Låt oss öppna en tråd för en ny investeringsidé. Tidpunkten är intressant, eftersom Lucid äntligen har startat produktionen. Lucid noterades på Nasdaq i juli 2021 genom en omvänd fusion.
Lucid som investering. Några snabba observationer till att börja med:
-Längsta räckvidden som elbilar erbjuder för närvarande (500 miles). Slår alltså Tesla Model S Long Range med över 100 miles.
-Snabbast laddande batteripaket.
-Företagets VD och teknikchef är Peter Rawlinson, som är tidigare chefsingenjör för Tesla Model S. Andra chefer har gedigen arbetslivserfarenhet från bland annat Apple och Ford.
-Konkurrerar med Teslas dyraste modeller och andra lyxmärken.
-Produktionsmålet för 2022 är cirka 20K bilar. Under resten av detta år några hundra (ramp up).
-Genom att söka på nätet hittar man många recensioner där Lucids första modeller anses vara teknologiskt överlägsna.
-Medlen som erhölls vid noteringen är cirka 4 miljarder dollar, så det finns gott om kassa för kapacitetsutbyggnad och produktutveckling.
-Värderingen på Nasdaq är för närvarande 39 miljarder dollar.
Låt mig lägga till informationen att Lucid verkligen kom in på börsen via CCIV (Churchill Capital Corp IV) SPAC.
Dagens investerare bör studera dåtidens marknadsföringsmaterial och den historiska kursutvecklingen (t.ex. effekten av eventuella ”bagholders”) innan en investering.
(Jag deltog själv i detta rykte, med en ingång på 13 dollar och en utgång på 29 och 60 dollar. Dessutom några spekulativa affärer utöver dessa på vägen.)
Under CCIV-tiderna bekantade jag mig också med företaget och hoppade på tåget vid 14 dollar, till stor del driven av (spac)hypen - utgång med tur på 62 dollar precis innan raset började.
Produkten kallas för elbilsbranschens Apple i USA, och teknologin i bilarna är åtminstone med nuvarande information utmärkt. Vi är dock fortfarande långt ifrån den punkt där vi kan få en sann bild av företaget och dess bilar. Försäljningen har precis börjat, och så vitt jag vet har inte för många bilar tillverkats än, så leveranskedjan kan inte granskas för mycket ännu. Prisklassen är verkligen i premiumsegmentet, så konsumenternas intresse jämfört med Teslas dyrare modeller återstår att se. Inte heller kan man säga något om eventuella fel som uppstår i bilarna med dessa volymer ännu.
Den nuvarande låga värderingen får åtminstone inte mig att hoppa på tåget igen med en längre horisont just nu, men jag följer företaget med intresse och önskar det naturligtvis framgång.
Det bör också nämnas att Saudiarabiens statliga investeringsbolag äger över hälften av företaget, vilket kan ses både som en positiv och negativ sak.
Företaget meddelade för ett par veckor sedan att tillverkningen av Lucid Dream Edition-modellerna har påbörjats och att de första kunderna kommer att få sina bilar i slutet av oktober. Från dessa borde äkta användarupplevelser/recensioner komma under de närmaste månaderna. H-tiden närmar sig alltså i det avseendet, om det blir mer hype eller om det hela gradvis dämpas.
Lucids marknadsföring och försäljning följer en direktförsäljningsstrategi (direct sales strategy). Cirka 15 egna showrooms har etablerats i Nordamerika. 13 000 förbeställningar har redan gjorts, så i produktionsuppstartsfasen behövs ingen annan reklam eller en extern distributionskanal. En liknande situation verkar ha funnits när Tesla började sälja sina bilar. Dessa direktbeställningar räcker för att köra igång fabriken under hela första halvåret 2022. Det hade funnits mer efterfrågan på den dyraste Dream-modellen, men företaget satte en gräns av marknadsföringsskäl.
Vi ska vara petiga. Den längsta räckvidden för elbilar i världen har bränslecellsfordon. Så det kan formuleras annorlunda i startmeddelandet. (De som verkligen behöver lång räckvidd kommer förmodligen att titta på den andra drivlinan i framtiden.)
