Lassila & Tikanoja

Gårsdagens nyhed fra Google om datacentre, der skal bygges i Nordøsterbotten, og L&T’s børsmeddelelse den 18.5. om opkøbet af Kempeleen Siirtokuljetus Oy og Kempeleen Jätekuljetus Oy passer virkelig fint sammen. Med opkøbet af aktiviteterne i Kempele (som stadig afventer KKV’s [Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen] godkendelse) opererer L&T i praksis på “hjemmebane” i relation til projekterne i Muhos og Vaala. Jeg betragter det ikke som en tilfældighed, at L&T har været tidligt ude for at sikre sig tilstrækkelig størrelse og kapacitet gennem et virksomhedsopkøb for at komme med i ovennævnte projekter. Forhåbentlig lykkes det for L&T at få en god andel af disse også.

”Med handlen styrker vi L&T’s udbud af affaldshåndtering og genanvendelse i regionen Nordøsterbotten samt understøtter vores selskabs strategiske vækstmål”

18.05.2026

En anden operativ nyhed den 3.9. er, tur L&T opgiver indsamlingen af virksomheders energiaffald i løbet af H1/2027. Virksomheder vil fremover blive pålagt at anskaffe deres egne affaldsbeholdere til genanvendelig emballageaffald og sortere mere præcist. Det vedrører især plast, papir, pap og træ. Ikke-genanvendeligt affald vil fremover gå i restaffaldsbeholderen. Baggrunden er affaldsloven og den kommende cirkulære økonomi-lov samt opfyldelsen af EU’s genanvendelsesmål i 2030. Jeg ved ikke, hvor stor en del af kundevirksomhederne denne ændring vedrører, og det fik mig til at tænke på et spørgsmål til @Rauli_Juva: Er denne stramning af genanvendelseskravene i 2027 en positiv eller neutral ting for Lassila? Vil L&T drage fordeli af, at mindre sendes til afbrænding, og mere sorteret sendes til genanvendelse? Har denne sag overhovedet nogen betydning?

03.09.2026

11 Synes om