiekursen over 420 dollars, og siden årsskiftet er den steget med 25 %.

Porsche følges også af det tysksprogede erhvervsmagasin Der Aktionär. I denne uge offentliggjorde magasinet to korte artikler om analytikernes opdateringer. Størstedelen af analytikerne ser ifølge avisoplysningerne ud til at have tillid til, at Porsche i 2025 vil kunne vende tilbage til et normalt rentabilitetsniveau. I artiklerne opsummeres kort anbefalingerne fra analytikere hos Societe Generale, JPMorgan, Goldman Sachs, Bernstein og Deutsche Bank.

I et indlæg fra Morningstar offentliggjort den 15. citeres en analytiker fra Citi. Hendrikse vurderer, at Porsches transformation vil tage tid, og at effekterne på prissætning og rentabilitet ikke vil slå fuldt igennem med det samme. https://www.morningstar.com/news/marketwatch/20240315232/porsches-stock-climbs-as-luxury-brand-touts-dividend-hike-model-launches

“Dette sker nu – men den fulde effekt på prissætning og rentabilitet vil tage tid og vil nu komme fra et lavere udgangspunkt. FY25E burde blive et bedre år med alle produkterne tilgængelige, men det er klart, at FY25E EPS [indtjening pr. aktie] sandsynligvis nu også vil blive lavere. Selvom der kunne opstå en potentiel købsmulighed senere i FY24, tror vi, at mange investorer vil afvente forbedret salgs- og indtjeningsmomentum,” sagde Citi-analytikerne.

Konsensus?
Jeg kiggede her på indholdet af Porsche AG’s investorsider, og på trods af min søgen fandt jeg ikke en liste over analytikere, der følger selskabet, eller en konsensus.

Overskrifter om analytikeropdateringer synes at findes mere omfattende via i det mindste dpa-AFX-nyhedsstrømmen og marketscreener-siden. Derigennem blev der fundet 7 opdateringer fra denne uge og et par opdateringer fra de foregående måneder. På marketscreener-siden er der i alt 15 analytikere listet, som følger Porsche, så omkring halvdelen af konsensus ser ud til at have opdateret deres prognoser i denne uge. Her er en liste i kronologisk rækkefølge:

Porsche AG Konsensus
Broker Analytiker Dato Anbefaling Kursmål (€)
JPMorgan Jose Asumendi 14.3.2024 Køb (Køb) 120 (120)
Oddo BHF Anthony Dick 14.3.2024 Køb 105 (95)
Bernstein Daniel Roeska 13.3.2024 Neutral 88 (90)
Deutsche Bank Tim Rokossa 13.3.2024 Køb (Køb) 100 (100)
Societe Generale Stephen Reitman 13.3.2024 Køb 100
Goldman Sachs George Galliers 12.3.2024 Køb 103
Jefferies Philippe Houchois 12.3.2024 Hold 80
UBS Patrick Hummel 12.3.2024 Køb 104
DZ Bank Michael Punzet 9.2.2024 Køb (Hold) 98 (115)
Barclays Henning Cosman 19.1.2024 Ligevægt 80 (90)
alphavalue Adrien Brasey
Berenberg Romain Gourvil
Citigroup Harald Hendrikse
RBC Tom Narayan
Stifel Daniel Schwarz

[Som kilder Marketscreener (https://www.marketscreener.com/quote/stock/PORSCHE-AG-144458103/news/) og dpa-AFX, hvorfra skærmbilledet nedenfor er taget.

Porsche - dpa-AFX (4)

Som en tilføjelse kan der også nævnes et par ting om Porsche fra Alphavalue.