Jag har själv varit involverad i SPAC-projektet och följer det med intresse. Jag ser Lucid som ett alternativ till Tesla (ungefär, alla har en Tesla)… Jag vill ha något annat. Och bilen är verkligen snygg, den slår Model S med 6-0 stilmässigt, åtminstone enligt mig.
Det ska bli kul att se om de kan uppfylla sina stora löften. Showroom är också på gång i Kanada. Åtminstone är de mycket aktiva på sociala medier.
Såvitt jag förstår övervägs redan en fabrik i Saudiarabien. Och ett “rykte” sa att Lucids batterier skulle användas i Formel E-tävlingar.
Ett intressant fall absolut och tack @Raha-aasi för att du startade tråden
Nu fick vi officiella nyheter till Twitter-teaser från 3 dagar sedan: Lucids investerarsidor har nu (27.10.) fått ett pressmeddelande om att de första kunderna får sina bilar den 30.10. Hypen kring Lucid börjar på allvar i helgen.
“… tillkännagav idag de första kundleveranserna av Dream Edition-lanseringsversionerna av Lucid Air, som sätter nya riktmärken inom räckvidd och effektivitet för elbilar. Den första gruppen av Dream Edition-reservationsinnehavare bjuds in att ta emot sina fordon lördagen den 30 oktober. Höjdpunkter kommer att delas på Lucids sociala mediekanaler under hela helgen.”
Dagens kursspekulationer är meningslösa och intresserar mig inte som sådana. Men idag har det handlats med en riktigt stor volym och kursökningen jämfört med föregående dag är just nu +25%. Jag hittade inte snabbt några nya dagliga nyheter relaterade till fundamenta. Hittar någon? Kanske är det nu det så kallade momentumet och något liknande på gång?
Det måste ha varit någon slags bekräftelse på att leveranserna börjar som planerat den 30 oktober. Vad mer skulle behövas för en liten uppgång på andra sidan Atlanten?
Verkar det vara en short squeeze? Just nu +37% uppgång för dagen. Det är inget fel med det. Jag gillar att bli rik, men jag skulle vilja veta varför jag får dollar ”ur tomma intet”
Jag gillar inte sådana här “raketuppgångar” utan anledning. Om jag bara var med för att kunna sälja aktierna till nästa som betalar mer, så visst, men det är jag inte. Om det kan stiga utan anledning kan det nog också falla utan anledning. Marknadsvärdet (Mcap) börjar också nå sådana nivåer för ett företag som faktiskt inte har levererat en enda bil än, så jag skulle hellre önska en långsammare men säkrare kursuppgång på lång sikt. Det kan hända att en liten skepsis nu lyser igenom detta
Enligt Seeking Alpha beror denna ökning på Teslas haloeffekt:
Tesla och Lucid leder stort rally i elbilsaktier när investerare satsar på nästa generations bilteori
Elbilssektorn får ytterligare en energikick tack vare stegvisa framsteg med infrastrukturlagförslaget i Washington och en Tesla-haloeffekt (TSLA +2,0%) då aktien med ett marknadsvärde på en biljon dollar når ännu högre kursmål. Noterbart är också att Lucid Motors (NASDAQ:LCID) är dagar från att göra sina första leveranser och bidrar till att höja sentimentet för andra elbilsstartups.
Lucid Group (LCID +11,8%), Canoo (GOEV +5,0%), Arrival (ARVL +4,0%), Volta (VLTA +7,6%), Lightning eMotors (ZEV +4,8%), Ballard Power Systems (BLDP +5,9%), FuelCell Energy (FCEL +6,1%), Lion Electric (LEV +5,7%), EVgo (EVGO +3,8%), HyreCar (NASDAQ:HYRE), TuSimple (TSP +3,8%), Blink Charging (BLNK +3,2%), GreenPower Motor (GP +2,3%), Li-Cycle Holdings (LICY +3,1%), Fisker (FSR +4,1%), Workhorse Group (WKHS +4,7%), QuantumScape (QS +5,4%) och Lordstown Motors (RIDE +3,9%) är några av de mest noterbara vinnarna i den tidiga handeln.
Det här kommer nog att korrigera nedåt när den värsta FOMO går över.