Lassila & Tikanoja

Er det Lassila & Tikanojas hensigt hovedsageligt at blive i logistik (tilsyneladende også noget deponering af affald osv., udlejning af paller osv. osv. osv.) eller har selskabet planer om også at gå ind i den egentlige genanvendelsesforretning?

Jeg mener noget i stil med det, Lamor og Neste gør med plast, Betolar med mineaffald osv., Foamit med glas, EcoUP med isoleringsaffald. Jeg ville også tælle en form for sortering med i denne ”genanvendelsesforretning”, hvor robotter sorterer genanvendeligt materiale fra restaffald (hvilket intet børsnoteret selskab i Finland vist gør). Behandling af bioaffald til biogas er vel relativt enkelt, men så vidt jeg forstår meget konkurrencepræget, og avancerne er sikkert derefter. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Så er det hensigten at investere i denne form for tungere affaldsbehandling og blive en egentlig cirkulær økonomi-virksomhed i stedet for blot at være en logistikaktør i branchen (selvfølgelig er der de førnævnte andre mindre aktiviteter allerede + nogle uklare referencer til muligheden for denne type aktivitet uden en mere konkret beskrivelse)?

I videoen sagde Rauli, at dette er muligt. Men findes der udover den rent teoretiske mulighed også nogle konkrete planer i denne henseende? Og hvis L&T gik ind i dette, ville det så i udgangspunktet være en god eller dårlig ting? Selvfølgelig afhængigt af hvad man ville begynde at gøre og til hvilken pris.

Eli tiivistetysti:

1. Har L&T konkrete planer om at blive mere bredt involveret i affaldsbehandling udover den nuværende logistik?
  2. Ville denne type udvidelse være en god eller dårlig ting? (selvfølgelig stadig afhængigt af hvad og til hvilken pris)

EDIT:

En omfattende rapport om det nye Tikanoja er allerede udkommet. Der står følgende: “Lassila & Tikanojas forretning vil fremover udelukkende bestå af aktiviteter relateret til cirkulær økonomi, baseret på at returnere affald og sidestrømme til kredsløbet med den højest mulige forædlingsgrad.”

Denne ovenstående bemærkning tyder på, at der allerede findes noget i denne retning, men jeg har ikke fundet ud af, hvad det helt konkret er. Hvis der allerede findes noget, er det gået fuldstændig hen over hovedet på mig, og jeg kan ikke finde nogen præcise beskrivelser af, hvad der bliver gjort. Jeg fandt kun vage referencer, der tyder på, at noget i denne stil allerede kunne eksistere. Enten mislykkedes jeg med at grave information frem, eller også er L&T mislykkedes med deres kommunikation. I kommunikationen husker man altid skraldebilerne og affaldsbeholderne.

Også “industrielle tjenester og vandbehandling” udgør ifølge Inderes’ omfattende rapport 19 % af selskabets aktiviteter.

Bonuskysymyksiä: Er vandbehandling i selskabets tilfælde i praksis, at man afhenter slam fra minirenseanlæg i spredt bebyggelse? Eller er der tale om noget storstilet industriel vandbehandling? Behandler de det selv, eller står de kun for logistikken med slamsugere osv.? Her ville der være mulighed for biogas og andet. I Rovaniemi brændes slam fra spildevandsrenseanlægget til energi. Det er også en interessant idé. Det er selvfølgelig en anden sag, om det ligefrem er en guldminie. I hvert fald ikke endnu.

12 Synes om