• Alphavalue startede dækningen af Porsche i oktober 2023. Et kort blogindlæg om opstarten af dækningen kan findes her: https://www.alphavalue.com/Blog/coverage-initation-porsche-ag
  • I starten af marts offentliggjorde Alphavalue en artikel om Porsche, hvor begyndelsen er frit tilgængelig, mens den fulde artikel kun er for kunder. Også i denne artikel fremhæver analytikeren Porsches problemer og vigtigheden af elbilmodellen E-Macan som den første model, der er bygget på Porsches højkvalitets ‘Premium Platform Electric’ (PPE)-arkitektur til elbiler. Selve analysen forbliver bag en betalingsmur i artiklen, så heller ikke denne artikel giver ret meget i forhold til selve aktieanalysen.

https://www.alphavalue.com/Blog/idea-kicker-porsches-e-macan-derived-growth-is-not-worth-a-911-pe

8 Synes om

Et par spørgsmål til dem, der kender virksomheden bedre:

1. Har Volkswagen kommenteret offentligt på den ejerandel på 75 %? Er der planer om at sælge hele positionen / i det mindste en betydelig del?
  2. Hvilken form for ændring i Porsches lønsomhed kan man forvente, når andelen af elbiler (EV) i salget stiger? I 2023 udgjorde BEV-biler tilsyneladende 12,8 % af salget, og for i år guides der mod en andel på 13-15 %. Jeg fandt ikke nogen omtale af EV-segmentets lønsomhed / forventninger i Porsches materiale. Porsche stræber naturligvis efter ret fremragende kapitalafkast også i fremtiden, så det ser ud til, at EV-omstillingen ikke rammer lønsomheden væsentligt.

Virkelig interessant case, og værdiansættelsen er efter min mening i det mindste interessant baseret på disse fundamentale forhold. Det, der bremser begejstringen mest, er netop Volkswagens gigantiske ejerandel i baggrunden.

1 Synes om

Senere i dag offentliggør Porsche sit resultat for første kvartal. Det forventes, at der vil være et fald sammenlignet med sidste år, da salget i øjeblikket er i en bølgedal på grund af modelopdateringer. Den 10. i denne måned var leveringstallene allerede kendt, og de var som følger:

Kuva6

Det øverste viser det samlede antal, og det nederste viser andelen af elbiler.

Min interesse samler sig om kommentarerne vedrørende ordrerne på den nye Macan. Det kan dog være, at der ikke bliver fortalt ret meget om det endnu. De første testkørselsrapporter om denne bil er kommet på YouTube, og baseret på journalisternes begejstring vil jeg antage, at salget kommer godt i gang. Her er for eksempel en relativt omfattende testkørsel:

https://www.youtube.com/watch?v=aG6EZr6uP00&t=999s&ab_channel=savagegeese

Porsche offentliggjorde for godt en uge siden sit resultat for første halvår. Resultatet var som forventet svagt grundet en fornyelse af modelprogrammet. Aktiekursen er faldet i kølvandet på resten af bilsektoren, og i forbindelse med halvårsrapporten faldt den yderligere. Det mest ærgerlige var en nedjustering (profit warning), som skyldtes en force majeure-situation hos en underleverandør af aluminiumsdele som følge af oversvømmelse. Derfor måtte forventningerne (guidance) justeres ned, da de planlagte produktionsmængder ikke kan nås.

I sig selv var halvårsrapporten ganske god og tillidsvækkende læsning. Efter min mening var det vigtigste indspark dette dias fra investorpraesentationen, hvor leveringstallene for de forskellige modeller blev præsenteret:

Kuva7

Man kan tydeligt se effekten af modelfornyelsen på diasset. Mest markant ses fornyelsen i efterspørgslen på Taycan. Det undrer mig slet ikke, da den opdaterede version virker markant bedre sammenlignet med den tidligere. Efter detaljerne om den opdaterede version kom ud, har jeg fundet det lidt mærkeligt, at nogen stadig bestiller den ældre version. Nyheden er allerede blevet testet i Finland:

https://www.youtube.com/watch?v=tZzu8MLhqwE&ab_channel=io-tech

Den fornyede model har fået masser af ros, og senest faldt jeg over denne elbil-banetest fra Tekniikan Maailma, hvor Taycans topmodel fik topkarakter:

