Daimlers deling

Nyheden om, at Daimler splittes i to sidst på året, var gået mig forbi. Målet er åbenbart at blive en mere trendy investering, måske også at kunne udvikle de to selskaber, der opstår fra det ene, mere agilt. Fremover vil det gamle børsnoterede selskab Daimler AG hedde Mercedes-Benz og fokusere på personbiler, deres elektrificering og avanceret digital teknologi. Som ny børsnoteret virksomhed vil Daimler Truck blive børsnoteret og fokusere på tungere erhvervskøretøjer, som også søges elektrificeret.

Hvad tror I, hvad betyder denne opdeling for værdien af de nuværende Daimler-aktier? Vil én aktie på 75 euro splittes i to aktier på 50 euro, eller i to aktier på 30 euro, eller noget andet? Man skulle tro, at en opdeling i princippet er til gavn for selskabet og dets ejere, men er opdelingen allerede indregnet i aktiekursen, eller måske endda overprissat i aktien?

Efter at have fulgt elbilsscenen, ser det ud til, at på personbilssiden er Mercedes’ elbiler og hybrider i den nærmeste fremtid noget af det bedste, man kan få for pengene. Betyder det, at forretningen er rentabel, det ved jeg ikke, men kan nogen analysere situationen? Jeg ved intet om lastbilssiden, ingen anelse om konkurrenceevnen for Mercedes-lastbiler, er der nogen?

3 Synes om

Jeg havde forventet dette, da Trucks’ aktiviteter tidligere blev organiseret i et separat selskab. Daimler halter måske lidt efter andre i elbiler på personbilsiden, men det ser ud til, at det går ganske godt med lastbilerne. Opdelingen ville være interessant, da man kunne sælge personbilsafdelingen fra og beholde lastbilerne i porteføljen. Kineserne ejer jo en stor del af Daimler.

Problemet med lastbiler i Finland er, at markedet i praksis er opdelt mellem to mærker, og vi ser ikke rigtig på andre markeder. Daimler er dog en meget stor aktør inden for lastbiler, også uden for EU.

Dette er rent gætteri, fakta kan enhver selv tjekke på nettet. :slight_smile:

Hvornår skulle splittet kunne ses på værdipapirkontoen?

Handlen begyndte allerede fredag, men i hvert fald i Nordea kan Daimler Truck ikke ses.

Men i Nordnet findes Daimler Truck “overraskende” allerede.

Heller ikke hos Nordnet er splittet endnu synligt for os gamle ejere, udover som et fald i Daimler-aktiens pris.

Godt at vide, så i Nordnet er Daimler Truck også kun en aktie noteret til handel.

Måske kommer den på Nordeas lister i morgen.

Måske er det unødvendigt at forvente, at den bliver noteret på en helligdag. Der handles alligevel ikke med det pågældende papir om søndagen, så årsagerne til at skynde sig at få det “på papir” i porteføljen inden søndag, er ret få, bortset fra for en utålmodig investors fred i sindet? :sweat_smile:

Altså, fredag, da handlen begyndte på DAX, skulle aktien allerede have været synlig hos Nordea, så man kunne have handlet med den. Hos Nordnet er det allerede muligt.

(PS. der handles ikke på helligdage, men man kan vel spørge om ting på forummet på en helligdag, så man ikke behøver at vente til en hverdag)

1 Synes om

Daimler Truck handles på børsen, men aktierne vises ikke på værdipapirkontoen. Nasdaq siger:
“Efter Daimlers opsplitning vil aktionærerne have en ejerandel på 65 % i det nye Daimler Truck Holding AG, som vil blive noteret på børsen som et uafhængigt selskab. De eksisterende Daimler-aktionærer vil modtage én Daimler Truck-aktie for hver to Daimler-aktier, de ejer.”

