På sistone har det pratats mycket om en marknadsbubbla och en förväntad börskrasch. Själv är jag en väldigt nybörjare som investerare och har egentligen “hakat på” aktieinvesteringar under det senaste halvåret. Men även med min ringa erfarenhet har det börjat bli skrämmande, särskilt inom sektorerna för grön energi, EV etc., och jag har börjat tvivla på om detta prat om en möjlig bubbla är ganska relevant. I början av 2020 var jag nästan helt en ETF-investerare. När börserna föll i mars gjorde jag förmodligen precis det misstag som många nybörjare gör: jag väntade för länge och sålde i panik en stor del när priserna redan hade sjunkit nära bottennivåerna. Med facit i hand hade det varit klokare att agera snabbare, eller att inte sälja något alls. Jag har dock nu lyckats ta igen de förlorade förlusterna och vill inte att samma situation ska upprepas.
Jag skulle vilja fråga dem som har investerat längre, hur förbereder ni er för detta möjliga scenario? Jag har själv funderat på om det till exempel vore klokt att använda stop-loss för varje aktie? Man pratar också om att man kan dra nytta av bear-certifikat på en fallande marknad, jag vet ungefär hur dessa fungerar, men jag har ännu inte provat dem personligen. För närvarande har jag ganska bra kontantreserver för en möjlig krasch, men det känns meningslöst att bara låta dem ligga på kontot och vänta på att något ska hända, då skulle jag förmodligen också missa många bra uppgångsmöjligheter?
Stopploss passar säkert bra, speciellt för spekulativa eller sådana innehav som du inte känner till så väl, där ett möjligt fall kan skapa stor osäkerhet. Men om du äger t.ex. Kesla och känner till det ut och in, och vet att det är mer värdefullt än den nuvarande kursen – då skulle jag personligen hellre köpa mer när en dip på -20% eller liknande inträffar, än att sälja bort det med stopploss.
En annan säkert förnuftig strategi är att bygga en portfölj mer kring stopplossar, men detta passar åtminstone inte mig.
Jag gillar att ha en viss mängd kontanter (nästan) hela tiden, så jag vet att jag kan fylla på åtminstone lite när en dip eller ett annat köpläge uppstår, även om det fungerar som en handbroms hela tiden. Men för mig är inte maximal avkastning det viktigaste.
Jag lyckades bra med att påbörja min investering, portföljen etablerades i januari 2020 och drog igång “stort” i mitten av mars. Jag behåller företag i portföljen som jag anser är mer värdefulla än deras nuvarande kurs, och om de faller köper jag mer. Jag planerar att köpa ett par företag till när tillfälle ges och göra små viktjusteringar inom portföljen.
Jag är en “evig hållare”, jag håller kontanter i reserv och säljer mycket sällan. Så om det blir en krasch sitter jag med armarna i kors och köper mer när tillfälle ges. Jag tror att om investeringsstrategin är en så kallad “långsiktig strategi” så spelar små nedgångar ingen roll.
Det kan vara ett tråkigt svar, men det viktigaste är ens eget mentala välbefinnande och balans. Alla vet i praktiken hur man inte ska agera under en börskrasch. Det vill säga, om du får panik, få panik först. Om du inte hinner få panik först, få inte panik, det är förmodligen redan för sent. Även om allt ser hemskt ut, köp företag som verkar billiga. Trots att deras kurser rasar i vilken takt som helst. Alla vet detta, och det är ingen raketvetenskap. Ändå följer de flesta inte dessa instruktioner, varför?
Därför är det viktigaste, istället för en optimal strategi, att försöka hålla huvudet kallt. Om du inte klarar det, kan fint utformade strategier användas för att torka sig i rumpan med. Nu är det lätt att säga att man ska hålla en krigskassa och köpa med ett leende, när allt hopp verkar vara förlorat. Men hur blir det när man sover dåligt på grund av stress? Överallt verkar det vara uppsägningar på gång och i bakhuvudet mullrar rädslan att snart kommer ens eget jobb att försvinna och i Hesarins ledare funderar man på om vi någonsin kommer att resa oss igen.
Jag skulle säga att självreflektion hjälper. Det vill säga, försök att föreställa dig hur det känns i den situationen och om/när den här dagen kommer igen, skriv en dagbok. När man sätter ord på sina bekymmer, hjälper det att bearbeta dem och att hantera saker och ting kallt rationellt. Jag skulle också rekommendera råd som: “Ha inte bråttom” till strategin. Även i coronadippen, som jag förstår var den snabbaste i historien med råge, var ett par dagar eller till och med en vecka i slutändan korta tider. Jag menar, om du känner att du måste göra om portföljen just nu, är det oftare bättre att skjuta upp beslutet ett par dagar och tänka på det, än att agera omedelbart. Visst, ibland är det bättre att agera omedelbart, men oftare inte.