Kuva8

Væksten i salget af Cayenne viser tydeligt, at salget stiger igen efter en opdatering. Mest interessant er 911’eren, som formentlig har den bedste margin, og hvis salg bare stiger på trods af modelfornyelsen. De første anmeldelser af den nye ”hybrid”-drivlinje har udelukkende været rosende:
https://www.youtube.com/watch?v=sdLNbqO_59I&ab_channel=savagegeese
https://www.youtube.com/watch?v=Wk7GQnZ5dYg&ab_channel=Hagerty

9 Synes om

Der var engang en fyr X, der kunne lide tyske biler. Ferrari blev børsnoteret i 2015. Fyr X købte Mercedes-aktier. Senere skiftede den samme fyr aktierne til Porsche i forbindelse med IPO’en i 2022. Fyr Y ejede derimod kun Ferrari-aktier. Hvordan gik det? :wink:

5 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja om Porsche.

Porsche fortsætter også med at fremme sit Road to 20-effektiviseringsprogram. I 2024 hjalp programmet betydeligt med delvist at kompensere for de negative virkninger af et udfordrende driftsmiljø på resultatet. I fremtiden vil det blive et centralt redskab til at nå selskabets langsigtede mål om en driftsmargin på over 20 procent.

”I 2025 vil vi igen intensivere Road to 20-programmet med særligt fokus på omkostningsstrukturen,” siger bestyrelsesmedlem med ansvar for finans og IT, Jochen Breckner.

Underoverskrifter:

1. Flere årsager til faldende rentabilitet
  2. Porsche ryster op i sine strukturer
  3. Hvad gør Porsche i USA?
2 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja om Porsches historie, så denne artikel indeholder ikke rigtig nogen aktuel information for investorer, men det er stadig en ret interessant og okay artikel. :slight_smile:

I de seneste år har Porsche stået over for udfordringer, især på elbilmarkedet. Salg af elbilmodellen Taycan faldt i 2024 med hele 49 procent fra året før, og efterspørgslen efter elbiler har ikke levet op til selskabets forventninger.

De globale salgstal har også været faldende, og dette har afspejlet sig i selskabets økonomiske resultat samt aktiekursen. På fem år er aktiens værdi smeltet med næsten 50 procent.

Porsche falder ud af Tysklands DAX-indeks i september og erstattes af Scout24. Porsches aktiekurs er faldet markant på grund af amerikanske biltoldtariffer, svag efterspørgsel i Kina og den langsomme elektrificering.

Virksomhedens ledelse lovede at vende tilbage til DAX snart.

https://www.cnbc.com/2025/09/04/autos-porsche-to-drop-out-of-germanys-dax-index-as-us-tariffs-bite.html

3 Synes om

I Bloomberg-artiklen nedenfor fortælles det, at Porsche har det udfordrende, fordi forsinkelser med dets elbiler, svag efterspørgsel i Kina og amerikanske toldsatser presser resultatet.

Selskabets prognoser er faldet kraftigt, og dets margin i 2025 forventes kun at blive to procent.

Artiklen er uden betalingsmur.:slightly_smiling_face:

“It will take time and money to reset the product program to provide the flexibility and drive-train choices that its customers are demanding,” Bernstein said in a note to investors.

3 Synes om

Ifølge den tyske avis Bild er Porsches ledelse angiveligt ved at blive udskiftet snart.

Ifølge rapporten, der citerer seks unavngivne kilder, vil selskabets bestyrelse stemme om en ny udnævnelse inden længe.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/porsche-board-agrees-on-ceo-successor-for-oliver-blume--report-93CH-4293748

Porsche får en ny chef, når Michael Leiters tiltræder som administrerende direktør den 1. januar 2026 og dermed erstatter Oliver Blume, som fortsætter som chef for Volkswagen.

Leiters har en baggrund fra McLaren, Ferrari og også fra Porsche selv. Ifølge historien nedenfor efterlader Blume stærke resultater, en børsnotering (IPO) og et udvidet globalt fodaftryk.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/porsche-names-michael-leiters-as-new-ceo-starting-january-2026-93CH-4295199

1 Synes om