Lassila & Tikanoja

Det bliver interessant at se, hvad de delvise spaltninger fører til.

Branchen er blevet kraftigt konsolideret i løbet af de sidste 4-5 år, og jeg er enig i, at der frem mod år 2030 kun vil være disse store aktører tilbage – det afhænger selvfølgelig af virksomhedernes strategi.
Remondis er på en måde allerede med, da de ejer Delete. Jeg tror, at de og andre internationale aktører er skræmt af den kommunalisering, du nævnte, samt den øgede regulering, og de afventer, at situationen stabiliserer sig.
De førnævnte faktorer betyder også, at små lokale virksomheder helt sikkert gerne vil sælge deres forretninger. Udover de største findes der også nogle mellemstore aktører i branchen, hvor det bliver interessant at se, om de ender i armene på de store, eller om de selv vil lede konsolideringen – med mellemstore mener jeg virksomheder med en omsætning på 20-40 mio. €, som opererer i et bredere segment end blot det lokale.
L&T, som er den eneste børsnoterede virksomhed, er et interessant tilfælde nu efter udskillelsen af Luotea; hvad vil de gøre – investere i anlæg, fortsætte den organiske og uorganiske ekspansion osv.

3 Synes om