Med hänvisning till den första meningen, lägg även till faktorer som: “Gå ut. Sov tillräckligt. Tillbringa tid med vänner/familj. Om det börjar bli för ångestframkallande, ändra mäklarens lösenord till något du inte kan komma ihåg, skriv ner det på papper, bränn papperet och meddela mäklaren, så får du ett nytt kanske om en vecka och under den tiden behöver du inte stressa över kurserna” i björnmarknadsstrategin. Och framför allt, kom ihåg att aldrig, aldrig någonsin investera pengar som du inte är beredd att förlora.
Inte ens en stopp är en så absolut bra metod. Dippen kan vara precis under stoppen. Vad gör man då? Letar man efter ett nytt mål och glömmer den aktuella aktien, eller köper man tillbaka den till ett högre pris och använder aldrig en stopp igen?
Under de cirka 15 år som jag har varit med i spelet har det egentligen alltid pratats om en kommande krasch. En krasch är alltid “runt hörnet” och den kommer också att ske, men när kommer den att ske? Det är den stora frågan. Man måste också fundera på om det är värt att förbereda sig för en krasch på något sätt? Åtminstone har de som varit helt oförberedda klarat sig bäst från finansiella kriser och liknande. Förvärv har naturligtvis varit lönsamma att göra när vecko- och månads-RSI har varit översåld. Så om man har reserver tillgängliga när vecko-RSI är OS, är det inte nödvändigtvis dumt att använda dem.
Höga värderingsmultiplar inom en viss bransch räcker inte för att orsaka en krasch. Värderingsmultiplar kan också vara höga av goda skäl. Det är först när ingen kritik mot de höga värderingsmultiplarna framförs som de blir problematiska.
Tack för de bra svaren! Jag har verkligen funderat på stop loss ur det perspektivet också, att det är möjligt att den bara rör vid den gränsen och sedan fortsätter att stiga. Även om jag skulle sätta en gräns på -20 %, kan detta vara mycket sannolikt även under “normala” tider för min portfölj. Portföljen innehåller en hel del aktier med hög volatilitet, och därmed är riskerna för stop loss-funktionen naturligtvis större. Den grundläggande tanken skulle naturligtvis vara att behålla de flesta av dessa på lång sikt, så det vore förmodligen klokast att fylla på i dessa när/om den mycket omtalade kollapsen någon gång inträffar.
Jag har skrivit ganska långt om kollapsscenarier i en annan tråd. Kortfattat input till denna tråd:
Det är viktigt att notera att det nuvarande finanssystemet år efter år blir alltmer belånat och fyllt med stora riskelement. Investeraren bör beakta möjligheten att gummibandet inte går av gradvis, eller ens inom en kort tid, utan helt plötsligt. Om alla investeringstillgångar finns på börsen, och t.ex. något omvälvande har hänt under helgen som korrigerar värderingarna till -60% vid måndagens öppning, då hjälper varken en väl diversifierad aktieportfölj eller fint uttänkta stoppar ett dugg.
Därför bör investeraren genomföra EN RIKTIG diversifiering. T.ex. fastighetstillgångar, fysiskt guld, delägarskap i ett lokalt starkt småföretag, ägande av mark och skog, samlarföremål osv. En investering som skyddar mot kollaps är dock överlägsen alla andra: investering i egen kompetens och yrkesskicklighet. Om den är i ordning, kommer saker och ting förmodligen alltid att ordna sig till det bästa.
Det är inte värt att investera pengar som du inte har råd att förlora. Sälj till optimister och köp från pessimister. Jag planerar att öka min kassa till en femtedel av aktieportföljen under våren och hoppas att korrigeringen inte kommer före det.
Det säkraste sättet att undvika att portföljen smälter på grund av en korrigering är att sälja i god tid och titta på från toppen av pengaberget med torra fötter när isen försvinner. Med pengarna kan man sedan köpa mycket fler av samma aktier. Man måste förstås lita på att raset blir av.
Jag är så positiv att jag tror att det inte kommer någon stor och långvarig recession i världen, utan att det till och med i hemlandet finns en positiv förväntan på att vi återigen ska kunna agera.
Nu är det en sådan rusch även i Helsingfors att pengar körs in i aktier, som om man fruktade att det skulle ta slut att köpa. P/E-talen är sådana att en genomsnittlig investerare är i graven när företaget har genererat vinst till sitt pris.