Er der mon en afviklingsperiode i gang, eller er jeg blevet glemt fra listen over Daimler Truck-ejere, når jeg ikke kan se aktierne nogen steder? Hvem handler med aktierne, hvis vi ejere ikke kan?

For customers of Deutsche Bank and Danske Bank, they had already appeared, perhaps they will appear for customers of other banks in the coming days.

Trading was already possible at Nordea as well.

1 Synes om

Nå, nu dukkede det endelig op i Nordnet, bare som lysegrå. Måske beholder jeg det bare lysegråt, det er jo en mere tidløs og stilfuld farve end rød.

1 Synes om

Og i dag dukkede det også op i Nordea som lysegråt, dog uden pris og dato, men antallet kan ses.

Efter produktionsstarten af den batteridrevne eActros på Wörth am Rhein-fabrikken i oktober har Mercedes-Benz Trucks allerede modtaget den første større ordre på 120 af køretøjerne.

Det ville være rart at vide, hvad dækningsgraden er for disse. Er disse tal blevet offentliggjort i nogen rapport, eller er dette stadig en småproduktion?

1 Synes om

Dækningen er nok ikke offentliggjort endnu, men de 120 bestilte biler koster 300.000 euro stykket. Det er praktisk talt tre gange prisen for en tilsvarende dieselbil!

4 Synes om

Bare den var blevet lysegrå, nu skinner den allerede knaldrød i Nordnet, grå ville have været bedre. Men julemandsrallyets farve er vel julens røde.

Det er interessant, at den største ordre på elektriske lastbiler kom fra Sverige, hvor man dog er stolt (med rette!) af sin egen bilindustri, og formentlig af principielle årsager gerne vil vælge svenske biler, når det er muligt.

Jeg har dog en stærk tro på ikke kun disse Mercedes’ elektriske lastbiler, men også Mercedes’ elektriske personbiler. Jeg har selv kørt elbil i et år, og jeg har fulgt elbilsmarkedet ret meget, testet og overvejet at skifte den anden bil fra diesel til el eller elhybrid, og Mercedes’ egenskaber har virkelig bidt på mig ret godt. I hybrider har Mercedes lange elektriske rækkevidder, velfungerende, ergonomiske systemer og hurtige opladninger, efter min mening simpelthen de bedste hybrider. Og i fuldelektriske biler ligger de også i top. Strong hold, når pengene er brugt, og man ikke kan købe mere. Mærkets omdømme i Kina er på et højt niveau, og jeg vil undre mig, hvis verden nu var permanent ændret således, at købekraften ikke stadig befandt sig der, og Kina satser meget på elektrificering af transporten.

1 Synes om

Mercedes har nu lanceret en elektrisk taxa i Kina, men jeg er lidt i tvivl om, hvor langt de kan komme med det “brand”. Tiden vil vise, hvordan de klarer sig på verdens største bilmarked med Mercedes’ prissætning :grimacing:. Lad os håbe på det bedste, men nu må jeg sige, at vi også frygter det værste.

Og jeg må bare sige, at jeg personligt ikke er imponeret over den nye S-klasses udseende.. på en eller anden måde minder den mig om en gammel Passat :face_with_hand_over_mouth:

3 Synes om

“I går, den 20. december, dumpede en meddelelse/opgave fra Nordea ind ad brevsprækken. Det ser ud til, at jeg skal konvertere Daimler Truck Holdings (Daimler Truck Holding) midlertidige aktier til rigtige aktier, hvis jeg forstod det rigtigt. Vil I venligst rette mig, hvis jeg tager fejl?”

Jeg ringede i hvert fald selv direkte til kundeservice i går, og der blev registreringen nemt klaret. Og ja, det skal gøres.

Hvor kan jeg finde oplysninger om fordelingen af nettoformuen i Daimler-opsplitningen? Hvor mange % gik til Mercedes-Benz, og hvor mange til Daimler Truck? Jeg skal bruge oplysningerne til min selvangivelse.

1 Synes om