Att sälja på toppen och köpa på botten är så svårt. Historiskt sett har det lönat sig att bara rida ut kriser, då kurserna har återhämtat sig inom ett par år. Naturligtvis vore det bra att ha kontanter för att kunna dra nytta av översålda marknader. Om man lämnar marknaden för att vänta på en kollaps, går man miste om en ganska stor avkastning, med tanke på historien.
Är den genomsnittliga värderingen på börsen exceptionellt hög då? Nedan en bild av S&P500-indexets genomsnittliga P/E-tal under de senaste decennierna.
@mskomu Utmärkt inlägg. Dessa “självklara” råd du nämnde (panicera inte osv) är absolut bra men extremt svåra att följa om skiten träffar fläkten och man har en rädsla i bakhuvudet. Jag gillade särskilt delen om självreflektion, man måste ha självdisciplin och tillit så att det inte blir ett “spelande”.
Och detta är särskilt ett råd som jag åtminstone följer.
Ja, ingen kan väl egentligen tajma krascher just nu.. Problemet med Hex är att när det brakar loss på Nasdaq i USA, så dras allt annat med, oavsett hur bra värderingarna är här. Den pessimism tenderar att smitta av sig
Om man inte säljer aktierna, blir den mycket omtalade förlusten avkastning bara tillfällig. Det är självklart att det är bättre att sälja för 7 nu än för 5 senare, även om kursen skulle gå upp till tio emellan och man kanske skulle förlora den bästa avkastningen.
En försäljning som görs för tidigt är lättare att korrigera än en som görs för sent. Panik är bäst på börsen, särskilt när man själv har pengar och korta positioner. Panik är värst för dem vars portföljer smälter framför ögonen.
Man blir ofta rådd att hålla huvudet kallt under en krasch. Det är också lättare när ens portfölj inte smälter.
Tack för tipsen. När det gäller kontantreserven funderar jag just på om det lönar sig att spara den mesta av kontanterna nu i förväg? Om det till exempel skulle ta lång tid innan en krasch inträffar, förlorar man då många bra uppgångsmöjligheter? Hur stor andel av er portfölj har ni i aktier respektive kontanter?
De som inte var med med större vikt i vårens dipp förra året, eller i höstens korrigering, kan man säga att man klarar sig bra genom att bara sitta still, även om det kan ta tid om en längre nedgång är framför oss.
Jag känner några kamrater som sålde allt på botten i mars förra året och lämnade marknaden för evigt, besvikna. Visst, det hade varit skönt att själv ha undvikit det, inget att säga om det.
Man borde faktiskt nästan alltid ha kontanter eller det där billiga lånet. I höstas hade jag lyckligtvis mycket kontanter, önskar jag hade haft det även i våras. Man borde gärna ha ungefär 10-20% hela tiden, åtminstone.
Vid en krasch säljer institutioner och riktiga professionella traders säljer eller gör andra drag. Förmodligen är de flesta här bara vanliga småinvesterare som inte nödvändigtvis behöver sälja. Nedgången beror på institutionernas volym och vanliga småinvesterare är inte tvungna att sälja när marknaden är översåld.
En bra regel för vanliga småinvesterare är att man på en översåld marknad inte ska följa de stora aktörerna, utan det är bättre att vara lugn och sansad. Om veckans RSI är kraftigt översåld, är det ingen idé att sälja, utan det är bättre att bara vänta. Marknaderna och de stora aktörerna kommer med tiden att köpa tillbaka nedgången.
Det beror helt på hur penningpolitiken fortsätter, om det blir en korrigering eller en längre björnmarknad. Om det är en björnmarknad kan det bli mer rom (problem) att vänta, men en korrigering är bara ett utmärkt tillfälligt köpläge varefter riktningen skulle vara uppåt.
Själv har jag nu bara 7% kontantandel, detta för små korrigeringar, jag skulle vilja ha kontantandelen senare till +20%, men nu känner jag inget behov av det. Så länge bankerna fortsätter att pumpa in pengar i spelet litar jag på att när vi kommer ner, så kommer vi att ta oss upp igen. Om bankerna däremot sänker musiken, då börjar jag dra mig ur marknaden och öka kontantkassan.
Börserna når alltid nya rekord. Men det är en annan sak än antagandet att alla aktier skulle återgå till det normala. Beteendet hos en bubblad aktie och en vanlig aktie är olika. En bubblaaktie återgår inte till sin bubbla, och kanske aldrig till sitt gamla pris.